באטרינג טריו - הימים הארוכים העצובים

הימים הארוכים והעצובים

באטרינג טריו, אריק איינשטיין

מילים: אריק איינשטיין לחן: שלום חנוך עיבוד והפקה אלכס וייס, באטרינג טריו
3.5/5

הביצוע המחודש של באטרינג טריו (בן הנדלר, יובל חבקין, קרן דוניץ) ל"הימים הארוכים והעצובים" השיב אצלי משב רוח רווי געגועים. אנחנו בשנת 1968 (אכן, לפני 50 שנה), שנה אחרי מלחמת ששת הימים. אריק איינשטיין אחרי התפרקות "החלונות הגבוהים". שלום חנוך השתחרר משירות בלהקת הנח"ל. הפגישה ביניהם מולידה את שיתוף הפעולה הראשון באלבום "מזל גדי" ( הוא המזל בו נולד אריק). שלום מלחין. הטקסטים מתפזרים בין שלום חנוך עצמו, מאיר אריאל, מרים ילן שטקליס, לאה גולדברג ואריק עצמו, שכתב את "הימים הארוכים והעצובים".
מה בדיוק הסיטואציה שהחזירה את אריק למצב בדידות של פעם, בו הזמן מאט ומזדחל כצב, ומה הם "הימים הטובים"? על כך השיר אינו נותן תשובות מדויקות, אבל ההנחה היא שאריק מתגעגע לימי הילדות, שהיו ארוכים מנקודת מבטו של הבוגר – גם עצובים. "שוב עולים צפים אותם הסיפורים / ששמעתי כשהייתי עוד קטן/ עכביש גדול טווה קורים דקים / מישהו שיגרש כבר את התן".
הגרסה החדשה של שלישיית באטרינג טריו החזירה לאחד השירים היפים שנכתבו בזמר הישראלי, המזוהים כמובן עם הבריטון המופלא מעורר ההשראה של אריק איינשטיין, שמעניק לשיר את האווירה, הניחוח והתחושה. הגרסה של באטרינג טריו היא פרשנות הרמונית מעניינת, מעין שרטוט מחדש של השיר בצבעי מים, בשינויים מלודיים שמרחיקים את השיר מתחושת הגעגועים ההיא.  יש משהו נעים, עדין ולמלטף בביצוע הזה, אבל אותי הוא מחזיר דווקא ל"הימים הארוכים והעצובים" של 1968. הטקסט מתלבש ככפפה על המנגינה, הביצוע והעיבוד ההוא שומרים על טריותו. לא לגעת. לא להוציא ישן מפני חדש. אם אאושם בחטא הנוסטלגיה – לא אתווכח.  גם זה.

*** שלישיית "באטרינג טריו", "מורחי החמאה"  (בן הנדלר, יובל חבקין, קרן דוניץ), מנגנים יחד מאז 2011 ברחבי העולם – מישראל, דרך לונדון ועד ליפן. מה שהתחיל כניסוי במרתף מעושן בברלין הפך לתופעה חובקת עולם. לאורך השנים ליקטה הלהקה קהל מעריצים גדול בארץ ובעולם שעוקב אחריה באדיקות ומחכה לדבר הבא. את השיר "הימים הארוכים העצובים" בחרה הלהקה לבצע בפעם הראשונה לפני 3 שנים בערב מחווה לציון שנתיים ללכתו של אריק איינשטיין. אחרי שנים של עשייה באנגלית, הצית השיר של אריק את האהבה המחודשת של הלהקה לשפה העברית והוביל אותם להקליט אלבום ראשון בעברית…

*** אריק איינשטיין פגש את שלום חנוך בפעם הראשונה ב-1967, במועדון "החלונות הגבוהים" בתל אביב. בהופעה של הלהקה שנשא את שם המועדון,  שהרכבה היו מלבד איינשטיין, ג'וזי כץ ושמוליק קראוס. איינשטיין היה בן 28, כוכב גדול, וחנוך בן 21, עדיין בלהקת הנח"ל, הגיע לבוש מדים. אחרי אותה הופעה נוצר הקשר. אריק שמע שירים של שלום. הוא התפלא שבלהקת הנח"ל לא לקחו שירים שלו. בין השניים התפתחה ידידות שהובילה לעבודה משותפת. זמן קצר לאחר פגישתם הראשונה הקליט איינשטיין תקליטון שבו ביצע ארבעה לחנים של חנוך: "הגר" (מילים של חנוך), "שבת המלכה", "ריסים" ו"פתאום בלעדיו". ב-1968 יצא "מזל גדי", אלבום הסולו הראשון של איינשטיין, שהורכב כולו מלחנים של חנוך, שאף כתב חמישה טקסטים. באלבום כמה  משיריו היפים כמו "לילה", "הימים הארוכים העצובים", "מכופף הבננות", "רוח רוח" ו"מה שהיה היה".  ב-1968 חנוך השתחרר מלהקת הנח"ל, נטש את הקיבוץ ועבר לתל אביב. איינשטיין הקים חברת הפקות עצמאית בשם "הגר", עם זוגתו אלונה, צבי שיסל ובועז דוידזון. ביום העצמאות 1969 ביצע איינשטיין בפסטיבל הזמר את שירו של חנוך (מילים ולחן) "פראג", שעסק בפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה.

איך הזמן שוב מזדחל לו כמו צב / איך הלילה שוב יורד לאט לאט / איך הגשם שוב דופק לו על הגג / לא אכפת שוב להיות לבד, לבד. 
כן, הם שוב חוזרים אלינו הימים / הימים הארוכים העצובים / שוב אשכב לבד בוהה בעננים / בואו חזרה ימים טובים.
השמים מתכסים בים כבשים / והשמש מציירת עיגולים / העיניים מאירות כמו פנסים / מישהו בחוץ דורך על העלים.
כן, הם שוב…
שוב עולים צפים אותם הסיפורים / ששמעתי כשהייתי עוד קטן/ עכביש גדול טווה קורים דקים / מישהו שיגרש כבר את התן 

כן, הם שוב חוזרים אלינו הימים / הימים הארוכים העצובים / שוב אשכב לבד בוהה בעננים / בואו חזרה ימים טובים. 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. מקווה ששרית חדד תבצע גירסת כיסוי לשיר זה. זה בודאות יעלה על המקור.
    חג שמח וכל טוב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן