שר עובדיה חממה "תפילת האדם"

יהורם גאון

אוקטובר 2017
3.5/5

המפגש בין היוצר עובדיה חממה והזמר יהורם גאון נשען על צירוף של תום אופורי, שלמות ללא גבול, אמונה טוטאלית בטוב והזדהות עם טקסטים מבוססי מסורת ואמונה יהודית באשר היא, גם כשהיא נוגעת באידיאל של ארץ ישראל.
בשיר "ארץ חיל" שר יהורם גאון על "ארץ בלתי נשכחת", כאילו אנחנו חיים בגלות ונזקקים לפיוטי געגועים לציון, על ארץ "בלי פחד", כאילו ארצנו היא ארץ השלום, נטולת מלחמות ופיגועי טרור וטהורה משחיתות. זוהי ארץ של חולמים בשעריה ושל אריות רחמים. האם זו אותה ארץ שאני חווה יום יום? ואולי לא ידעתי שהמשיח כבר כאן (הרבי מלובביטש שדיוקנו ניבט מהאוטובוסים?) השיר מתנגן בקצב ואלס ומושר בנינוחות אידילית.
אין לי דבר נגד אמונה ומסורת ושימור נכסי תרבות. נגיד שאין לי אפילו בעיה עם מי שמנסים לייצר פיוטים על פי תבניות מוכרות. גם ציניות וסקפטיות אינן באות בחשבון מבחינתי, אבל יש לי בעיה כאשר מנסים להפוך את נכסי צאן ברזל לפיוטי אינסטנט. אין לי מושג מה גרם ליהורם גאון ללכת על אלבום שלם עם עובדיה חממה. אולי גאון חש כי השירים האלה מתכתבים עם היותו זמר קונצנזוס, שמצפים ממנו לתפקד על תקן של נעים זמירות בשירי מסורת ופיוט בראש טוב ובנפש חפצה ואפילו לאמירות בעלות אופי דתי. ממרום גילו הוא אולי יכול להרגיש, שאורו זורח מפסגות הרים למרחקים (השיר "תפילת האדם"), אלא שאני הייתי מצפה מגאון לרדת ארצה ולשיר את השירים מגובה עיני האנשים.
ב"דרכי נעם", על בסיס ספר משלי, גאון שר דברים כפשוטם, משאיר לפחות אותי החילוני עם סימני שאלה באשר למשפטים כמו "בְּטַח אֶל ה' בְּכָל לִבֶּךָ, אַל תִּשָּׁעֵן אֶל בִּינָתְךָ". פסוק שאומר – בינתו של האדם תוליך אותו שולל, ועליו להישען רק על אמונתו באלוהים. לא יודע איזה תהליך עובר גאון, אבל לשיר פסוק כזה בדרכי נעם בלי לשאול שאלות, אפילו בלי להתפלפל – נשמע בעייתי ולא רק לאדם חילוני. אתה לא חייב להישמע "מודרני", אבל כן לשמור על רלוונטיות ויכולת חשיבה לפני שאתה שר פסוקים, יפים ככל שיהיו, מהמקורות. כאמור המוסיקה – דרכי נועם, הזמר – שירתו של גאון כתמול שלשום מקפיד על קוצה של הברה והטעמה, רהוט ומצלצל כמו בימיו הטובים. נעים זמירות במיוחד" ב"אהבה" השיר הפותח בעל המנגינה היפה, העיבודים של : אודי תורג'מן, עובדיה חממה וליאור שושן פונקציונאליים, שומרים על קווי המתאר של  הזמר, יפים מאוד בשירים אחדים כמו "באהבת לרעך כמוך" שנפתח בצליל קולי שמימי שהזכיר את Because של הביטלס. ועדין יש תחושה שגאון הלך בדרך סלולה מדי, בלי לרדת לעומק החומרים, כדי שהתוצאה הסופית תישמע אמינה יותר ופחות ארכאית.

שירים: 1. אהבה 2. אדרבה 3. ברכת כהנים 4. אחינו כל בית ישראל 5. ארץ חיל 6. דרכי נעם 7. פנימה 8. תפיל האדם 9. ברגע הנכון 10. ואהבת לרעך כמוך

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן