כריסטוס ניקולופולוס

"תודה רבה לחיים"

כריסטוס ניקולופולוס בפסטיבל האביב בראשון

25.5 לייב פארק ראשל"צ
/5

אם יש מוסיקאי ונגן בוזוקי  שמייצג את אחרוני עידן הזהב של המוסיקה היוונית הפופולארית המכונה לייקה (Laika) – זהו  כריסטוס ניקולופולוס, Christos Nikolopoulos , המתקרב לגיל שבעים. הוא מגיע להופעה אחת במסגרת פסטיבל האביב בראשון לציון בלייב פארק ב-25.5. ניקולופולוס הלחין בין 1800 ל-1900 שירים. ביוון ביצעו אותם מיטב הזמרים – סטליוס קזנגי'דיס, יורגוס דאלארס, חאריס אלקסיו, אליני ויטאלי, סטרטוס דיונסיו, גליקריה, דימיטריס באסיס, קוסטאס מקדונס. אצלנו מכירים את שיריו לא רק מדאלארס, אלא גם מזוהר ארגוב ("אלינור") "אמא אמא" ו"האסיר" ששר חיים משה, "פומה פומה" ו"קללת הים" – יהודה פוליקר.
מדברים על הכישרון המוסיקלי של ניקולופולוס, על המנגינות המופלאות שהוא יצר משך כחמישים שנה, אבל לא פחות מזה על אישיותו. איש שקט וצנוע, אשר שם בצד את האגו ובמרכז את  האמנות.
ניקולופולוס  נוגע באיכויות של יצירותיו. הוא מייחס אותן לבחירת המילים – שמציתות את הדמיון. בלעדיהן אין תכלית לכתיבתו. עוד תכונה בולטת אצלו: היכולת להתאים שירים לזמרים – כל זמר והייחוד שלו.  הוא נולד ב-1947, בכפר בצפון יוון, בית אבנים ישן. לאחד הדודים היה אקורדיון. ביקש ממנו ללמד אותו לנגן. יום אחד גילה בביתו בוזוקי, שהיה שייך לאחיו גיורגיוס. האח לא לקח את הכלי ברצינות. כריסטוס לעומתו התייחס מאוד ברצינות לכלי. נרשם לבית ספר למוסיקה באלכסנדריה (שביוון) תוך חמישה חודשים כבר שלט בכלי. הסוד היה – לימוד עצמי. יעל מנת לעזור למשפחה, החל כריסטוס לנגן בשלל אירועים. הוא בן 14, וכבר מנגן בצורה מקצועית. "כל הנגנים באזור קיבלו 20 דרכמות להופעה. אני – רק 5 דרכמות מפני שהייתי מאוד צעיר. בכסף שקיבלתי, תמכתי באחי המובטל"
ב-1963, נוסע כריסטוס ניקולופולוס לאתונה. נער בן 16 שמבין כי העתיד נמצא שם. חודשים ראשונים של עבודה קשה, שכר נמוך, אבל אחרי זמן, השמועה על נגן הבוזוקי הפנומן מתפשטת במהירות. ניקולופולוס מתחיל לשתף פעולה עם הבולטים  שבמוסיקאים , תחילה בטברנות ובמועדונים, ומאוחר יותר באולפני ההקלטות. הוא ניגן עם  גיורגוס זאבטס, (שכינה אותו בשם "בני"), עם נגן הבוזוקי הוירטואוז מנוליס צ'יוטיס. הוא גם מלחין שירים ראשונים ומציג אותם ב-1968 באמצעות הזמרת מרינלה. זו מספרת על המוסיקאי המחונן לבעלה לשעבר סטליוס קזנגי'דיס. השיר Bats and spiders הופך להיט ולאחד השירים היותר בולטים ומשפיעים במוסיקה היוונית לתולדותיה. השיר מתאר תחושותיו של אדם אחרי שנפרד מאשתו בצורה ישירה ונוקבת. בהמשך מגיע הביצוע של קזנגי'דיס לאחד הלהיטים הגדולים של המוסיקה היוונית העכשווית הנקרא "אני קיים" למילים של פית'גוראס. על שמו נקראו חנויות, בתי קפה, טברנות.
אחד מכותבי המילים הבולטים איתם ניקולופולוס שיתף פעולה היה מנוליס רסוליס. "לכל אחד משיריו ש ניקולופולוס מה'הגיה סופיה' – הכנסיה הביזנטינית באיסטנבול. האור מגיע מכל מקום" אמר עליו רסוליס.
"קנאתי" Zileia mou משנת 1982 הוא אחד הלהיטים הגדולים של הזמרת חאריס אלכסיו, שהפך חלק בלתי נפרד מרשימת השירים איתם היא מופיעה. זמרת אחרת שנהנתה מיפי שיריו היא אלפטריה ארוואניטאקי בשיר "נשיקות הלילה הטוב". גם כאן התברר עד כמה רגיש ניקולופולוס בהתאמת שירים לזמרים.
קופצים ל-2013. הפתעה: ניקולופולוס עושה אלבום  עם וסיליס פאפאקונסטניטינו Vasilis Papakonstantinou, זמר מז'אנר הרוק. ניקולופולוס מסביר את החיבור באופי החופשי של יצירתו – "תחושת הרגע שאני חש ברגע מסוים. אני פשוט נותן לנפש שלי לשוטט בין ארבע הקירות של האולפן". האלבום שנקרא בתרגום לאנגלית Paper Bonds מבליט שוב את היכולת של ניקולופולוס ליצור כימיה עם כל אחד.
בשיר כמו “In the bouzoukia of angels” למילים של מאנוס אלפתיריו קיימת הכימיה הזו. סיפורו של השיר: המוסיקאים הגדולים של  הלייקה והרבטיקה של המוסיקה היוונית, שהלכו לעולמם כעניים מרודים, חוזרים בלילה אחד כמלאכים לבוזוקיה, מועדון הלילה היווני,   לשיר את שירי הנפש שלהם. זוהי נפש של פשטות ואנושיות, והשירה הופכת את הבוזוקיה למקום קדוש.
"אני מאמין שאלהים ברך אותי", אומר כריסטוס ניקולופולוס. "הוא נתן לי יותר ממה שציפיתי – הצלחה, ובעיקר הכרה במוסיקה שאני יותר. לשיר שיר בקונצרט כמו בטברנה מאחד אנשים, מבטל את כל מה שמפריד ביניהם. אני אסיר תודה למה שהחיים נתנו לי – כולל משפחתי. בטלפון שלי יש לי מסר קבוע שאומר: "תודה רבה לחיים".

על המוסיקה היוונית 

כריסטוס ניקולופולוס – פומה פומה

https://www.youtube.com/watch?v=Yo-rSoOCFO0

חאריס אלקסיו – Haris Alexiou Zileia mou

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן