מהו קאבר מוצלח? יש גרסאות שאינן מתעלות על המקור, אבל יש שירים שבעקבות ה"כיסוי" הם "מתגלים" מחדש, ביצוע שמעניק להם חיים חדשים. כזוהי הגרסה של עידו פורטל ואלון הילל ל"שבחי מעוז" של נעמי שמר.
את "שבחי מעוז" חיברה נעמי שמר בהשראת הפיוט 'מעוז צור ישועתי' שביצעה להקת פיקוד דרום ב-1971. בשיר הזה יצרה שמר הקבלה בין הפיוט היהודי לבין המעוזים (המוצבים) שהותקפו במלחמת ההתשה שהייתה באותה עת. השיר נולד בעקבות ביקורה בחנוכה באחד המעוזים, שבו הדליקו החיילים חנוכייה עשויה מפגזים. השיר נכתב באוריינטציה חילונית. שמר העבירה את הדגש מ"צור ישועתי" ל"מעוז" המתואר בשיר כ"מבצר עיקש וקישח", אותה מערכת ביצורים שהוקמה על גדות תעלת סואץ (שכונתה "קו ברלב") בימי מלחמת ההתשה ואשר קרסה במלחמת יום כיפור. האויב לפי השיר הוא מי ש"מבקש נפשי".
גרסת עידו פורטל מעניקה לשיר ממד תחושתי, לא רק בזכות שירתו מלאת הכוונה, אלא גם תודות לעיבוד המבליט קצב הקשה (אבי אבידני) ונגינת פסנתר (אחיה אשר הכהן אלורו) אפקטיביים. אם מדובר על חידושים מתבקשים לשירים ישנים – זוהי דוגמא טובה.
*** לשיר קיימות שלוש גרסאות מוכרות – של נעמי שמר עצמה, להקת פיקוד דרום וחוה אלברשטיין. (להאזנה – למטה)
מעוז צור ישועתי, לך נאה לשבח / הרחק הרחק ליד ביתי הפרדסים נתנו ריח / אבוא במנהרות ובמצדות ובמערות / ובנקרות צורים ובמחילות עפר / אי שם בלב הלילה דרוך וחרישי / צופה בי מבקש נפשי
מעוז צור ישועתי, מבצר עיקש וקישח / עצי שקד ליד ביתי עומדים בלובן פורח / אבוא במנהרות ובמצדות ובמערות / ובנקרות צורים ובמחילות עפר / אי שם בלב הלילה דרוך וחרישי / מביט בי מבקש נפשי
מעוז צור ישועתי, בקרב אין קץ ינצח / אלי איילת אחותי חיוך עייף תשלח / אבוא במנהרות ובמצדות ובמערות / ובנקרות צורים ובמחילות עפר / אי שם בלב הלילה דרוך וחרישי / אורב לי מבקש נפשי
אבוי לו מעוקצי, ואבוי לו מדבשי / אבוי למבקש נפשי