פנסים עטיפת האלבום

אלבום הפרויקט המלא

פנסים

מילים ולחנים: אלירן אביתר לוי
/5

זו כבר אינה תופעה נדירה – פרויקטים של יוצרים-מפיקים מקומיים, שמוצאים דרכם אל הזרם המרכזי של הפופ באמצעות מבצעים שונים ההולמים את האוריינטציה המוסיקלית שלהם.
עידן רייכל התווה דרך קוסמופוליטית נפלאה בפרויקט שלו. עופר מאירי יצר סגנון פופ אלטרנטיבי ייחודי – במטרופולין שמוליק נויפלד, מלחין ומפיק, הוא העיניים והאוזניים שהתווה אפיק מוסיקלי אקלקטי ל"המשקפיים של נויפלד".
עכשיו, קבלו את אלירן אביתר לוי, מלחין-גיטריסט-מעבד, יליד חולון, שלמד בבית הספר "רימון". בשנת 2007, לאחר מספר הופעות קטנות בפאבים תל אביביים, החל לעבוד עם  ירמי קפלן על אלבום מקורי. באחד מהמפגשים הציע אלירן לירמי לבצע את אחד השירים המקוריים שלו, "היא האחת". כך החל הפרויקט.
יש כאן לא מעט שירים שמתיידדים בהאזנה ראשונה. רות נודלמן שרה "הגרסה המשופרת": "ואז הגיעה/ הגרסה המשופרת/ הוא לא חלם שירגיש אחרת/ לא כל כך מהר", שיר מנקודת מבטו של מי שלא חלם שתהיה אהבה גדולה ביותר בחייו, אחרי שחווה אהבה גדולה בעבר. נודלמן שרה בטון נוגה, מתכוון כמו מכילה את הנרטיב. העיבוד העשיר מעניק לו גיבוי נפלא.
ג'קו אייזנברג עולה על מסלול רוק ושר: "אצלך/יש רק את ואני/ מין גן עדן זמני/ בתוך גבולות החדר/ נמצאתי אשם כשבכית/ לא הסברת/ לא ניסית / מה לא עשיתי בסדר", לא מהטקסטים המשובחים בפרויקט, מסתיים במשפט סתמי "כמו תמיד המנגינה ניצחה את המילים/ אין מספיק זמן לדבר/ צריך להתעורר". המוסיקה והשירה של אייזנברג אינם משפרים את מצבו של השיר הזה.
ירמי קפלן שר: "תחכה לך בסוף היום/ פתאום תתעורר לתוך/ חלום" ("היא האחת")  שיר של שכנוע עצמי. הגיע הזמן לבחור באחת והיחידה, לפני שיהיה מאוחר, גם אם ההמשך יהיה כדרכם של כולם – שמלה לבנה ודירה קטנה. הביצוע אכן משכנע, שירמי קפלן משוכנע בכל ליבו, שיש ללכת על הסידור הזה. השיר הזה – ללא האמוציה של קפלן – יכול היה להישמע פנס ללא אור. אבל קפלן טוען אותו באנרגיות, שהאירו לאלירן לוי את פרויקט "פנסים" שלו.
דודי לוי שר: "מחר אני עוזב/ משאיר מקום בלב/ לוקח כל מה שאני אוהב/ ולא חוזר", סיכום וחשבון נפש על רקע מציאות, שאינה עוזרת לקבל תשובות על שאלות חיים מהותיות. המנגינה הסולידית, הטון המאופק-מדוכדך, העיבוד האתני מעלים את השיר על נתיב ישראלי מהסוג של אהוד בנאי.
אוריינטציית הרוק הים תיכוני קיימת גם ב"מתחיל עכשיו" ששר נמרוד לב על החזרה הביתה: "תביט מחוץ לחלון/ כן אתה חוזר הביתה/ שדות שוב רומזים בפריחה/ כמה פעמים כבר עברת בדרך עם צרור הבטחות/ זוכר שעזבת/ לא לגמרי בטוח/ הלב השבור לא תוקן/ אבל מכאן,/ תרגיש אחר" לפי הטון הנמוך, הוא מאמין, שאם הגיע עד הלום – גם הוא מסוגל להגשים החלום. אחרי הכל – "הזמן מרווה צימאון"
לאסי לוי  "חלומות ישנים" מזכירים "לב נשבר", כי  "איתך זה לא אותו הדבר/ ברחובות משתנים/ אותו צימאון מוכר/ איתך זה לא אותו הדבר". גם כאן לא מוסיקה היא שממציאה מחדש את גלגל הפופ, אבל משהו חם, אמיתי מגיע במנגינות פשוטות, הרמוניות  ידידותיות, קצב הזורם בלא יומרות באפיקי נחל לא אכזב, שוזר אלמנטים מערביים וים-תיכוניים בתזמור.
באפיק מוסיקלי מלו-מלנכולי נוגה נמצאת ליאת ציון, ששרה שיר על בדידותה של אישה בסתיו: "את אף פעם לא בוכה/ מסמנת שביל בריחה" ו"עוד תפגשי כמותו בסתיו/ ע ם בוא השלכת". מהשירים היפים של הפרויקט – הלחן, העיבוד השנסוני (אקורדיון) והטון החם-מתכוון של ליאת, שנמצאת חזק בתוך הנרטיב.
עמיר (ג'נגו) רוסיאנו שר על סערת רגשות של מי שמחפש "להמציא עצמו מחדש" באהבה: "איך מחזירים את אותה הרגשה אותה הרגשה איך מחזירים את אותה הרגשה" (השיר "עוד הפעם"), סיפור יחסים מנקודות  מבט שונות. הביצוע הקולי של רוסיאנו פוגם בשיר. תוספת מקהלת ילדים בסיום היא כפית סוכר מחרבת.
איטלו גונזלס, הזמר הצ'יליאני, המוכר מהופעות פבלו רוזנברג, שר מונולוג חיים מורכב על תסכול של היחיד מול סביבתו, שיר עמוס ברעיונות "על החיים" – ביקורת עצמית, ביקורת חברתית, שאת כל כובד משקלו הטיל אלירן אביתר לוי על זמר, שנשמע מאוד "דרום אמריקני" בעברית. יש בזה בעיה, תחושה שהזמר "מתאמץ" לשיר. מצד שני: יש כאן גם משהו אותנטי. גונזלס שר את הלחן הנוגה בעידון ובאיפוק יפה, מחלק את האנרגיות בהדרגה, משכנע שהשיר חלחל לעצמותיו. אין אפילו צורך בשני המשפטים בספרדית ששורבבו לשיר, הגם שבמיקס הוסיפו הדהוד תחושתי יפה. העיבוד מותאם היטב להלך רוח שיר – אקוסטי מעודן בנגינת הפסנתר של איתמר גרוס וצליל הכינור ה"אתני" הנפלא של יאיר דלל.
גבי שושן הוא ה"משוגע עם אלף דאגות" בתל-אביב שמתרפק בסיום על "זיכרונות". פופ שאפשר להגדירו כ"ישראלי", למרות שאין משהו כזה, אבל מתווסף לקו ה-א-סגנוני של אלירן אביתר לוי, שבחר ללכת על אלבום שנשען על שיריו, אבל אינו הרבה מעבר לאסופת שירים, לא אלבום קונספטואלי. גם כך, האתגר הוליד שירים אחדים יפים, שמעידים יותר על היוצר מאשר על הפרויקט "פנסים" ועל בחירת הזמרים שעשה.

מילים ולחנים: אלירן אביתר לוי

שירים: הגרסה המשופרת – רות נודלמן, השרב נשבר – ג'קו אייזנברג היא האחת – ירמי קפלן , מחר אני עוזב – דודי לוי , מתחיל עכשיו –  נמרוד לב , איתך – אסי לוי , הקיץ יגיע – ליאת ציון , עוד הפעם – ג'נגו עמיר רוסיאנו , נגיעה בדבר – איטלו גונזלס , זכרונות – גבי שושן

וידיאו: "היא האחת" עם ירמי קפלן

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן