אהוד בנאי - אש קטנה

אש קטנה

אהוד בנאי

אן.אם.סי
5/5

למי מיועדים צלילי השלווה האקוסטיים האלה? נכון שאין כאן מילים (פרט לשיר הפותח – "השטח" ושיר הסיום "מה יישאר"), אבל הצלילים האינסטרומנטליים הם חיבור אינטגרלי לנקודת ההתחלה שלו בואדי הגלילי שבו התגורר בשנות השבעים, ליצירה שלו כחלק בלתי נפרד מנגינת הגיטרה.
באלבום שהוקלט באולפן גלילי משך ארבעה ימים בגיטרה אחת בלבד, נחזור עם אהוד בנאי אל מדורה מרצדת, בתוך מערה, ליד עץ זית, בין השיחים ונקשיב לפרק א' ביצירה שלו, לאהוד בנאי שמקשיב לעצמו ולסביבתו, ומתרגם בצלילי המיתר הקסומים, האקורדים המיוחדים, ההשפעות מניק דרייק, מייקל צ'פמן דרך צלילי מוסיקה הודית ופרסית.
זה אינו אלבום להאזנה רגילה. אהוד בנאי יסלח לכם אם תאזינו לצליליו גם כמוסיקת רקע למשהו. מה שבטוח: אנחנו נמצאים בכניסה ובפרוזדור ליצירתו בהמשך. דיסק לגיטריסטים – בהחלט, בהחלט! אהוד – במיטבו בנגינה רבת גוונים, משרטט צלילים כאילו הוא הם ציורים מוסיקליים. המלצה לאוהבי שירתו? – כדי לחבור למהות ורוח שיריו, לקבל תיאבון מחודש לשמוע את קולו. קטעים מומלצים: "רדיו שירז" שכולו ברוח המזרח הרחוק. "שמועות במי מינור" – המורכב, הנרטיבי, העשיר. "גרנדוס" – ברוח המוסיקה הספרדית הקלאסית. "מייקל צ'פמן היה כאן" – היה גם היה, במלודיה, בנגינה המופלאה, במארג הצלילי שיש בו סיפור ומתח.

ב"זה הפסקול", האלבום השני בקופסה, יוצא  אהוד בנאי  מהאווירה האינטימית של שבילי הגליל למסע מוסיקת העולם מאתיופיה ועד הדרום האמריקני (מוסיקת מערבונים) בעשרים וארבעה קטעים שחיבר לסרטים. "מסעות ג'יימס בארץ הקודש", סרטו של רענן אלכסנדרוביץ', הם שישה קטעים טעוני אווירה של "וורלד מיוסיק" במהות, אפרו, ים תיכוני, לטיני, אסיאתי בהפקה מבריקה של אהוד וגיל סמטנה.
בהמשך מוסיקה מתוך "השומרוני הבודד", סרטו של בני ברק, צלילי האווירה, שירת הגיטרה המאלתרת  של בנאי ב"השומרוני הבודד" (שש וחצי דקות של יופי צרוף) מול הקונטרסט הקצבי ריקודי של "זבח בהר גריזים", צלילי ההזיה האלקטרוניים של "דולפין על ההר".
אלה מתאבנים: בהמשך יגיעו צליליו של בנאי מתוך "שרון עמרני, זכרו את השם", סרטו של יאיר רווה, "ל"ג בעומר", סרט הגמר של שרון עמרני ז"ל, מוסיקה מההצגה "בבל" של תיאטרון נטלה שחורה ברוח המוסיקה האתיופית העממית, ללא ספק – יצירה בפני עצמה בדיסק, ראויה להקשבה מיוחדת.
יגיעו צלילים אוריינטאליים אקזוטיים שאנטים מתוך "הטיול הפנימי", סרטו של רענן אלכסנדרוביץ בנגינת העוד והכינור של ג'ורג' סמעאן, "אוולין אל תלכי" – צלילי העצבות המזרחיים מתוך "חולה אהבה  בשיכון ג'" סרטו של שבי גביזון. לקינוח: "תחת שיח היסמין" מתוך "אגדות עם" של יעקב בנאי.
אהוד בנאי
ללא שני האלבומים האלה אינו אהוד בנאי השלם. אנסח זאת מעט אחרת: שני האלבומים מצטרפים אל עולמו המוסיקלי של בנאי, בין אם זה הצד האינטימי המתבודד של המוסיקאי בין שבילי הגליל, ובין אם זה המוסיקאי שנפתח לעושר של צלילי העולם בפרויקטים שבהם היה מעורב. בשניהם זהו אהוד בנאי נפלא בדגש על מוסיקה. לאוהביו – מעין השלמה חיונית של הפאזל היצירתי שלו.

וידיאו: לבדי בואדי

צילום: מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן