0Y0A3895

ג'אז ישראלי שמגיע מניו יורק

אייל וילנר ואיתי קריס

/5

קראו לפסטיבל הג'אז באילת "פסטיבל ג'אז ישראלי" – לרגל 30 שנה לקיומו. המשמעות של ישראלי? – מוצא, סגנון? מה שברור מעל לכל ספק: למוסיקאי ג'אז מעולים, היוצאים מישראל אין כמעט מה לחפש כאן. ניו-יורק קוראת להם. העולם המערבי ממתין להם. רבים יגיעו לכאן רק כשיש סיבה. פסטיבל ג'אז באילת הוא סיבה. הפסטיבל אמגלה את מי שלא היו מתגלים בלעדיו וראויים להתגלות. אני מדבר על שניים מהבולטים בפסטיבל הג'אז באילת קיץ 2016 – איתי קריס וההוואנה ספיישל, המנגנים מוסיקה קובנית ואייל וילנר עם הביג בנד הפועל בחוף המזרחי של ארה"ב. את שני ההרכבים האלה לא היינו פוגשים אלמלא פנה אליהם אלי דג'יברי, המנהל האומנותי של הפסטיבל והזמינם להגיע.
אין כמו חלילן הג'אז איתי קריס להגיש תערובת לטיני עם מגוון מקצבים המייצגים את המסורת של המוזיקה הקובנית. קיבלנו סלט של וארצ'ה, בולרו, צ'ה צ'ה צ'ה, דנזון, טימבה, סלסה, גוואחירה. קריס שחי בניו יורק ב-14 השנה האחרונות, שם הוא חבר פעיל של סצנת הג'אז בעיר התחתית ובברוקלין, וסצנות הלאטין והסלסה. הוא מנגן בסגנון רבגוני של ג'אז, לאטין, סלסלה  ומזרח תיכון שמיושמת ע"י שליטה בחליל. המוציאים  לפועל הם ממובחרי הנגנים בסצנה הניו-יורקית. ביחד הם משלבים קלאסיקות קובניות אהובות, מקצבים קריביים בשילוב  של  ישו וחדש, שכתבו איתי קריס ויוניאל חימנז, זמר ההרכב. שמענו תמהיל ססגוני של מוסיקה אפרו קובנית מנוגן במיטב המסורת של להקות הבואנה ויסטה סושל קלאב וברמות הגבוהות ביותר של נגינת המוסיקה הזו.
ואז כמעט במקביל קיבלנו הרכב ביג בנד וסווינג מודל המאה ה-21, שמוביל איש הנשיפה (סקסופון, חליל קלרינט) אייל וילנר. גם וילנר מגיע מניו יורק אחרי שני אלבומים שזכו לביקורות מצוינות. וילנר והביג בנד שלו הקדישו את הערב ללהיטי ג'אז ולחנים מקוריים, ואירחו את זמרת הג'אז הניו-יורקית שארין ווייד ואת אלון אולארצ'יק.  נוצר כאן חיבור שנשמע כמעט טבעי. אולארצ'יק שהוציא ב-2015 את "תה בשניים" יחד עם אלי דג'יברי, נשמע כמי שמשלים את ההסבה לז'אנר הג'אז.  יש לו הגשה מלאת חן, סגנון והומור, ווילנר ידע לקחת את התכונות האלו ולחבר אליו את הצליל הביג בנדי. יחד עם הזמרת שארין ווייד נרקמה שעה משמחת ומענגת של ג'אז אינסטרומנטלי החובר לווקאלי בצליל ביג בנד מהוקצע, מלוטש שמתבסס על המסורת, אבל חי ונושם עכשיו.

הביג בנד של אייל וילנר עם אלון אולארצ'יק, שארן ווייד ואלי דג'יברי

https://www.youtube.com/watch?v=G0TrF-CtQDo

איתי קריס וההוואנה ספיישל

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן