ג'ון לנון

ג'ון לנון בן 75

35 שנה להירצחו
/5

אילו חי – ג'ון לנון היה השבוע ( נולד 9 באוקטובר) בן 75. 35 שנה עברו מאז הירצחו ב-1980. מה עבר מאז על העולם? חומת ברלין נפלה. לארה"ב קם נשיא שחור. לייב אייד. סיינפלד בטלוויזיה. 9/11. ג'סטין  ביבר וטיילור סוויפט בצמרת הפופ. לנון מת לפני מהפיכת הטכנולוגיה, לפני האינטרנט, הפייסבוק, האייפון, אבל שני דברים נשארו יציבים: המוסיקה שלו ורעיונותיו הפוליטיים. העולם ממשיך להקיז דם. אי צדק פוליטי וחברתי משתולל ברחובות. השלום עדיין נמצא בחלקת התמימים, בחלקתו של ה – Working Class Hero. "אנשים אומרים שאני חולם, אבל אינני החולם יחיד".
האומץ הפוליטי של ג'ון לנון החולם ממשיך ללכת לפניו, לשמש דוגמא לכל יוצר החפץ באקטיביזם פוליטי. מהפכות מתחילות מרעיונות תמימים, בלתי אפשריים. לנון האמין כי באמצעות פרסומו וכוחו הציבורי הוא ישנה את העולם. מבחינה זו, עדיין נושא את הדגל הזה. בונו מ – U2 רואה בו "מניח היסודות לשינוי הגדול".לנון היה אקטיביסט ותועמלן מהשורה הראשונה. הוא הקדיש את אמנותו וחייו למען המטרה. מעטים מאוד מוכנים ללכת רחוק בדרכו.
ב-1966 לנון השווה את הפופולריות של הביטלס לזו של ישו. אמריקה לא אהבה את ההשוואה. לנון לא התרגש מהגינוי. הוא סרב להתנצל. כבר אז, על רקע עידן הפופ התמים של הביטלס, צץ המוסיקאי האנטי-ממסדי.
במרץ 1969 החליטו לנון וכלתו, יוקו אונו לעשות את ירח הדבש שלהם במיטת כלולות במלון באמסטרדם, כשהם נחשפים לעולם במטרה לקדם את מסר השלום. הם עשו שימוש מקורי, אמיץ ומבריק בחשיפה ובפרסום כדי לשלוח אותו (מסר השלום והאחווה החברתית) לעולם.
בפוסט שפרסמה יוקו ב-2013, היא כתבה: "ב-1969, ג'ון ואני היינו מאוד נאיביים להאמין, כי ההפגנה במיטה תשנה את העולם. היום אני אומרת: אולי טעינו, וזו לא הייתה תמימות. חשוב מאוד שצילמנו את זה. הצילום צבר כוח במשך השנים. מה שאמרנו אז, יכול היה להיאמר היום. בל נשכח: סיום המלחמות הוא רק בידינו. ג'ון היה אומר את זה גם היום"
חודשיים אחרי אמסטרדם, מיטת מלון "קווין אליזבט" במונטריאול קנדה הפכה לאולפן הקלטות של השיר שהפך להמנון תנועות השלום. תנו צ'אנס לשלום, ביקש הזוג.
לנון התגייס גם למענו של המשורר, האקטיביסט האנטי מלחמתי ג'ון סינקלר, שנשלח ל-10 שנים בכלא אחרי שנתן 2 ג'וינטים לשוטר. ההחלטה עוררה זעם אצל רבים, כולל לנון, שדרש את שחרורו של סינקלר בשיר מיוחד – "ג'ון סינקלר" – בשידור בטלוויזיה ב-1971. סינקלר שוחרר בסופו של דבר, אבל הפעולה הזו גרמה ללנון בלגנים לא קטנים בארה"ב. גם ה – FBI סימן אותו כמטרה למשך 4 השנים הבאות. לנון לא נבהל. הוא הסכים לחשוף בתוכנית הטלוויזיה של מיק דאגלאס בפברואר 1972 שורה של פעילי שמאל  פוליטיים, חברתיים, סביבתיים, ועורר שוב את חמת הפלגים הימניים בארה"ב. הממשל בארה"ב עשה מאמצים עליונים משך 5 שנים לגרש את לנון מארה"ב בגלל דיעותיו הפוליטיות. לנון יכול היה לעזוב בשקט ומרצון, אבל הוא המשיך לנהל מאבק במחיר לא קל מבחינה ציבורית וכלכלית. הרצח ב-1980 קטל פיזית את מפעלו, אבל המסר שלו ממשיך להדהד, ללכת לפני מחנה השלום הקוסמופוליטי. כמו תמיד – השלום חי, קיים, נושם, תוסס.

השירים היפים של ג'ון לנון

ההשוואה של הביטלס לישו

ג'ון ויוקו – מיטת השלום 

תנו צ'אנס לשלום

שיר לג'ון סינקלר

ג'ון לנון על מדיניות ההגירה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן