חנן בו ארי ויקיפדיה

ויקיפדיה

חנן בן ארי

מילים ולחן: חנן בן ארי וקרן פלס לחן: חנן בן ארי עיבוד תזמור והפקה מוסיקלית: אייל מזיג
3/5

ויקיפדיה היא אנציקלופדיית תוכן חופשי מקוונת. סטיגמה – תיוג המודבק לאדם בדרך כלל שלא בצדק. האם ויקיפדיה מאופיינת בסטיגמות? לא בהכרח. הקשר בין תוכן השיר לשמו – מוטעה. חנן בן ארי את קרן פלס ערכו רשימת סטיגמות. הבקשה היא (מהכלל? מהתקשורת?) – אנא אל תתייגו אותנו. סטיגמה לעתים היא מראית עין שלילית מקפחת כמו "כל שמאלני בוגד, כל ערבי מחבל מתאבד", אבל היא יכולה להיות גם משהו עממי הגובל בבדיחה כמו "כל הנשים למטבח וכל הרוסים הרוסים על סטאלין". לא ברור מה פשר הצירוף הזה בשיר, אבל חנן בן ארי כלל מכל הבא ליד בחבילה אחת, כולל הבדיחה הלא מוצלחת – "כל האתיופים רצים ואלה שלא – שרים עם רייכל"...
חנן בן ארי מתייחס לכל הרשימה הזו באותו טון קודר ודרמטי על גבול הטראגי, כשהסיום נשמע כמו פינאלה רגשני של מחזמר שבו הגיבור הראשי מגיע לשיא אחרי שביקש – "אל תכלאוני בשום בשום כלוב/ אל תסכמו אותי בויקפדיה". זה נשמע מלודרמה מפוקפקת. לא שכנע אותי להשתתף בצערו.
לא קראתי את הערך "חנן בן ארי" בויקיפדיה, אבל כיוון שמדובר באנציקלופדיה חופשית, הוא רשאי לערוך את עצמו אם תויג לא נכון. בשיר הזה התכוון למשהו, אבל פספס גם בגלל טקסט פופוליסטי צולע וגם משום הרצינות העילאית שבה  מתייחס אליו. אני כבר מעדיף את "החיים שלנו תותים" מאשר השיר המתחסד הזה.

כמה נוח לזרום עם המוח בהתניות אוטומטיות שלא דורשות לטרוח/ רק לתייג ולנבוח, להסית ולזבוח לאלילי הרייטינג אייטמים בכל הכוח/ הכול כבר מסודר לנו בראש מגירות-מגירות/ לא ניתן למציאות להפריע לנו לראות/ שכל שמאלני הוא בוגד, כל ערבי מחבל מתאבד/ כל חרדי הוא שודד וכל המתנחלים רצחו את רבין/ כל תל אביב טבעונית, כל נתיבות מסורתית עממית,/ כל הדתיים פרימיטיביים עם ציצית ועל הדרך מחקו את דארווין.אל תכלאוני בשום כלוב/ אל תסכמו אותי בויקיפדיה/ אני הכול, אני לא-כלום/ אור אינסוף לבוש בגוף/ אז אל תכלאוני בשום כלוב
תקראו לי דון קישוט שמעז לקרוא תיגר/ שימו לי פרס על הראש וגיליוטינה בכיכר/ השדים זמנם עבר והמלך הוא עירום/ תמחקו את כל מה שידעתם עליי עד היום/ לא אני לא המתנחל, לא נציג של אלוהים/ לא דוס שמדיר נשים, לא גשר בין המגזרים/ יישרפו המגזרים, תשרפו דעות קדומות/ לכל אחד יהיה סיכוי לכתוב את הסיפור שלו/ כי אם הכול גלוי וידוע מראש קלישאות-קלישאות/ לא ניתן למציאות להפריע לנו לראות/ שכל מזרחי מקופח, כל חילוני הוא כופר מלוכלך/ כל הנשים למטבח וכל הרוסים הרוסים על סטאלין/ כלו כבר כל הקיצים, כל חבר כנסת קופה של שרצים/ כל האתיופים רצים ואלו שלא שרים עם רייכל אל תכלאוני בשום כלוב/ אל תסכמו אותי בויקיפדיה/ אני הכול, אני לא-כלום/ אור אינסוף לבוש בגוף/ אז אל תכלאוני בשום כלוב/ עוד יבוא יום…
יום יבוא ולא תכלאוני בשום כלוב/ לא תסכמו אותי בויקיפדיה/ אני הכול, אני לא-כלום/ עירום באתי ואשוב/ אז אל תכלאוני בשום כלוב/ לא תכלאוני בשום כלוב

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. נושא השיר הוא אמירה קצת יותר מורכבת מ" די לסטיגמות", להבין את זה כך, זה לחטוא בדיוק באותו החטא נגדו יוצאים חנן בן ארי וקרן פלס.
    השיר בנוי כמו בשירים נוספים בנויים מאוסף ססמאות דוגמת שירת הסטיקר של הדג נחש, ולכן את המסר, יש לחפש בעיקר בפזמון, או במלל שמקדים או מסכם את הססמאות.
    המסר במילים פשוטות הוא. העולם מורכב, מלא חלקים ורבדים, אל תמהר לשפוט, ופקח את עיניך למשהו גדול יותר ממה שהן רואות
    הכי כואב לנו, גם אם צודקים, זה שמסכמים אותנו בויקיפדיה. הלו? אני בנאדם! אי אפשר לסכם אותי בויקיפדיה! אני אור אינסוף כלוא בגוף! אי אפשר להכניס הכול בתבניות, "מגירות מגירות". יישרפו המגזרים תשרפו דעות קדומות ולכל אחד יהיה סיכוי לכתוב את הסיפור שלו, ולא בויקיפדיה. בחיים!
    וכן, כל הססמאות שם הן סוג של סטיגמות, חנן לפעמים קצת מקצין, או מסגנן, כדי שיהיה אפשר לצחוק עליהן, או לכאוב אותן אבל המסר אחד אנחנו חייבים להפסיק למסגר את מי שלידנו, כי כך, אנחנו לא רואים אותו בעצמנו וחוסמים אותו מלגלות את האור שלו.

    1. שמואל הטבח וואלה הצלת אותנו בעבודה בספרות רק בריאות 3>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן