שער2

במיטבו

מוריסי בהיכל התרבות

היכל התרבות ת"א
4.5/5

הקהל בהיכל קם על רגליו ברגע שמוריסי נחשף על הבמה. נראה שהוא (הקהל) איבד סבלנות בציפיה לכוכב הערב, אחרי קטעי הסרטים, שהוקרנו משך כחצי שעה לפני ההופעה – מיומני חדשות המשולבים בהופעות פאנק. ואז כשמוריסי עלה, התרומם ההיכל בבת אחת, חלק הגיעו עד הבמה. איזו התרגשות.
את הערב פתח ב – Suedehead מהאלבום "בונה דראג". מי שחשב כי הגיע לסוף דרכו, אחרי טיפולים שעבר בעקבות מחלת הסרטן, צריך להגיע להופעה של הרוקר בן החמישים ושבע. יותר מאשר במיטבו.
הקהל מגיע למוריסי לא כדי לשמוע את הסמיתס, הרכב שהוא פירק ב-1988. מוריסי ממש כבר לא נמצא שם. זהו מוריסי השלם, הרבה יותר שחקן, הרבה יותר שאומן, אמן השערוריות, ההצהרות הבומבסטיות, ההתפכחות מאשליות, האיש ששר את חייו, כמו גם את סלידתו מהממסד.
הוא אינו מעמיס על הסטליסט את כל להיטיו הגדולים ביותר. הוא מעדיף שירים שיבטאו  את הסטייט אופ מיינד שלו נכון לעכשיו. מוות הוא אחד הנושאים – “You’re gonna miss me when I’m gone” הוא שר ב – All You Need Is Me. הוא שר נגד הברוטליות של המשטרה ב – Ganglord. הוא שר  The Bullfighter Dies, שיר בעד בעלי חיים  ונגד מלחמת שוורים. זהו עדיין מוריסי שהשירים שלו מספרים סיפור של ילד, שהגיע יום אחד ממנצ'סטר ללונדון והחל במסע התבגרותו – מערכות יחסים מתפוררות, ששונא את עצמו, ששונא את כל מי שרוצח בשם הבשר, ששר על החולשות הקטנות שלו ושל חבריו,הוריו, מעריציו. על הפוליטיקאים ועל בית המלוכה, שנואי נפשו.
הקול מצלצל מוריסי משובח. לעיתי עגמומי, לעיתים עמוק ועשיר, גם שברירי. הוא עולה על הבמה לא רק לשיר אלא לומר דברים.
World Peace is None of Your Business האלבום הסוציו פוליטי עומד במרכז ההופעה. הוא עוסק בין השאר באדישות האנושית בעולם האלים בעידן המודרני. מוריסי מגיש את השירים בתערובת של אירוניה ודרמה. בשיר הנושא מלעג מוריסי על האיש הקטן והשיטה. בכל פעם שאנחנו מנצלים את זכות הבחירה שלנו, אנחנו גורמים לכל כך הרבה אנשים לחיות בכאב. "שוטרים יהממו אותך עם אקדחי ההלם שלהם". הוא שר על הברוטליות של המשטרה כשברקע מוקרנים סרטונים קשים. העיסוק בבעלי חיים הוא כמעט קלישאה, כשמדברים על מופע של מוריסי, אבל התחושה היא, שאחרי ההופעה, עוד כמה אוכלי בשר יצטרפו לצמחונים. המראות המוקרנים מהמסכים בעת Meat is Murder מזוויעים וקורעי לב. מוריסי טוען כי לאנשים לא איכפת מהריגת חיות מהסיבה הפשוטה – שלא אותם הורגים. אחד הקטעים היותר עצובים Oboe Concerto, הוקדש לקראת סיום לכל מי שמלאך המוות פגע בו השנה. מוריסי מקדיש את השיר לפרינס, למוחמד עלי וכל מי שנלחם על גופו בגלל מחלות.

All the best ones are dead 
And there's a song I can't stand 
And it's stuck in my head

ההרכב שלו הואשם בעבר בנגינה חסרת מעוף, אבל נראה כי בסיבוב הזה  יש למוריסי להקה טובה מאוד,  שמעצימה את השירים והאמירות. הרב נגן Gustavo Manzur ניגן בכל כלי שהעשיר למוריסי את ההופעה מגיטרת פלמנקו וסיפק קולות ספרדיים לצורך Speedway. בוז בורר Boze Boorer החליף גיטרה בקלרניט לצורך I'm Throwing My Arms Around Paris. הפעם הגיע עם להקה נהדרת.
מוריסי סיים עם שיר אחד בלבד בחלק ההדרן – Irish Blood, English Heart, על המיאוס שלו מפוליטיקה ומפוליטיקאים בבריטניה:

I've been dreaming of a time when the English are sick to death of Labour, and Tories 
and spit upon the name Oliver Cromwell 
and denounce this royal line that still salute him 
and will salute him 
Forever…
אז מה חדש אצל מוריסי?  אפשר לשאול את השאלה אחרת: האם מגיעים להופעה שלו כדי לשמוע מוריסי חדש? משורר הפופ של השמונים הוא יותר קאלט נוסטלגי ב-2016 ועדיין הרוקר שפעם צמרר. ממשיך הרומן עם קהל שמתרפק על מוריסי הישן והטוב, שנשמע ונראה טעון אנרגיות מחודשות. מבחינה זאת, נדמה לי שלקהל לא היו צריכות להיות תלונות.

Suedehead, Alma Matters, Speedway, Ganglord, Staircase at the University, All You Need Is Me, I'm Throwing My Arms Around Paris, World Peace Is None of Your Business, Istanbul, The Bullfighter Dies, Kiss Me a Lot , Ouija Board, Ouija Board, Meat Is Murder (the Smiths Song),  Everyday Is Like Sunday, You Have Killed Me, Jack the Ripper, The World Is Full of Crashing Bores, I Will See You in Far-Off Places, What She Said (The Smiths Song),  Oboe Concerto Encore: Irish Blood, English Heart

 

וידיאו: Irish Blood, English Heart

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן