0Y0A2814

סדנת הג'אז ודור הממשיכים

פסטיבל הג'אז בים האדום

4/5

הפרשי הגילים ביניהם עוברים את החמישים שנה, אבל בג'אז פערי הדורות כמעט מתבטלים. רוח המסורת מגשרת. המענין הוא שהחידוש והחדשנות אפיינו גם את חברי "סדנת הג'אז" בני השבעים וחמש-שבע-שמונה כמו גם את חבורת "פרויקט הצעירים" בני העשרים ומשהו.
דני גוטפריד, מי שייסד וניהל את פסטיבל הג'אז האילתי משך 22 שנה, חזר לנגן עם "סדנת הג'אז", שחוגגת 45 שנה באולם Red Note בנמל, ללא ספק – אירוע מרכזי בפסטיבל המוקדש לג'אז ישראלי. עלו ובאו המייסדים – הסקסופוניסט אלברט פיאמנטה (78) הפסנתרן דני גוטפריד (77) יחד עם אהרל'ה קמינסקי (75), שהיה המתופף השני של ההרכב, ונציג הדור החדש, גלעד אברו בבס. גם היום המוסיקה הזו נשמעת כמי שהקדימה את זמנה בכל הקשור לסגנון ג'אז. זה היה אלבום הג'אז האתני הראשון שיצא בישראל  (1971) – ללא ספק חידוש והעזה בג'אז המקומי, שהתבסס בעיקר על סטנדרטים ומסורת הג'אז האמריקנית. השילוב של מוסיקאי בעל אוריינטציה מזרחית ומוסיקאי שגדל על שירים מבית הורים ממזרח אירופה יצר את ג'אז הכלאיים הזה. הם ניגנו את "הרבי אלימלך" ואת השיר הישראלי "מזרי ישראל יקבצו", מה שמראה, שאצל נגני ג'אז בדם אין הפרדה בין "מערבי" ל"מזרחי". ג'אז טוב הוא העניין, וכל השאר הם השפעות שנטמעו. מה שמיוחד בנגינה של השלושה היא הקלות והמיומנות שבנגינה, הזרימה ההדדית הנפלאה. הבחירה בגלעד אברו בבס תרמה ל"דבק" בין השלושה.
ממש באותה שעה באולם Jazz Cinema בנמל ניגן דור הממשיכים. ל"דור צעיר" נחשב בזמנו אלי דג'יברי, מי שהחליף את אבישי כהן (הבסיסט)  בניהול האומנותי של הפסטיבל. עבדכם נכח לפני כעשרים שנה בבחינות שערך גוטפריד לנגנים צעירים בבית ליסין לקראת הקמת נבחרת צעירים שתנגן בפסטיבל. אחד הנבחנים היה לא אחר מאשר אלי דג'יברי. אני זוכר שניגשתי לגוטפריד ואמרתי לו – שים עין על הבחור. והנה, חבורת הצעירים הזו, כמעט אותו הפרש גילים, שהיה אז בין דג'יברי לגוטפריד ממשיכה את ההסטוריה. לא בטוח שאפשר לדבר על "הדור הבא" של הג'אז הישראלי, כי רבים מהם מנגנים בחו"ל. רק פסטיבלים, כמו זה של אילת, יכול להזכיר מי הם מוסיקאי הג'אז הצעירים שהתחילו לימודיהם כאן בארץ, ויצאו לחפש עתיד בניו-יורק.
לצורך הפסטיבל נתנו להם שם –  "קולקטיב הצעירים", ילדים בני עשרים פלוס שקשרו את עתידם המוסיקלי עם ניו יורק, זהו דור ה-Y של הג'אז המקומי, כפי שמוגדרים בתוכניה. הלל סאלם בחצוצרה, יונתן פלד בטרומבון, שחר אלנתן בגיטרה, גדי להבי בפסנתר, דור סמוכה בקונטרבס, איתי מורחי בתופים. הגם שלכל אחד מהחמישה טעמים מוסיקליים משלו, רוח הקולקטיב מובילה אותו גם באוריינטציה של חידוש ויציאה למחוזות חדשים. הם ניגנו קטעים מקוריים שהלחינו חברי הקולקטיב, בסגנון ג'אז מודרני, בלוז והארד בופ וגם עיבודים שאהובים עליהם. מיוחד השילוב של חצוצרה וטרומבון היוצר צליל נקי וממוקד. נפלאה עבודת הגיטרה המקורית של שחר אלנתן. מדובר במוסיקאים יצירתיים ממדרגה ראשונה, ומסקרן לדעת מה יהיה איתם בעד כחמישים שנה, שיגיעו לגיל של חברי "סדנת הג'אז.

צילום מרגלית חרסונסקי

וידיאו: "סדנת הג'אז" מנגנת "הרבי אלימלך"

https://www.youtube.com/watch?v=uBJp56qCd5s&feature=youtu.be

וידיאו; "פרויקט הצעירים"

https://www.youtube.com/watch?v=f5oDl0DQ7GM&feature=youtu.be

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן