שער

האלבום, המופע

עושים ג'אז עם עופר פורטוגלי

זאפה ת"א
4/5

עופר פורטוגלי המליץ לקהל בזאפה לרכוש את האלבום הטרי שלשמו התכנסנו. האם יקנו? תלוי את מי שואלים. טהרן הג'אז עלול לעקם אף. לחובבי מגמת הקרוס-אובר במוסיקה היו יותר מכמה רגעי איכות בשילובים של שיר ישראלי, ג'אז, סול וגוספל.
לפני שאחזור למופע – משהו על האלבום החדש – "עושים ג'אז עם עופר פורטוגלי": פורטוגלי מנסה להעניק את הטאץ' שלו לשירים ישראלים מוכרים בעיבודי ג'אז וגוספל. הוא לא ניסה לפרק את השירים וליצור אותם מחדש. הוא גם לא ניגש אליהם באוריינטציה של "סטנדרטים", שירים לביצועים של זמרי ג'אז, כי רוב הזמרים בפרויקט אינם זמרי ג'אז. פה ושם הוא שינה את הקצב של השירים, ובעיקר עסק בעיטורים ג'אזיים ממקום מושבו ליד הפסנתר.
"תגידי לו" של אוהד חיטמן התקשט בצליל פלוגלהורן יפה, אבל נשאר בגבולותיו הראשונים, דני רובס ממשיך "לבוא הביתה" כמו בגרסה המקורית, נהנה מנגיעות פסנתר חמות ותוספות של בס וחצוצרה, שאינם משנים לשיר את הצורה. בולט יותר הביצוע הבוגר-חם-בשל שלו לשיר. יהודית רביץ שרה את "הגננים היום עצובים" בגרסה איטית יותר מהמקור, וכאן נדמה שהשיר איבד משהו מקסמו הראשוני.
לעומת זאת, אלי מגן, איש הקונטרבס, העניק לגרסה הראשונה של "העץ הוא גבוה" של "אחרית הימים" תחושה של "סטנדרט" ג'אזי. כאן האטת הקצב היטיבה עם העיבוד החדש, הוסיפה אווירה ועומק.
העיבוד ל"אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" בדואט של מיקי גבריאלוב ועופר פורטוגלי הוסיף לשיר צבעים ג'אזיים וגוספליים, שחברו לאלתורי פסנתר וכלי נשיפה – מהלך שמתח את גבולות השיר, אבל לא גרם לי להעדיף אותו על פני הגרסה המקורית.
גם "איך אפשר שלא" בביצוע דורון טלמון מג'יין בורדו עבר מתיחה קוסמטית בלבד – תוספת אלתור פסנתרני באווירת ג'אם סשן וקולות בסגנון גוספל. לעמת זאת, ב"תמיד יחכו לך" של לאה שבת, במהותה זמרת פולק יותר מאשר זמרת סול, אלמנט הגוספל הוא הערך המוסף של השיר. לאה נשמעת כמו סול סינגר, והעיבוד משדרג אותה.
לא כל העיבודים מאירים את השירים באור אטרקטיבי חדש. "מוכרת לי מפעם" של דין דין אביב אינו מוציא ישן מפני חדש. מוצלחים  יותר "קצת אהבה לא תזיק" של אלון עדר, שנעטף במעטפת יפה של מקהלת הגוספל, "מהמרחקים" בדואט חדש של סגיב כהן ולאה שבת, ש"החליפה" את גלי עטרי – בגרסת בוסה נובה מעוטרת בנגיעות ג'אז. כאן העיבוד הוסיף  לשיר מימד ויופי מרעננים. המהלך  הג'אזי בפסנתר משתלב יפה עם שירת הצמד. ככה עושים קאבר.
הביצוע הטוב ביותר באלבום – "שני קולות" של אהוד מנור ונתן כהן – במקור של כהן ועירית בולקא. הפעם – בעיבוד ג'אזי לקולותיהם של כהן ודפנה לוי. מעבר יפה לסולו פסנתר, נגינה חשמלית של יותם זילברשטיין ותוספת של מקצב בריזילאי מלהיב באילתור ווקאלי של לוי ובהקשה של ז'וקה פרפיניאן. עיבוד שמעניק לשיר חיים חדשים.

על מופע ההשקה: דני רובס, יהודית רביץ, מיקי גבריאלוב, דורון טלמון, אלון ויהודה עדר – נפקדו מערב ההשקה של האלבום. במקרה של רובס, קיבלנו  דווקא פרשנות אישית משדרגת  של סגיב כהן ל"אני בא הביתה מהלילה" בתוספת מעניינת של חצוצרה בנגינת יעקב עמר. פחות התאים לי  העיבוד הגוספלי לתוכן של "אני רואה אותך בדרך לגמנסיה" עם מקהלת הגוספל של פורטוגלי. אלי מגן שר טוב יותר את "עד סוף הקיץ", שאינו נכלל באלבום, מאשר את "העץ הוא גבוה".
הערב לא היה העתק מדויק של האלבום. במקרה אחד לא נשמר הקונספט של גרסאות חדשות לשירים ישראלים, כשדין דין אביב שרה מצוין את Straighten Up and Fly Right המוכר מנט קינג קול. נקודות השיא: כמו באלבום דפנה לוי ונתן כהן העניקו קולות יפים בדואט ל"שני קולות",  סגיב כהן ולאה שבת חברו ליחידת שירה עוצמתית ב"מהמרחקים". שיר הסיום – הגוספל "יום גדול" (Oh Happy Day) בביצוע כל משתתפי הערב, הגם שאינו חובר לרעיון של האלבום, היה נקודת סיום מלהיבה להפקה המושקעת של עופר פורטוגלי, שנעשתה מתוך מוטיבציה אמיתית למצוא נקודות חיבור בינו ובין שירים ישראלים.

שירים אלבום: תגידי לו – אוהד חיטמן, אני בא הביתה מן הלילה – דני רובס,  הנגנים היום עצובים – יהודית רביץ, העץ הוא גבוה – אלי מגן, מיקי גבריאלוב – אני רואה אותה בדרך לגימנסיה, איך אפשר שלא – דורון טלמון (ג'יין בורדו), תמיד יחכו לך – לאה שבת, ישקף – סגיב כהן, מוכרת לי מפעם – דין דין אביב, קצת אהבה לא תזיק – אלון ויהודה עדר, מהמרחקים – סגיב כהן ולאה שבת, שני קולות – נתן כהן ודפנה לוי, I Love Jazz  – איריס פורטוגלי עם יוסי פיין ובן אילון.
שירים מופע: I Love Jazz – איריס פורטוגלי, הנגנים היום עצובים – איריס פורטוגלי, פלור דה ליס – ז'וקה פרפיניאן, מסטיק – איריס פורטוגלי וז'וקה פרפיניאן, העץ הוא גבוה – אלי מגן, עד סוף הקיץ – אלי מגן, מוכרת לי מפעם – דין דין אביב, Straighten Up and Fly Right, שני קולות – נתן כהן ודפנה לוי, אחכה לך – נתן כהן ודפנה לוי, ישקף – סגיב כהן, אני בא הביתה מהלילה – סגיב כהן, מהמרחקים – לאה שבת וסגיב כהן, בדרך לגימנסיה – מקהלת הגוספל סולו – עמית + עופר, תמיד יחכו לך – לאה שבת ומקהלת הגוספל הדרן: יליד הארץ – אלי מגן, יום גדול דין דין, לאה, סגיב ודפנה + מקהל הגוספל.
נגנים במופע. עופר פורטוגלי – פסנתר, עיבודים והפקה מוסיקלית, אלי מגן – קונטרבס ושירה, עופר גנור – גיטרה, איריס פורטוגלי – תופים ושירה, ז'וקה פרפיניאן – כלי הקשה, יעקב עמר – חצוצרה.

צילומים: מרגלית חרסונסקי

דין דין אביב- Straighten Up and Fly Right

נתן כהן ודפנה לוי – שני קולות

סגיב כהן – אני בא הביתה מהלילה

לאה שבת וסגיב כהן – מהמרחקים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן