צמאה - אמנים שרים ניגונים

אמנים שרים ניגונים

צמאה

אן.אם.סי
4.5/5

33 ניגונים בשלושה ספרונים-תקליטורים. כותרת המשנה של פרויקט "צמאה" – "אמנים שרים ניגונים"  למה לא "זמרים שרים ניגונים"? פתרונים למפיקים.
לעצם העניין: כשיש מסורת ראוי לשמר אותה. חידוש הניגונים האלה הוא מפעל של שימור. זוהי חבילה מופלאה אחת. ניגונים שעוברים מדור לדור, והפעם זהו המפיק נאור כרמי, שמעביר אותם לדור הזה. ניגונים של מנגינות פשוטות גם מורכבות, מביעים קשת רגשות – כאב, שמחה, פחד, געגועים, אמונה.
על הניגון החסידי אמר רבי ישראל ממודז'יץ": "אומרים שקרוב עולם הנגינה אצל עולם התשובה, ואני אומר שעולם הנגינה הוא עולם התשובה עצמו".
מה בחבילה המשולשת?
א. ניגוני הרבי מלובביץ'
ב. ניגוני בעל התניא
ג. ניגוני חב"ד לתהילים
מבצעים: בכירי הזמרים. עמיר בניון, רמי קלינשטיין, שולי רנד, ישי ריבו, אריאל זילבר, ברי סחרוף, יונתן רזאל, אהרון רזאל, שי צברי, אביתר בנאי, אהוד בנאי, ארז לב ארי, חנן בן ארי, עקיבא תורג'מן, אברהם פריד, דניאל זמיר, דוד ד'אור, אודי דוידי.
מוסיקה יהודית? – תקשיבו. תנו לנשמה ללכת במקומכם. חכמת הנגינה אשר נלמדה לא עפ"י חוקים ותווים, אלא ע"י הנשמה. תקשיבו ליונתן רזאל שר:
כאייל תערוג על אפיקי מים 
כן נפשי תערוב אלי אלוהים 
כאייל תערוג על אפיקי מים 
כן נפשי תערוב אליך אלוהים
תקשיבו לאביתר בנאי שר "צמאה לך נפשי, כמה לך בשרי בארץ צייה ועייף בלי מים. כן בקודש חזיתיך לראות עוזך וכבודך"
דניאל זמיר, ששר "ניגון שלוש תנועות" (לחן של הבעל שם טוב, המגיד ממזריטש והרבי הזקן) כותב בספרון: "ניגון אי אפשר לצטט כמו שברק בעיניים אי אפשר לשכפל. כל ביצוע הוא חד פעמי. הסיטואציה, הרקע, המשתתפים, מצב הרוח והזווית הייחודית לא יחזרו לעולם. אי אפשר להעתיק חוויה". וגם "כשמאזינים ללחן, פוגשים את הנשמה של המלחין. לרגעים בודדים ניתן לשמוע אותו גם ממרחק של דורות, לטעום את הנפש שלו ולחיות את געגועיה ואת שמחותיה, את עליותיה ונפתוליה"
תנועה? – "לא תנועת ריקוד הגוף שמלווה את המוסיקה, אלא תנועת הנפש שהולידה אותה. שלוש תנועות? חיבור של שלושה דורות, שלושה חלקי ניגון של רבי ישראל בעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, ניגונו של רבי דוב בער ממזריטש, תלמידו של הבעש"ט, שמופיע באמצע השיר וניגונו של של תלמידו, הרבי הגדול בסוף השיר.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן