רוקפור - עיר לבנה חיים באפור

עיר לבנה, חיים באפור

רוקפור

מילים: עדי גולד ודני רכט לחן: אלי לולאי, ברוך בן יצחק, מרק לזר ודני רכט עיבוד והפקה מוזיקלית: דני רכט ורוקפור
4.5/5

בני כמה הם, שהם מכירים את היויו שניתן במתנה לכל ילד שקנה נעליים ב"הפיל". גם "גלידה ויטמן" בהרברט סמואל שייכת לדוכן הזכרונות הרחוקים של המאה העשרים. בני המאה העשרים הופכים אט אט לרכבי אספנות, שמתפלשים בחלום נוסטלגי "בלי רעשים, כעסים ועניינים". געגועים סטרייט. אני עם רוקפור בהתרפקותם, ועם זאת אינני נקי מאידאליזציה על רקע הווה לא משהו, עתיד לוט בערפל מדיני, חברתי ובטחוני מבאס. יש בהחלט הצדקה לערגה וכמיהה למחוזות ומחזות הילדות. גם כך, מי שנעוריהם התרחשו בשישים ובשבעים, לא יכולים שלא להימרח מחדש על מונומנטים של הימים ההם – משה דיין, עיתון להיטון, יו-יו, סמי וסוסו, "מצעד הפזמונים" ועוד מיני מאפייני ילדות ונערות כמו כסף לחלב שהיו משאירים לילד מתחת לשטיח.
המוסיקה לוקחת לשם, מזכירה מהלכים מהשירים של אריק אינשטיין מהתקופה של "כמה טוב שבאת הביתה", במנגינה, בעיבוד, בשירה. פתאום, התחושה הזו, שבשבעים היה פופ ישראלי שאתה מזהה קווי מתאר שלו בשיר של רוקפור. תגידו שהציון על השיר אינו "אובייקטיבי", שהרי כותב שורות אלו הוא נוסטלגיקן חסר תקנה. אז נכון אתם צודקים. ממש לא אןבייקטיבי. רוקפור מדברת בשפה שעושה לי את זה הכי ישיר ואמיתי.

*** הקליפ משלב צילומים של הלהקה בהווה לצד צילומיו של הצלם ההולנדי וילהם ואן דה פול (Willem Van De Poll 1895-1970) משני ביקוריו בארץ (1948-9 ובשנת 1962).ואן דה פול, מהצלמים האירופאים הנחשבים במאה העשרים, תיעד במסעותיו מקומות רבים ברחבי העולם. בתמונות שצילם במהלך שני ביקוריו בעיר, אפשר לראות את המשיכה שלו לתיעוד החיים היום-יומים בעיר על רחובותיה והאנשים החיים בה, ואת השילוב המיוחד בה בין האירופי למזרח התיכון.

השעון שלי מראה כמעט שבעים / להיטון, טרנזיסטור, מצעד הפזמונים / אמא, איזו מין שפה זו לועזית? / אבא, מתי כבר תרשה לי חשמלית?
סמי וסוסו מחכים לטוני ודאג / גנרל דיין לא נראה ממש מודאג / בית הנוער א׳, הקטנים מול הגדולים / אל תבעט את הכדור לחצר של השכנים
בחלום אני חוזר למאה העשרים / בלי רעשים, כעסים ועניינים / עיר לבנה, חיים באפור / היא נולדה בהגרלה / זה לא כל כך שחור
המצפן שלי נוטה למערב / נשאר מתחת לשטיח כסף לחלב / אמא, מתי לי יהיו סמלים על החזה? / אבא, בבקשה אל תהיה כזה
נעליים בית הפיל, היויו בחינם / אמבטיה או גביע בוויטמן זה מושלם / ממזרח העיר שפתאום חוברה לה / אצלנו אף אחד לא משגיח מלמעלה
בחלום אני חוזר למאה העשרים / בלי רעשים, כעסים ועניינים / עיר לבנה, חיים באפור / היא נולדה בהגרלה / זה לא כל כך שחור
המחוג שלי מצביע התשה / לשמוע אלביס זה אפילו די בושה / אבא, בבקשה אל תלך לי לחזית / אמא, תבטיחי סוף טוב לתסכית
קסיוס קליי מפסיד למוחמד עלי / פול מקרטני מת, וזה גם בגללי / טלפון יש רק לאלה מלמטה / יודע שלאסי כבר לא תחזור הביתה
בחלום אני חוזר למאה העשרים / בלי רעשים, כעסים ועניינים / עיר לבנה, חיים באפור / היא נולדה בהגרלה / זה לא כל כך שחור

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן