shalom1153-b

המיטב דיסק משולש

שלום חנוך

אן.אם.סי
5/5

מסע על פני שירי שלום חנוך הוא מבחינתי האישית – מסע אישי בזמן מהול כבר בקורטוב נוסטלגיה שמתחיל  ב"למה לי לקחת ללב" עם אריק איינשטיין, 1970.  "יש לי הרבה דימיון לאהוב מראש" ו"יש לי דמיון שעוזר לפעמים לשכוח". שיר כאב עם נחמה קטנה.  שלום את אריק כתבו פשוט ונכון.  וזה ממשיך להיות פשוט ונכון גם בזמן הזה.
המסע מסתיים כעבור חמישים וארבעה שירים, מאתים ארבעים ושבע דקות שהם שלושים ושלוש שנים של מוסיקה מאת שלום חנוך ב"אהבת נעורי" מתוך "אור ישראלי" (2003) עם צליל האקורדיון והטון האינטימי המתגעגע. "הייתי ילד בלילות עצוב/ משוטט לבד/ לא נתתי לאיש לדעת/ את היית אהבת נעורי". הדמיון שעורר מחדש את הרגש לכתוב על אהבת נעורים עם יללת התן וריח הפרדסים.
לסכם חמישים וחמישה שירים של שלום חנוך?  טירוף.  אבל בלי כמה דוגמיות אי אפשר. שני השירים האלה, המינוריים שובים את הלב בשנית גם ממרחק הזמן אולי יותר מאשר הקצביים והרוקיסטיים שלו, ואני אומר את זה גם מתוך ביטחון ששלום חנוך הוא הרוקיסט הכי אותנטי שצמח כאן.
רוק שלום חנוכי  זה לאו דווקא קצב תזזיזתי גראנג' וכסאח. "מחכים למשיח", למשל הוא אחד משירי הרוק הטובים שנוצרו כאן. (1985) אמירה לא כסחיסטית, תערובת של ציניות ורומנטיקה, כשמתחת לשקט רוחשים גחלים.
גם גיטרה אקוסטית כמו ששומעים ב"ללא מילים" שיר על הסתבכות עצמית – זה רוק  אישי, חשבון נפש של בנאדם מתבגר, טיפה נוסטלגי, ששר בניכור ובציניות ובטונים מחוספסים וחודרים "שירי אהבה נשמעים תפלים תמיד העיקר  נשאר ללא מילים"  שמתחרט על פגיעתו בה.
שלום יזוהה בסטריאוטיפ רוקיסטי בשירי "חתונה לבנה" שנכנסו לאוסף – "הדרכים הידועות", "תמונת מצב", "שיר דרך", "הו את", "זה רק געגוע"  (1981) שאחריהם מגיע ההתרככות המלודית של "על פני האדמה", שיר ללא שם", "כי האדם הוא עץ השדה", "ניגע אל החלום"  (1983).   אין פה שום סתירות. שלום זה ככה וגם ככה. ובשניהם –  אותנטי.
בדיסק השלישי יש לשלום שיר על על הליקופטר שחג מעל ונושא בשורה מרה. הזמר מתחשבן עם האליל התורן שמדבר על "ילדותו הקשה" – "קולו של הכוכב התורן מדבר על ילדותו הקשה. הליקופטר שהוליד מוסיקת פולק רוק מסוג הבלדות  הזכורות לטוב מקרוסבי סטילס, נאש ויאנג. וזה לא כאסאח. דווקא הטונים השקטים מצליחים להעביר האירוניה.
בכלל,  חנוך מעולם לא היה יוצר של סגנון אחד. כאב זה בלוז, ורוק ומלודיה "צרפתית" רכה. רוק של שלום זו גם התוכחה  החברתית ב"אל תקרא לי עם" – "אדם נשאר אדם אל תקרא לי עם". ו"ישמור  אותי האל מפני האמונה" (מתוך "ערב ערב" שיצא ב-1997) בעיבוד הרוק ג'אזי.  ואיזו רומנטיות כואבת קיימת ב"לעולם לא אעזוב אותך עוד". .
מה שממשיך לרגש ולהרטיט –  Deja vu  טעון-התחושות. וזו הקלאסיקה של שלום. שיר שבו שלום מתייחס למושג "נוסטלגיה", והעיבוד האקוסטי השמיימי משהו עושה שירות נפלא לטקסט. את "שיר ללא שם" בדיסק השני שאנחנו מכירים מיהודית רביץ, עושה שלום בביצוע מאוד מרוגש, דווקא יפה בחוסר הליטוש האולפני שלו. זה רגע שתופסים פעם אחת אצל זמר כמוהו. שיר שמושר מהלב.
עוד ביצוע שריגש אותי מחדש –  "נגד הרוח". אז אומרים שרוקנ'רול הוא פורקן אנרגיה שמסתיר לפעמים את מה שהבנאדם רוצה להגיד, כולל האירוניה ("אני סומך על הגשם שימשיך לרדת") אבל שלום אינו מוותר – כאן הכל ברור, חד, רוק טעון שלא מאבד טיפה מהעוצמה הפנימית, וזה מה שחשוב.   .  וכמעט באותה רוח – "ככה וככה" רוק בקצב נסיעה, סקסופון צרוד ואקורדיון. והפעם – שיר אהבה. שיר של ילד מאוהב. "בגלגול הזה" – שיר עידוד עצמי נשמע כהתחברות מכוונת של שלום חנוך עם סול, גוספל ופאנקי, בלי הרבה פלסף.
שלום של התשעים שר הרבה יותר נכון, ובוגר מהפרספקטיבה של גילו גם שירים כמעט שחוקים כמו "אלה" (מתוך "לא יכול לישון עכשיו" 1992) גם "קח לך אישה" הישן נשמע אחרת בהקלטה חיה מ-1992. אוסף מאפיין ומייצג שמכיל כמעט את כל מה שרציתם לקבל משלום.

דיסק 1
1 למה לי לקחת ללב
2 מה שיותר עמוק יותר כחול
3 לא יכול לישון עכשיו
4 סוף עונת התפוזים
5 אדם בתוך עצמו
6 עיר זרה
7 טיול ליפו
8 בואי לרקוד
8 כמה טוב שבאת הביתה
10 פנס רחוב
11 לילה
12 תפסתי ראש על הבר
13 כל זמן זה הזמן

דיסק 2
1 אני לא יודע איך לומר לך
2 מאיה
3 היום כדאי
4 הדרכים הידועות
5 תמונת מצב
6 שיר דרך
7 הו את
8 זה רק געגוע
9 על פני האדמה
10 שיר ללא שם
11 כי האדם עץ השדה
12 ניגע אל החלום
13 מחכים למשיח
14 בלי לומר מילה
15 Déjà vu
16 לא עוצר באדום
17 קרן שמש מאוחרת

דיסק 3
1 נגד הרוח
2 בסוף אמצא אותך
3 אומרים שבלי
4 שלוש בלילה
5 ככה וככה
6 בגילגול הזה
7 מביאה הכל
8 קח לך אישה
9 אלה
10 ללא מילים
11 לאט לאט
12 הליקופטר
13 אם לא הייתי אוהב
14 אל תקרא לי עם
15 לעולם לא אעזוב אותך עוד
16 מציצים
17 כל אחד רוצה
18 אור ישראלי
19 אהבת נעורי

בגלגול הזה

אהבת נעוריי

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן