שחרית

שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון

נענע דיסק
3.5/5

שי צברי  מפעיל קול גבוה, על גבול הצעקני, שנתמך בעיבוד גרוב עוצמתי בניחוח אוריינטאלי חריף כדי לשיר את תפילת השחרית שלו, האומרת – רק שהכל יהיה בסדר. שלא יהיה גרוע יותר. הוא חוזר על השרבוט הפשטני (אלי אליהו) בשירת נשמה, כמו זה בנפשו.
צברי נשאר בסולם מאוד גבוה כדי לשיר בדרמטיות "לווי אותי" של  יהודה עמיחי בלחנו של ברי סחרוף: "לווי אותי לנמל תעופה/ אני לא עף, אני לא הולך/ אני לא עוזב/ אבל לווי אותי אל מטוס לבן/ בין ערפילי עצי זיתים/ אמרי מילים שמחליפות עונות/ בחיפזון קצר של שעת פרידה". הטון הזה וההפקה הגרובית נשמעים מעט גדולים על הטקסט.
צליל בס דומיננטי טוען במתח את "אבוא בגבורות אדיר" (פיוט סליחות, מתוך סידור רב סעדיה גאון). השירה כאן לא רהוטה דיה. ה"נה נה נה נה" המקהלתי מוסיף צבע עממי יפה מאפיל על צברי ומציל לו את הפיוט. לעומת זאת, את "תפילת הדרך" גם הוא מהסידור של רב סעדיה גאון, מסלסל צברי בכוונה גדולה.
ב"קשה בלילה" לפי אברהם חלפי הוא מוריד הילוך, אבל ממסמס את הטקסט בלחן שמתחלק לשניים – תחילה שמעתי מעין תפילה, ואז – מלודיה מתקתקה כאילו הוא שר את זה בפסטיבל הזמר בסגנון עדות המזרח.  השיר המיוחד הזה לא יצא נשכר מהעיבוד הגרוב-אוריינטאלי. חלפי נעלם לי.
"הורה נופלת מהרגליים 2" הוא קטע אינסטרומנטאלי בתזמור א-לה תזמורת "סמוקינג אורקסטרה" של קוסטוריצה. רוק בלקן עושה שמח. היילייט בדיסק.
גרוב ים תיכוני מציף את "הניחי לי". בכל חלון הוא רואה את עיניה, בכל מראה את מבטה, שומע את צעדיה ברחוב, אבל היא איננה. דן תורן עזר לשי צברי לשרבט שיר אהבה סתמי מחויך. הלחן והעיבוד מכניסים את השיר למגרש עממי עם אלמנטים ים תיכוניים חפלאיים מרקידים. נחמד. לא מעבר. צברי מקונן מצב של עזיבת האהובה ב"זהב ליבי" (מילים: נעם רותם) עטוף בשירת פיוט, נשענת על קצב דרבוקות – על מה שיקרה ואחרי לכתה. הקינה הזו נשמעת מלודרמה צעקנית ומנופחת.
הגרוב מקשט את הניחוח הימני של "המלך" (מילים: חביבה פדיה) – גם הוא ברוח שירת הפיוט המסורתית העממית. הצעד התימני הופך ריקוד אקסטזי נסער בשירת רבים בעיבוד מלהיב.
שי צברי נע בין הפיוט האינטימי לחפלאי, מצליח לחבר  אותו להפקה העדכנית של אסף תלמודי, ועדיין זה נשמע יותר חלקים מאשר שלם קוהרנטי שניתן לתארו – יצירה אלמותית במוסיקה הישראלית.

שירים: שחרית, לווי אותי, אבוא בגבורות אדיר, קשה בלילה, הורה נופלת מהרגליים 2, הניחי לי, המלך, זהב ליבי, כח עליון, תפילת הדרך, מעליי דממה

נבחרת הגרוב: אסף תלמודי – קלידים, הפקה מוזיקלית, איתמר ציגלר – בס וחשמלית, גרשון וייספירר – עוד חשמלי וטרומבון כפתורים, ניר מנצור – תופים אלקטרוניים ופחים, אייל תלמודי – כלי נשיפה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן