אחרית הימים

אחרית הימים

1972
4.5/5

אני רואה אותך מלמעלה
גברת פוקס היקרה
כשאת אוכלת עוגיות
ומפהקת לתקרה
אני רואה אותך
נושאת אלי את מבטך, אבל

אין מקום לשניים על עמוד חשמל
אין מקום לשניים על עמוד חשמל
אין מקום לשניים על עמוד חשמל
אין מקום לשניים על עמוד חשמל

 

ה"אפוקליפסה" בישרה על תור חדש במוסיקה הישראלית, שעד אז שלטו בה – מה שהיום מכנים בגדול שירי השירון הישראלי הגדול, מולדת, להקות צבאיות, שירי מלחמה טבע ונוף. גם בוב דילן עדיין לא היה מוכר כאשר זוהר לוי, המלחין והמתופף הקים את "אחרית הימים" באוגוסט 1971 עם גבי שושן, אלי מגן, יצחק קלפטר ומירי אלוני. ברטרוספקטיבה, התארים שחילקו לה ברבות השנים (להקת הרוק הראשונה ששרה רוק בעברית, הסופרגרופ הישראלית הראשונה) מראים את המצוקה של הרוק הישראלי בימים שהז'אנר הזה הפרח בעולם. גם "כוורת" ו"תמוז" נחשבות עד היום במונחים הסטוריו-מוסיקליים לפורצי דרך. "אחרית הימים" העזה, יצרה קונספט מוסקלי חדש בפופ המקומי, שברה ממוסכמות, מיזגה אלמנטים של רוק פסיכודלי, בלוז ומוסיקה מזרחית ויצרה את אחד התקליטים המשובחים בעשור השבעים.

 

אני שולף את האלבום המופלא שיצא ב 1972, ואני כבר בשיר השני – קונטרסט לרוק הקצבי שפתח את האלבום בשירתו של אלי מגן:

 

העץ הוא גבוה, העץ הוא ירוק,
הים הוא מלוח, הים הוא עמוק,
אם הים הוא עמוק, מה אכפת לו לעץ,
מה אכפת לו לים שהעץ הוא ירוק.

העץ הוא גבוה, העץ הוא ירוק,
יפה הציפור, היא תעוף לה רחוק,
אם תעוף הציפור, מה אכפת לו לעץ,
מה אכפת לציפור שהעץ הוא ירוק.

 

שני השירים של חנוך לווין, שהיה בקשר הדוק עם לוי (שהלחין מוסיקה להצגות שלו, "קטשופ" ו"מלכת האמבטיה") אבל גם שירי משוררים אחרים מצאו דרכם לתקליט עמוס קינן, דליה רביקוביץ', חיים חפר ויעקב רוטבליט.

הביקורות היללו את האלבום כ"מופתי" ו"מהפכני" – היסחפות שנבעה גם מהמחסור המשווע במוסיקה אחרת
האלבום נפתח כאמור עם" אין מקום לשניים על עמוד החשמל" הציני, רוק מושר בדרמטיות ע"י אלי מגן וגבי שושן, מעוטר בהרמוניות קוליות, נישא על הקצב שמיוצר ע"י לוי והגיטרה החשמלית של קלפטר.

"העץ הוא גבוה" הוא אי בודד מלודי הרמוני בתקליט – הקולות, הסולו האקוסטי המצוין של קלפטר., "הנסיכה" הוא בלוז-רוק איטי מורכב המעטר את מילותיה של דליה רביקוביץ´ ובביצוע הקודר של מירי אלוני בנגינת הפסנתר של אלונה טוראל. חריג מאוד- עוצר את זרמו של התקליט ואינו  משתלב.

"פתחי לי את הדלת" שיר תחינה (של אוהב  לאהובתו)  שקט מלא השראה על אהבה נואשת, של עמוס קינן – נפתח בצליל גיטרה מתמשך ואיטי שירה עדינה ומלנכולית של אלי מגן שנתמכת בהרמוניה של חברי הלהקה.  השיר מתפתח בהדרגה עד למעבר הקצבי המפתיע שיש בול אלמנטים של גוספל בשירה הווקאלית של חברי הלהקה ואלתור חשמלית מלא הבעה של קלפטר. ההפתעה היא גם באורכו הלא שגרתי של השיר – למעלה מ-7 דקות.

"התעמלות בוקר" – הוראת לחילוץ עצמות בהומור של חנוך לוין בולט בשירתו הדרמטית- צעקנית (משום מה) של גבי שושן שנתמך בסולו בלוזי של קלפטר. למה הם רציניים כל-כך?

"תחת עץ האיקליפטוס" לוי לקח שיר של להקת פיקוד מרכז, שכתב חיים חפר והלחין יאיר רוזנבלום, כתב לו לחן חדש והפך אותו ליצירה נוגה בהשראה רוק פסיכודלית – שירתה הטובה ביותר של אלוני בתקליט, אם לא בכל הקריירה שלה.  נגינה רבת גוונים יפים של קלפטר בגיטרות. ללא ספק יצירת מופת בתקליט, מתרחבת ל-8 דקות, כיאה לקונספט הרכבי הפרוגרסיב רוק, כאשר העיבוד משאיר מרחב אורך-עומק לגיטרה ההנדריקסית של קלפטר שמנהלת דיאלוג מגניב עם התופים של זוהר לוי עד לסיום המסעיר.

ושרות נערות בקולן החמים,
את חזון אחרית הימים.
ונושבות באקליפטוס, כל רוחות נעורי,
והרבה שורשים מעלי.


"חייו ומותו של מר גוסקין" (חנוך לוין)  – מעין קטע ממחזמר בדיסק – מירי אלוני פותח  במלנכוליות על קורותיו איש קטן שהחיים עברו מעליו עד מותו בגיל 35. קלפטר מפתיע בסולו גיטרה. בהמשך מצטרפים מגן ושושן בדרמטיות מופגנת ואלוני מחזירה את הטון המלנכולי בסיום מלווה בצליל אקורדיון צובט

"יש לי יום הולדת" (יעקב רוטבליט) – רוק פופ סיקסטיי שמחלץ מהמלנכוליה. המורכבות נעמת לטובת הפשטות הטינאייג'רית הקופצנית בתוספת הרמוניות ביץ' בוייסיות בעזרתם האדיבה של אריק איינשטיין וצבי שיסל בקולות רקע.

 

* הבסיס לאחרית הימים נוצר עוד ב 1970, בלהקת כיף התקווה הטובה, שכללה את ג´וזי כץ, חנן יובל, אלי מגן, זוהר לוי ושלמה מזרחי. הלהקה התפרקה אחרי שהקליטה שלושה שירים בלבד. היה זה זוהר לוי המתופף והמלחין  שהקים באוגוסט 1971 את להקת "אחרית הימים על בסיס נגני קצב ויצאי להקות צבאיות.
זהר לוי עצמו היה כבר אז אחד המוזיקאים הבולטים בפופ הישראלי לאחר שהנהיג בסוף שנות ה-60 את הרכב "זהר השביעי", ניגן בהקלטות של "החלונות הגבוהים", ו"השלושרים" והיה חבר בלהקת "כיף התקווה הטובה" לצד ג'וזי כץ, חנן יובל והגיטריסט שלמה מזרחי. באותן שנים הרבה לוי לשתף פעולה עם התמלילן והמחזאי חנוך לוין ("מצילתיים", "אני בדרכי למוסד הסגור"). ב-1970 הלחין את כל שירי המחזה השערורייתי של לוין "מלכת אמבטיה". לאחר שפרש מ"כיף התקווה הטובה" בעקבות חילוקי דעות בינו ובין שמוליק קראוס. לוי הקים הרכב משלו אליו צירף פליט נוסף מ"כיף התקווה הטובה" – נגן הבס והזמר אלי מגן   ואת הגיטריסט יוצא "הצ'רצ'ילים" ו"הסגנונות" יצחק קלפטר ואת מירי אלוני שהתפרסמה ככוכבת להקת הנח"ל. אלוני פנתה אל זהר לוי בבקשה שיכתוב לה שירים, וכשששמעה על ההרכב החדש, הציעה עצמה כזמרת מובילה והתקבלה. אחרון ברשימת המצטרפים היה הזמר והגיטריסט, נגן להקות הקצב גבי שושן,  איש שלישיית "השוקולדה" שנחשף בגדול בתפקיד ברגר במחזמר "שיער".

אלוני, שהסתייגה מהצליל הכבד של "אחרית הימים", פרשה עוד לפני שנשלמו הקלטות האלבום והשתתפה רק במעט מהופעותיה של הלהקה. הלהקה צברה תארים רבים ב-1972, (להקת השנה במצעדי הפזמונים, "פרס כינור דוד"). אלא שלמרות איכויותיה הגבוהות, לא הצליחה למשוך קהל. אריק איינשטיין ניסה באותה תקופה להציל את הלהקה בכך שהזמין אותה להופיע במשותף עמו (כלהקת ליווי, וגם כלהקה בפני עצמה) אבל לאחר חצי שנה ירד המופע מהבמה, לאחר שנחל הפסדים כספיים.למרות פעילותה הקצרה של הלהקה וכישלונה המסחרי, הותירה להיטים רבים כמו "פתחי לי את הדלת", "העץ הוא גבוה" ו"יש לי יום הולדת", שבו השתתפו אריק איינשטיין וצבי שיסל בקולות.

 

 

אין מקום לשניים על עמוד חשמל (חנוך לוין) (4:15)

העץ הוא גבוה (חנוך לוין) (3:27)

הנסיכה (דליה רביקוביץ) (5:20)

פתחי לי את הדלת (עמוס קינן) (7:17)

התעמלות בוקר (חנוך לוין) (3:04)

תחת עץ האקליפטוס (חיים חפר) (8:06)

חייו ומותו של מר גוסקין (חנוך לוין) (5:07)

יש לי יום הולדת (יעקב רוטבליט) (3:53)

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן