מאיה בלזיצמן מתן אפרת -Two Elemnts

Two Elements

מאיה בלזיצמן מתן אפרת

הפקה עצמאית
4/5

מאיה בלזיצמן היא מסוג המלחינות-מעבדות-מבצעות שמציבה לעצמה מטרה  ליצור את הפריה הדדית בין שירה למוסיקה. עניין הפרשנות הוא כמובן סובייקטיבי. למשל: היתה לי הסתייגות מהפרשנות של בלזיצמן ל"תל אביב בלילה" של רוני סומק. כתבתי בביקורת על השיר,שבלזיצמן בראה, למעשה, יצירה משל עצמה, הרכיבה את השיר מחדש בסדר שמשרת את המוסיקה שלה יותר מאשר את הטקסט.
היתה לי גם תחושה לא נוחה בפרשנות של בלזיצמן ל"שני יסודות" של זלדה. השיר בנוי כאמירה וכקריאת תגר של הברוש כנגד הלהבה, שאינה יכולה לסבול את הקדרות השקטה והגאה של הברוש. משהו משתולל בתוכה כשהיא רואה אותו עומד נטוע באדמה בלי להראות סימנים של רצון לפרוץ את המסגרת הקיומית המוגדרת שלו. המוסיקה הואלסית הקלילה משהו לא מצליחה לבטא את אמירת המרד.  לעומת זאת, בלזיצמן מצליחה לגעת בנימי תחינתה הטראגית של תרצה אתר ב"ושום סלע" בלחן מינורי, בעיבוד מורכב (צליל הצ'לו – חלק משמעותי ביצירה) ובטון משווע הקורא להסתגרות בד' אמותיה – "להשתגע או לישון".
האלבום נפתח בטון עגמומי שברירי, בשיר "ים ים" (דורון טלמור). בלזיצמן משדרת תוגת מי שהשתחררה מכבלי אהבתה בשירה על קצות האצבעות, בפריטה מודגשת על הצ'לו שמייצרת מתח קצבי. "שיר החייל"  (יעקב אורלנד) הנפתח בדיבור קצבי, הוא סוג של ראפ אנטי מלחמתי, המתפתח לצלילים דרמטיים בנוסח השירים של ברטולד ברכט"אני חייל/ חייל טוב/ חייל יפה מאוד/ ללא כותרת/ שלום חייל/ דבר אני שומע". בלזיצמן יצרה עיבוד מורכב בקצב צעידה מפעים. הפתיח הארוך ל"ידיד נפש" (רבי אלעזר אזכרי) נעטף בצליל מיתרים בנוסחים של מוסיקה המזכירה את המוסיקה מתוך "רשימות שינדלר" של ג'ון וויליאמס. בהמשך נכנס עוד (יניב רבה) העיבוד האריך את השיר לכמעט 8 דקות בשל הפתיח הארוך (מדי) הנמשך כשתיים וחצי דקות. המנגינה, השירה והעיבוד הווקאלי – מעניקים לפיוט את אחד הלחנים היפים שלו מתוך שלל הלחנים הקיימים.
האלבום מסתיים ב"כשהכל ייגמר" האירוני והכואב של שילה פרבר בליווי צליל צ'לו בטכניקת פיציקטו על המיתרים. העיבוד מייצר תחילה  תחושת שקט רועם, שמתחלף לצליל דרמטי בשילוב של מיתרים וקצב תופים אלקטרוניים,  וחזרה לשקט במילים: "והכל יגמר לא יהיה לי אף חבר/ אשר לבדי/ הקהל יתפזר יד ביד/ לא בידי". גם כאן – אינטרפרטציה קודרת שמכילה את עומק כוונת הכותבת.
בלזיצמן-אפרת, אינם  מהסוג שפניו אל פסגת המצעדים. האלבום הוא שילוב של קול וכלי המייצר אנרגיות מוסיקלית בלעדיות. בלזיצמן לקחה את השירים למחוזותיה בעוצמות תחושתיות, בדקויות של צליל, במורכבויות העיבודים.

שירים: ים ים, תל אביב בלילה, Yellow Storm, שיר החי"ל, ידיד נפש, שני יסודות, ושום סלע, כשהכל יגמר
עיבודים והפקה מוזיקלית: מאיה בלזיצמן ומתן אפרת

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. ביקורת חכמה לדיסק יפהפה
    יש לי רק הערה את השיר ״כשהכל ייגמר״ כתבה שילה פרבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן