חדשות מוסיקה

UZEB מתאחדת אחרי 25 שנה במופע באמפי וואהל

יוזב, UZEB להקת הפיוז'ן המיתולוגית מתאחדת למופע חד פעמי אחרי 25 שנה  מאז הופעתה האחרונה, ומגיעה לאותה במה, בה התארחה במופע האיחוד הקודם שלה – אמפי וואהל בת"א. (ראו ביקורת למטה) להופעה ב- 13.7.17.
סגנונה ה של הלהקה מתאפיין בשילובים בין ג'אז, רוק, Fאנק ומוזיקת עולם. להקת יוזב היתה מחלוצות השימוש בטכנולוגיית MIDI ובשילוב של סינתיסייזרים יחד עם כלים חיים באופן המאפשר לשלושה נגנים בלבד לבצע עיבודים מורכבים ותפקידים רבים בסדר גודל של הרכבים גדולים.
להקת יוזב הוקמה בשנת 1976 על ידי הגיטריסט מישל קוסון (Michel Cusson) והבסיסט אלן קארון (Alain Caron). אליהם חבר פול ברושו (Paul Brochu) בתופים. הלהקה פעלה במשך 16 שנים עד לפירוקה ב-1992. לפני מספר חודשים נפגשו שלושת חברי ההרכב  לנגינה משותפת וגילו שהניצוץ שהאיר את הופעותיהם עדיין קיים 40 שנה לאחר שהתחילו. הם התכנסו באולפן לחזרה והחליטו לצאת שוב לדרך. במסגרת ביקורם בארץ יערכו חברי הלהקה גם כתת אמן.

נ.ב. בהשראת האיחוד  של יוזב, יערך מופע איחוד של להקת קונפיוז'ן הישראלית שתארח את ההרכב Niogi במועדון הבארבי ב- 20 ביולי

יוזב" באמפי וואהל ת"א  

(ביקורת שכתבתי על הופעת הלהקה ב-1992)

הפתיחה הכבדה מצד הגיטרות לא בישרה טובות לנפשות (כמוני) שמאסו בצירופי ג'אז רוק מגלומניים עד משעממים. בהמשך התבררה הטעות. הלהקה הקנדית המצוינת הזו יוצאת ממסגרת ה'פאנקיות' ומגיעה לשמיים, וגם שם ספק אם ישנו גבול. בסוף הערב התברר כי סגנון הג'אז-רוק-פיוז'ן חי ונושם.
לא רק האקורדים המכסחים, לא רק מהירות ולהטוטי הנגינה, אלא טונות של דמיון, חופש בנגינה, עוצמה אישית וקולקטיבית, שימוש נועז באפקטים אלקטרוניים מסונתזים ווירטואוזיות שלא באה על חשבון תחושתיות. ב"יוזב" יש כוכב עליון בגיטרה. אולי מישל קוסון נולד מאוחר מדי.  לפני 20 שנה היו מצרפים את שמו לרשימת נפילי-אלוהי הגיטרה. הפעם הוא רק השתעשע בציטוטי הנדריקס לשביעות רצונם של כל מי שאוהבים ראוותנות על המיתרים החשמליים. קוסון הוא קוסם הגיטרה החשמלית.  זו אינה רק שליטה אלא פראזות תחושתיות שבאות מעצבי התחושה. לידו  אלן קארון  שמעלה את הבס לדרגת כלי סולו מתוחכם, ואף מנצל את המיתרים להפיק צליל חלילים נהדר באמצעות הסינטיסייזר. בין השניים האלה יש עוד ענק, פול ברושו, שהפך את מגוון התופים הרגילים והאלקטרוניים לתזמורת המפיקה צלילים מכל הבא ליד.
קשת ההשפעות לא ניתנת למדידה. תגידו "ווזר ריפורט", מיילס דיוויס, פט מתיני. זה מעט לעומת מה ששמענו מ"יוזב". לא רק עוצמה טכנית גבוהה בעזרת מכשור דיגיטלי מלהיב, אלא יצירתיות ממדרגה ראשונה בלי לוותר על 'תצוגת הראווה' באמצעות הטכנולוגיה המוסיקלית המודרנית. מדהים עד כמה מיתרים חשמליים מסוגלים להגיע לדיאלוגים כאלה,  למוסיקליות כל כך אורגנית, לצליל "ביג באנד" שאינו נשמע כ'שגעון גדלות'. אגב, באקט הומוריסטי ואולי אירוני, עוברת לפתע השלישייה לכלים אקוסטיים לחלוטין כדי להראות את יכולתה 'נטו'. אבל זה חלק מתצוגת הראווה שמגיעה את פעלולי סאונד ואפקטים סטריאופוניים,  שאינה באה כאמור על חשבון יצירתיות. חברי "יוזב" פשוט מנגנים בזמן אמיתי מוסיקה עכשווית מאוד, וגם ערים לצורך של הקהל ב'אקשן'… "יוזב" נתנה לקהל הרעב לגיטרות טובות לילה בלתי נשכח שהיה בו הכל מכל. קטגוריית הג'אז-פיוז'ן פשוט צרה על החבורה הקנדית הזו

שתף דף זהBookmark and Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


9 + = 16