עיון ביקורת
לרכישה >>

יהורם גאון , כביום היוולדי (אן.אם.סי, אוגוסט 2013)

מוסיקה ישראלית

"מה השתנה בי מאמש/ בן לילה הפכתי/ מישהו שלא יודע הכל"
לא צריכים חוכמה גדולה כדי להגיע לתובנה הזו, אבל לפעמים רצוי להזכיר לעצמנו כמה אנחנו לא יודעים הכל. ההתחדשות של יהורם גאון במפגש המסקרן-מרתק עם עמיר בניון נובעת בין השאר מהתובנה הזו, שבסופו של דבר, אנחנו לא יודעים הרבה על מהות חיינו. חוזרים לשאלות שתמיד תחזורנה על עצמן.
בשיר השלישי – "כביום היוולדי", מגיעים עמיר בניון ויהורם גאון למסקנה, שאחרי שעברנו הכל, כולל "חיזיון מלכותי" – נותרנו עירומים כביום היוולדנו.
ב"כביום היוולדו", יהורם גאון כמו נולד מחדש. לא פשוט לומר על זמר בעשור השביעי שלו – "נולד מחדש". אני אומר את הדברים על רקע התחושה שהייתה, שזה כבר לא יקרה לו. האלבום הזה, הגם שאינו אחיד ברמת שיריו – הוא מבחינת גאון היוולדות מחדש, וצריך לומר מיד – בזכות היוצר המופלא עמיר בניון.
בדרכו האומנותית העשירה, גאון הרכיב אלבומים חדשים משירים של יוצרים שונים. הפעם – יוצר אחד. מה שיכול היה להוות מכשול לזמר רפרטואר מסוגו – מתברר כיתרון.
עמיר בניון שימש כאן פה ולב ליהורם גאון, ניתב לו דרך להישמע מפוקח ומפוכח יותר. להבין את עצמו מפרספקטיבה אחרת. מבחינה זו, חשבון הנפש שעשה עמיר בניון – משיב ביהורם גאון רוח של התחדשות.
עמיר בניון נתן לגאון להבין שלא "התקדם לשומקום" וכי האמת (האוצר) עדיין נמצאת מעבר להר, והדרך עדיין קשה. (השיר "תן לי כוח"). וגם: "בסוף היום כולם הולכים אחרי חלום" ("בסוף היום") שיר שאומר בפשטות שבסוף היום – כולנו קורצנו מאותם חומרים. החלום שחלמנו – נגמר.
ב"תתכונן קצת לסתיו" – שאלות שמתייחסות לזמן, לחילופי העונות – גם כשאתה מבין שככה נברא העולם, אתה שואל: "מדוע מדוע, בכל זאת עבר כבר שבוע, מדוע אתה לא רגוע?"
תקשיבו לדואט יפה עם עמיר בניון, שמתכתב עם אריק איינשטיין של השבעים, ומנפץ את האידיאל של "אני ואתה נשנה את העולם" ("לא אני ולא אתה") וגם: גאון שר על הפער בין רצון לשלוט במציאות ובין המציאות המתעתעת ("הרי החדשות") וחוזר להגדה של פסח ("אני שראיתי הכל") כדי להבין שבן לילה הפך מאדם, שאינו יודע לשאול, לאדם שאינו יודע הכל. והמסקנה – שלעיתים עדיפה האשליה של עולם יפה, אפילו שרק נדמה לך שהוא כזה ("אז מה")
מוסיקה: כמו הפשטות היפה של המילים – כך גם הלחנים והעיבודים הלא מורכבים, ואלס, רומבה וסמבה, ניחוחות ים תיכוניים. גאון לקח את השירים לחלקה המלודית הידידותית למאזין. גם עמיר בניון יודע, שגאון לא ישתנה לנו לפתע פתאום. ניתב אותו למסלול שלו במלודיה, בהרמוניה, וטוב שכך. מבחינה זו – ראשים מדברים.
שבע עשרה שנה המתין יהורם גאון, מאז יצא אלבומו האחרון. האם אפשר לבשר על פריצת דרך? יורם גאון אחר, נועז יותר? לא, אבל שיריו של עמיר בניון מחבקים את גאון חיבוק אוהב, גאון מחבק אותם בחזרה ומשתבח כזמר. לא חיבור של ניגודים. משלימים זה את זה. זוהי הבשורה הגדולה שיוצאת מהאלבום החדש.

מילים ולחנים: עמיר בניון.
עיבודים והפקה מוזיקלית: אודי תורג'מן וליאור שושן
שירים: תן לי כח, בסוף היום, כביום היוולדי, תתכונן קצת לסתיו, לא אני ולא אתה, הרי החדשות, אני ראיתי הכל, אז מה, רק טוב בשבילך, תודה

דירוג:
שתף דף זהBookmark and Share

עד כה נכתבו 4 תגובות

  1. היצירה כביום היוולדי - יוצרת היווצרות מחודשת לסוגה מוזיקלית ישראלית, מקורית, ומיוחדת, בקולו המרגש, והמרהיב, של יהורם גאון, שיוצר זיקה מוזיקלית לכל עידן, בניגון עד אין סוף - שמעל לכל, נותן לך תחושה והרגשה של ריחוף מעל הזמן - והינה כעטרת מלכות מוזיקלית.
    (אלונה, ת"א)(26/01/2014)
  2. הקשבתי לשירים והם פשוט מקסימים למה ביקורת כזו קוטלת??רק בגלל שיש שם את עמיר בן עיון??? לקרא את המילים.לקרא מהו הרקע לכתיבת השירים ואז יהיה ניתן לקבל את השירים כמו שהם מקסימים!!!! המשיכו לכתוב להלחין ולשיר מבלי להתייחס לביקורת באהבה
    (נורית , באר שבע)(26/11/2013)
  3. שאפו ענק ליהורם ועמיר.
    היה כדאי לחכות.
    (יוסי, השרון)(01/10/2013)
  4. בתור אוהד שירתו של יהורם גאון אני מצטער על רמת הטקסטים והעיבוד. ממש טקסטים ירודים ועיבודים שמביישים את יהורם גאון .
    שמעתי חלק מהשירים , לצערי יהורם גאון נפל בדיוק במקום שאותו הוא ביקר את המוזיקה המזרחית. טקסטים ירודים.
    הרעיונות שהכותב רוצה להביע - לא רעים. היכולת לבטא אותם בטקסט שירי -רע מאד.
    חבל שיהורם גאון לא הצליח לבקר את הטקסטים לפני .
    (שלמה, נתניה)(19/09/2013)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


4 − = 2