שמים וארץ.

עובדיה חממה מארח.

הפצה: אן.אם.סי
4/5

עובדיה חממה מדבר בדברי המבוא על "חיבור שמיים וארץ", על "רגעי אמת בלתי נשכחים", על מציאת השירה במקום שאדם "נקרע בין הקטבים", על התחברות לאנשי אמונה, מוסיקאים וזמרים חוזרים בתשובה כגד אלבז, גיל עקיביוב וניסים מולגן וגם על האורח אהוד בנאי.
בנאי הצטרף למניין שנשא את תפילת "אנא בכח", הוסיף קול שחולל כמעט נס. זה אחד השירים-תפילות היפות ששמעתי, ואני מדבר מעמדה של חילוני גמור שרגלו לא דרכה שנים הרבה בבית כנסת ושלעולם אינו מחפש להשלים מניין.
בדיסק הזה יש שירים שבהם אני מצטרף למניין של חממה יש שפחות. מוסיקה היא שפה קוסמופוליטית, ובאיזשהו מקום כל מתפלל רוצה להתחבר לכוח שאינו ניתן להגדרה בגבולות של דת מסוימת. במקרה של הדיסק הזה אני בכמה שירים בעד הדת של חממה.
לעצם העניין: "אנא בכוח" המרגש הוא כמעט בן יחיד באלבום הזה. יש פערים ברמת הלחנים והביצועים. לא כול האלבום סוחף. לא כולו מייצר את התחושה הגדולה בפנים, אבל בשביל כמה מומנטים כאלה, כדאי להגיע לאלבום הזה, שבעטיפתו המהודרת (עשוי כספרון) ובהפקתו הושקעו משאבים ראויים לציון. האלבום אינו הומוגני. נושבת בו רוח תפילה, אבל יש בו גם אלמנטים חזקים של פופ פשוט. בואו נעבור על כמה שירים:

סידורים אחרונים (לחן ומילים – עובדיה חממה) לחן מינורי מיוחד, שיר על חורף הממשמש ובא בשפת הפיוט. יש משהו נאיבי יפה בטקסט הקצר. השירה של חממה כאן – עילגת במקצת, אבל אולי זו הייתה הכוונה להיות הכי אותנטי. העיבוד הקלאסי גדול על הביצוע.

אנא בכח: (מילים: רבי נחוניה בן הקנה. לחן: עיבוד והפקה מוסיקלית – עובדיה חממה) שירת הרבים מצטרפת לאחד השירים היפים שנכתבו במקומותינו. הלחן המינורי הצנוע, בעיבוד לפסנתר, מיתרים ולגיטרה, ההרמוניה הקולית, ( אהוד בנאי, איציק אשל, גד אלבז, גיל עקיביוב, ליאור גריידי, ניסים מולגן, עובדיה חממה, רפאל גריידי, שניר לוי, שרון שרעבי) נחה השכינה על כל מי שהיו ביצירת-שירת השיר הזה.
תפילת הדרך (מילים: מהמקורות. לחן ועיבוד: עובדיה חממה) קול טהור ומיוחד נושא תפילה לחיים, שלום וברכה. טון נוגה שמטפס מעלה לשירת נשמה מחלחלת וחודרת. מנגינה יפה. מעין הימנון עם. עיבוד יפה לצ'לו (יובל מסנר) וחליל (אמיר גבירצמן) מהטובים בדיסק.
תפילה לגשם (מילים מהמקורות. לחן ועיבוד: עובדיה חממה) תפילה וזעקה למוריד הגשם בעיבוד דרבוקות מודרני ובשילוב אפקטים של חורף. כאן מגיע חממה לתחום הוורלד ביט האופנתי.
הללויה: (מילים, לחן ועיבודים – עובדיה חממה) "יבורכו הידיים שקידשו את הארץ" שר איציק אשל בקול תפילה ישיר ונקי. המקצב הואלסי,עושה את השיר הזה לפשוט, קל וקולח. שילוב קצב פופ נעשה במסגרת הקונטקסט המוסיקלי.
"העולם יפה" (מילים, לחן, הפקה ושירה – עובדיה חממה) – העולם יפה למרות הכאב שמציף אותו. פופ מיושן (הזכיר לי שירים צרפתיים מהשבעים) לחן יפהפה שמועד בביצוע, למרות הכוונה שבלב. שיר מינורי נוגה על אדמת קודש מקדשת מריבה. שירתו המרוגשת באה מבפנים, אבל הכוונה שבלב בלבד אינה מעניקה את המימד לו ראוי השיר הזה.

גם ב"מעגל עוולה תמידית" לזכרה של כנרת מנדל שנרצחה ע"י מחבלים דרוש ביצוע של זמר מקצועי. טובה יותר שירתו של גיל עקיביוב ב"ארץ ישראל השלמה עם עצמה" בעיבוד עם ניחוח צרפתי –אבל למרות היותה נרגשת עדיין אינה מספיק מהוקצעת. עקיביוב ממשיך עם "עד מתי" מתוך תקליטו. פופ סיקסטיז. שלא הייתי מכניס לדיסק  וב"נצח ישראל" ו"יצחק לא היה עיוור" יש פיחות באיכות המוסיקה השירה של חממה.
"המכתב" (1949) אבא של חממה מקריא מכתב שכתב ב-1949 למשפחתו בעיראק כאשר היה אז נער בן 15. המכתב שנשמר מתאר את רוח התקופה דאז. עובדיה חיבר לזה פסקול ועיטר בשירת משפחתו. אותנטי אבל לא יכול להיכנס לכאן.
"שמים וארץ" נקרא האלבום. יש בו את זה. אבל הייתי רוצה יותר שמיים מאשר ארץ, כי בזה כוחו של חממה, בתפילה הזו נוסח "אנא בכוח", והיא אינה קיימת מספיק לאורך הדיסק הזה. גם ככה יש כאן מספיק שירים יפים שמצדיקים הגעה אל הדיסק המיוחד.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

10 תגובות

  1. יצירה מדהימה מחממת את הלב. מעבירה תחושה של טוב ואחדות. כן ירבו כאלה יצירות.
    תבורך

  2. אלבום מצוין,מרגש ומרטיט,הרבה זמן לא שמעתי יצירה כל כך נוגעת ללב כמו "אנא בכוח",השיר גורם להרגיש ריחוף וקירבה לאלוהים,מזכיר לי את "כל הנשמה" של עפרה חזה,עלה והצלח,גאוות המשפחה.

  3. אנא בכח- שיר מדהים!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הלוואי ותמשיך באותו כיוון. אין מספיק מוזיקה דתית ברמה.

  4. מרגש, מרגש, מרגש. כדאי לקנות את הלבום רק בשביל השיר-תפילה "אנא בכח". יש עוד שירים שעושים את היום. אם בעריכת האלבום היו מקצצים מספר שירים-היה מתקבל תקליט אדיר.

  5. רכשתי את האלבום וכמו רבים אינני יכול להורידו מהמערכת מכיוון שהוא פשוט מרומם את רוחי ונותן כח.אנא בכח זה שיר של פעם בחיים וכל האלבום המופלא הזה הולך ממנו ואילו.חממה איננו זמר גדול בוודאי והוא הראשון לומר זאת אבל מי עוד בנוף המוכר לנו יכול ליצור כזה אלבום לכתוב כאלו טקסטים ולחבר חיבורים שכאלה?וכשנשאבים פנימה ליצירה הסוחפת ומהפנטת הזו לא חשים בפגמים כלשהן.חבל שהמבקר לא נתן לעצמו להשאב פנימה עד הסוף ומנע מעצמו חוויה רוחנית אמיתית. אפקט החממה ניצח בסוף…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן