למה אני שר?

אבישי כהן

ראיון
0/5

אבישי כהן, הבסיסט הכי מצליח שיצא אי-פעם מגבולות ישראל הוא עכשיו גם זמר. באחת הביקורות על אבישי כתבתי, שלפי המוסיקה שלו, לפי הפריטה – יש תחושה של מישהו שרוצה לשיר. והנה זה קורה, סינגלים ראשונים יוצאים ממש עכשיו, במקביל לאלבום ג'אז טריו חדש (אינסטרומנטאלי). "שובי אלי" מפתיע בהשמעות ובדיורגים במצעדים.

אבישי: "איזה שבע שמונה שנים אני מטייל סביב שירה. ב"ליילה", דיסק שעשיתי לפני מספר שנים, ישנם שני שירים שאני שר באנגלית. לקחתי כמה שיעורים ועבדתי עם זמרת פופ, וכתבתי איתה כמה שירים, אז ככה שהשירה הייתה בסביבה. אז נכון שאני מבין את הרמת הגבה, מה לאינסטרומנטליסט מובהק ושירה. אבל עובדה שזה קרה, וכבר לפני 4 שנים כשהגעתי לארץ, יצאו לי כמה טקסטים בעברית. אני מעריך שזה התפתח גם על רקע העניין שתמיד גיליתי בשיר הישראלי, גם כחלק מהמוסיקה שעשיתי בתקליטים שלי. היום אני כותב, וגם חוזר לטקסטים מהמקורות כמו 'דור יקרא', 'אל הציפור' של ביאליק – הכל בעיבודים חדשים"

גם "שובי אלי", השיר החדש שלך מריח ריח של מקורות…
"זה כנראה משהו שקיים בתוכי. זה מעולם לא הגיע מתוך כוונה מודעת. אני רואה את ההתחברות הזו כמתנה, כי זה מבעבע בי. ברור שזה קשור לעבר, למוסיקה ששמעו הורי – שירים עם השפעות מזרח אירופאיות, לדינו שאמא שלי שרה. זה נכנס בי חזק ויוצא בצורות שונות, בין אם בעיבוד, טקסט ברוח הדברים, והנה לפני שלושה ארבעה חודשים, קלטתי שיש לי חומר לתקליט"
היית מגדיר את זה כצורך להוציא דיסק בארץ? "בהחלט. הרי בכל השנים האחרונות עשיתי מוסיקה שפונה לעולם הגדול. והנה, הדיסק הזה יאפשר לי להוציא שם את מה שקיבלתי פה"

מה זה אומר – שיש בחזרה לארץ משהו הרבה יותר רוחני?
"השהות הארוכה בחו"ל גרמה לי להתחבר חזק לארץ, לדברים שגדלתי עליהם, לריחות ולטעמים. אז בשנים האחרונות אני מרגיש מאוד שבע ממה שפעם ריתק אותי – להיות רחוק מהבית. וכשחזרתי – הצורך לגעת בשורשים התעצם"

היום – אתה יוצא מכאן לטורים?
"כן, ואני כבר בתחושה של כמה-הייתי-רוצה להישאר, ואיזה כיף זה חודש חודשים בארץ. אין לי ספק שהתקליט החדש יגביר את הפעילות שלי בארץ"

ומה עם ניו-יורק העיר שאליה הגעת ב-1992, ושימשה תמיד בסיס היציאה לקריירה שלך?
"שאלה יפה. את ניו-יורק אני אוהב אהבת נפש, ואני בכוונה משתמש בקונוטציות כאלה, כאילו היא איזו בחורה. אבל מצד שני, אני לא מתגעגע אפילו שנייה אחת. זו עיר שבניתי בה את חיי הצעירים לתוך חיי המבוגרים והמקצועיים כולל השלבים הכי קשים ומעצבים שיכולתי לעבור. ניו-יורק היא בשבילי כמו הבחורה הראשונה שהיית איתה. מצד שני החיים בניו-יורק, חוסר המנוחה הקצב התאימו כנראה לגיל אחר, וכרגע זה פחות קוסם לי. ניו-יורק גם השתנתה לעומת מה שהיא הייתה בשנות התשעים. היא נהייתה יותר כמו שאר אמריקה, לטעמי, ואני מרגיש שהיא כבר לא משדרת אלי את הדברים שפעם קיבלתי ממנה.

אתה כבר בן 38, חשבת על משפחה? "אני לא מתכנן. אני חושב שזו טעות לתכנן. זה כנראה מגיע, כשזה מגיע, אם בכלל. כמעט כל חברי נישואים עם ילדים. מה שטוב שאני רואה מהצד מה זה אומר, ובאמת אין מה למהר. אני נהנה לחיות ככה. מאוד אוהב את תל אביב. אני נמצא בכל הערים בעולם, ואין כמו תל אביב. יש בה קצב עירוני, ומצד שני משהו רגוע ולא מחייב, קומבינה שלא ראיתי באף עיר. יש בה קסם מדהים"

אבל כמוסיקאי הג'אז היותר מצליח שיצא מישראל, יש תחושה שממך היינו מצפים להתעופף כל הזמן מפסטיבל לפסטיבל.
"תשמע, הדואליות הזו תימשך. כל ההבדל הוא שכשחייתי בניו-יורק, הייתי טס ליפן או לאירופה מניו-יורק, ועכשיו אני עושה את זה מתל-אביב. לחזור מפסטיבל באירופה לניו-יורק – זה כבר לא התאים לי. הייתי צריך את השוני היותר דראסטי, לחזור למשהו יותר רגוע, משהו שהוא חלק מהבסיס שלי והאדמה שלי. חשוב לי כבנאדם שמתרוצץ כבר המון שנים שיהיה לי עוגן, ואת העוגן הזה אני מוצא בארץ יותר מאשר בכל מקום אחר"
התקליט החדש? "הוא יצא הקיץ. יש בו הרבה הפתעות, דברים שהם חלק ממני, והם מבטאים קרבת יתר לשורשים – בטקסט, בשירה.

סיכונים בלהיות לפתע זמר? יש, אבל מעולם לא הלכתי על דברים בטוחים. לא מצהיר ולא אצהיר שאני זמר. אני מוסיקאי ששר, ורואה בשירה התקרבות לעצמי כמו שלא התקרבתי בחיי, וזו מתנה מדהימה. י ש לי כמו כל בנאדם פחדים מה יגידו, אבל אני גם אומר לעצמי – תפרגן לעצמך, תהנה. בלי השירה היום – אני כאילו לא שלם. אם הייתי צריך להמשיך רק במוסיקה אינסטרומנטאלית, רוב הסיכויים שהייתי פורש. זה לא איפה שאני נמצא כיום.

אבל אתה ממשיך במוסיקה אינסטרומנטאלית עם הטריו הנוכחי שלך. הוצאתם דיסק חדש.- Gently Disturbed ..
"זה נכון, אבל הטריו הזה הוא הבסיס ללהקה שתבצע את השירים החדשים בסיבוב הופעות חדש, שהבכורה שלו תהיה בספטמבר במופע השקה במשכן לאומנויות הבמה. יתווספו אליו 2 כלי נשיפה, גיטריסט, כלי הקשה וזמרת ליווי"

 

אבישי כהן – ראיון וידאו

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן