עיון ביקורת

Ari Erev ארי ערב, A Handful Of Changes (עצמאי, מרץ 2012)

מוסיקה ג'אז

A Handful Of Changes נקרא האלבום החדש של הפסנתרן ארי ערב. קומץ או מלוא החופן שינויים? מי ששמע את אלבום הטריו הקודם של ערב About Time יגיע למסקנה עוד לפני שיסתיימו שבעים וחמש דקות של מוסיקה. נדמה לי שמהדיסק הזה יוצאות לפחות שתי בשורות: אחת: כמלחין – ארי ערב מספק כמה מנגינות שיכולות להפוך לסטנדרטים בג'אז.
בשורה שניה, לא פחות מהותית: ג'ואל פראהם (Joel Frahm), הסקסופוניסט שעשה את כל הדרך מניו-יורק. הטון החם שלו הוא חלק מאותם שינויים שארי ערב התכון אליהם. הצליל החדש מגיע החל מקטע הפתיחה – Open Possibilities בעל הטאץ' הלטיני הנפלא המונע בהקשתו פריכה של גלעד דוברצקי, המתואר, לפי דפי הקומוניקט, 
כאחד מנגני ההקשה הטובים בעולם. גם אם הפריזו – האוזניים אינן משקרות.
ארי ערב הוא שמרן במובן הטוב של המילה. חשובים לו יותר הסגנון והטון מאשר חידושים והמצאות: הצליל האינטימי, הסולידי, התחושתי שנובע כמעיין מפכה מהפסנתר שלו.
קחו את הבלדה הרומנטית Irit's Wave בנגינה התחושתית של ערב את פראהם. תקשיבו לסקסופון סופרן ב – Step Bt Step, והנה נולדו לו קטעי ג'אז מקוריים רווי אווירה.
ה"ישראליות" מגיעה באמצעות סשה ארגוב. ארגוב היווה תמיד אתגר לנגני ג'אז, למרות שהוא עצמו לא היה ג'אזיסט, זאת בזכות ההרמוניות הייחודיות שלו. והפעם בתוכנית: "כשאור דולק בחלונך". הצליל הנשיפתי שלוקח הובלה הוא קלרניטו של עופר שפירא, שמאלתר באהבה גדולה למקור. ארגוב יחזור בקטע התשיעי – "מעבר לתכלת" – גרסת הטריו ה"ביל אוואנסית" של ערב עם טל רונן בקונטרבס ואיתן איצקוביץ' בתופים.
האילתור על הפרלוד במי מינור אופ. 28 של שופן ממזג משהו מהעצבות החורפית המרטיטה של הקלאסיקה, ופותח קרן אור קצבית חמימה באמצעות התחברות לבלדה So In Love של קול פורטר עם מגע לטיני מענג. כאן הפחד מג'אז יתפזר לחלוטין. אנחנו באזורי האיזי ליסנינג המלהיבים. שופן יוצא מקברו.
Simple Melody, הבלדה המקורית היפהפיה, גרמה לג'ואל פראהם להתרפק בצליל טנור ששר את המנגינה הצובטת. בצדק. נוט סו סימפל מלודי, אבל הנגינה של פראהם את ערב מעניקה לה פשטות יפה. עוד ביצוע ממיס בסקסופונו של פראהם – הסטנדרט For All We Know. 
הפשטות הכובשת של הניחוח הברזילאי של Precious Present, כאן זה השילוב המלהיב בשישיה המובלת בנגינת הסקסופונים של פראהם בסופרן ועופר שפירו באלט. המתנה היקרה  שמאחורי הקטע (סיפורה של בתו של ערב שניצלה מתאונת דרכים) והמתנה השניה – ג'ואל פראהם. תקשיבו לסולואים של השניים במקצבי 4/4 ו -5/4 בקטע Transformation, והטרנספורמציה הזו היא מהסוג שבעבורו קונים אלבום ג'אז.

נפשות פועלות-מנגנות: ארי ערב – פסנתר. ג'ואל פראהם – טנור וסופרן סקסופון, איתן איצקוביץ – תופים. גלעד דוברצקי – הקשה. אריה ווליניץ, טל רונן – בס.

Ari Erev – A Handful Of Changes
דירוג:
וידיאו:
Open Possibilities
שתף דף זהBookmark and Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


5 − = 1