אהוד בנאי & מייקל צ'פמן EB=MC²

EB=MC²

אהוד בנאי & מייקל צ'פמן

אוגוסט 2017
4.5/5

מתי לאחרונה נולד במקומותינו אלבום פולק בקופרודוקציה ישראלית אנגלית? זה לא הזיכרון שבוגד. לא היה כדבר הזה.
ב"אש קטנה", אלבום שאהוד בנאי הקליט  באולפן גלילי בגיטרה אחת בלבד, מצאנו שיר שנקרא "מייקל צ'פמן היה כאן". שנתיים אחרי שהאלבום הזה ראה אור, מוציא בנאי אלבום,  שמבהיר את המשמעות של "מייקל צ'פמן היה כאן". מבחינתו – חיבור אולטימטיבי לאחד הטרובדורים הגדולים של מוסיקת הפולק הבריטית  שראוי לנוסחה – EB=MC² . "אש קטנה" (2015), נעשה "בזכותו ובהשראתו" של צ'פמן, העיד בנאי. צ'פמן מצידו שילב את השיר באלבומו Fish, שיצא ב-2015. הוא קרא לו "אהוד".

EB=MC² הוא התגשמות חלום של אהוד בנאי. מהותו: להביא לארץ את גיבור הגיטרה שלו, מייקל צ'פמן. הוא החל לקרום עור וגידים בהופעה במועדון קטן בירושלים בחורף 2013. שנתיים לאחר מכן שב צ'פמן לישראל לסיבוב נוסף. בשני הסיבובים הראשונים משתתף בנאי כמופע פותח ואורח. מערכת היחסים הקרובה, האינטרקציה המוסיקלית הובילו את השניים לאולפן ההקלטות. זהו סיפור של מפגש אנושי ומוסיקלי נדיר, של סינגר סונגר הפורט בסגנון פולק ששייך אך ורק לו,  וטרובדור ישראלי המביא את הניחוחות העממיים ים תיכוניים שלו בנגינת גיטרה וטאר.
"המפגש שנוצר מחבר  את השדות הירוקים של צפון אנגליה עם מטעי עצי הזית של הגליל, עדות חיה לכך שהמוסיקה היא שפה בינלאומית, חוצה גבולות ופותחת אופקים חדשים", כך מתאר  אהוד בנאי את התוצאה. באלבום החדש שירים של צ'פמן בביצוע משותף. השיר האהוב על בנאי "איש ציפור" בעיבוד חדש ובדואט בעברית ובאנגלית, ושירים חדשים שנכתבו במיוחד עבור האלבום.
מייקל צ'פמן, אגדת פולק בריטית, הוציא לאור יותר מ-40 אלבומים, מסוף שנות הששים. בסגנונו הייחודי – פולק נוגה מהול בפסיכדליה עדינה מבוססת גיטרות ועבודת מיתרים עוצרת נשימה, חיבור של מלודיות קסומות  עם טקסטים פשוטים על החיים בשילוב קטעי נגינה וירטואוזיים, שמדגישים אותו כיוצר, מבצע וגיטריסט יוצא דופן.
בצניעותו הגדיר עצמו כ"גיטריסט טוב שכותב שירים הגונים", אנדרסטייטמנט מפיו של אחד הגיטריסטים הייחודיים והטובים בעולם, ואחד ממקורות ההשראה של מוסיקאים כדיויד בואי, סוניק יות', ג'ואנה ניוסום, סופרגראס, וכמובן  של אהוד בנאי. אחד השירים האהובים על בנאי מהרפרטואר של צ'פמן הוא Kodak Ghosts מתוך אלבום הקאלט – Fully Qualified Surviver, שיצא ב-1970. בנאי ניגן את השיר נונסטופ בתקופת שהותו בוואדי בראש פינה, שנות השבעים, כשהוא שבור לב אחרי אהבה שנגמרה. בנאי חש כאילו הוא כתב אותו בעצמו ועל עצמו. שיר על בדידות והתבודדות עם עצמך ועם הטבע. שנים אחר כך, מוצא עצמו בנאי באולפן עם צ'פמן, מנגנים בחברותא את האקורדים של השיר, בהם משתלבות מילים שכתב בנאי, ומביאים אל העולם שיר חדש  –  "מלאך" Angel קריאה למלאך שיעודד וידריך את מבקשי הדרך והמקום.

Angel angel sit by me 
Show me things I cannot see 
What is so far behind 
What was playing on my mind 

Angel angel give me voice 
Through all the sound of city noise 
What is waiting up the road 
Young again or just too old

מלאך מלאך שב לצדי 
שים כנף על כף ידי 
השמיע לי בשורה טובה 
עורר בי את האהבה 

בולט באלבום – "ראש פינה", המבוסס על קטע אינסטרומנטלי של צ'פמן, במילים חדשות ושירה של בנאי, שיר הלל לכוחה המאגי של המוסיקה בריפוי שברון לב  שמחזיר לתקופה של בנאי בוואדי, ימים שבהם נרקם ראשיתו של החלום של בנאי  בחיבור "צליל הירוק של יורקשייר עם אודם השקיעה של הגליל".

החורף בודד הלילות קרים 
מביט באש כשהמים זורמים, 
והגיטרה שלך מספרת סיפור 
מביאה תרופה ללב השבור. 

On winter nights watching the weather 
Trying to get my loneliness together 
And your guitar, so clear and bright 
Is like a cure to the broken heart

קרה כאן סוג של נס: שני זמרי עם מתרבויות שונות מוצאים דרכים זה אל זה בלי להאפיל זה על זה. Sometime you just drive, שיר רביעי הוא תמצית מרוכזת של סיעור הצלילים והרגשות. קולותיו של בנאי נשזרים ברקע כמו מתוך חלום. ואז מגיע דואט המיתרים של אהבה של Guitartar (גיטרה – טאר) המשכר ביופיו, כאילו השניים נולדו לנגן יחד בסלסולים ובסאונד הפריך זה. אהבה מהאזנה ראשונה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן