ג'ון קולטריין 3

ג'ון קולטריין – A Love Supreme

ג’ון קולטריין מגשים באלבום הזה את השלמות הטכנית-יצירתית

5/5

ג’ון קולטריין בשעותיו היותר יפות. האלבום הזה חולל מהפכה מוחלטת בסצנת הג'אז ב -1965, וגם כיום ניתן למצוא את השפעתו בסגנונות מוסיקליים רבים. במקום להציג את השפה ההרמונית המורכבת והצפופה בסגנון פוסט-בופ שפיתח עם מיילס דיוויס ות'לוניוס מונק, קולטריין נושף אקורדים פשוטים באופן חופשי בתשוקה רוחנית גולמית.
האלבום הכפול מורכב מהקלטות אולפן ולייב מ-64’ ו-65’ (פסטיבל אנטיב, צרפת) עם הקוורטט שכלל את מקוי טיינר בפסנתר, ג’ימי גריסון בבס ואלווין ג’ונס בתופים. הדיסק הראשון  מורכב מסוויטה בעלת ארבעה חלקים: הודיה (Acknowledgement), הכרעה (Resolution), התמדה (Pursuance) ומזמור (Psalm). Acknowledgment (הכרה) הוא החלק הראשון והמצטיין מתוך הסוויטה בעלת ארבעת החלקים שהרכיבה את האלבום הזה, והוא בעל חשיבות גדולה ומהותית ביותר בעולם הג'אז, עד ימינו אנו.
A Love Supreme הוא אלבום אנושי להפליא – הגוף מרגיש אותו – אך גם מעבר לאנושי, פותח משהו מיוחד בנפש. מבחינתו של קולטריין עצמו, זהו כמו חיבור לכוח עליון (supreme power) . עבור רבים A Love Supreme גם פתח את הדלת לעוצמת הג'אז, כמוזיקה וכאמנות בכלל. האופן שבו המקצבים של ג'ונס וגריסון שזורים, שקולטריין וטיינר מתמזגים ומשנים צלילים ואקורדים ומייצרים מפגש קסום .
זו מוזיקה שמרגישה טבעית ואורגנית לחלוטין.ארבעת השירים מעבירים רגשות של כעס, שמחה, עצב, אקסטזה, טרגדיה וניצחון. סוגים רבים של אמנים, כגון סופרים או ציירים, משתמשים באלבום זה לצורך האמנות האישית שלהם. האלבום הזה ציין גם נקודת מפנה בבנגינה של קולטריין, כאשר העז לעשות מוזיקה מהשורשים העמוקים ביותר, הרוחניים ביותר שלו, בטכניקת הנגינה הקודמת שלו. כדי להבין איך קולטריין בגיל 39 קנה לעצמו מעמד של ענק כצ’ארלי פרקר וטלוניוס מונק, חייבים להקשיב לסוויטת הג’אז הזו כפי שהיא מנוגנת בשתי ורסיות.
קולטריין מגשים כאן את השלמות הטכנית-יצירתית בטון מלא הנשמה של הטנור סקסופון, בטקסטורה המפותלת של הנגינה, בבגרות האומנותית, ומה שיותר מפתיע הוא נס מוסיקלי בדמות המתופף אלווין ג’ונס שזרם עם האנרגיות והתחושות שלו.

ג'ון קולטריין – A Love Supreme

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן