גונזלו רובלקבה

הפסנתרן הקובני גונזלו רובלקבה

פסטיבל הג'אז אילת

/5

גונזלו רובלקבה הוא אירוע פסנתר ג'אז בפני עצמו. אחת הדמויות החשובות ביותר שיצאו מהג'אז אפרו-קובני בשנות ה -90.  רובלקבה מגיע לאילת במופע סולו, שהוא הזדמנות מצוינת לתצוגת תכלית ממוקדת של הווירטואוזיות שלו. גונזאלו רובלקבה הוא פסנתרן רב-תכליתי יוצא דופן המסוגל למזג צורות שונות ממסורת הג'אז הקובנית והאמריקאית לשלמות מודרנית הוא ידוע כנגן בעל טכניקה חסרת גבולות ודמיון שופע, עם יכולת להקיש על קלידי הפסנתר ולהפיק מהם מגוון רחב ועמוק של צלילים. ב"ניו יורק טיימס" כתבו עליו שיש לו שליטה כמעט מפחידה בצליל, כאילו והוא מנגן ישירות על מיתרי הפסנתר ואינו משתמש בקלידים כמתווכים. כמלחין ויוצר הוא פיתח קול ייחודי, שמאתגר את החלוקות המוזיקליות המסורתיות, ובנוסף לסטרייט א-הד, בופ, אפרו-קובני וצורות של ג'אז, הוא מתרחב אל העולמות של בלדות מקסיקניות וקובניות, בולרו וחומרים קלאסיים של מוזיקה קובנית.
בכל שפה שהוא בוחר, היצירות שלו מרגשות ונושאות את הכוונה האמנותית הראשונית, שהיא ליצור שינוי צורה לשגרה היומיומית ולהופכה לדבר יפה ובעל משמעות. "אני עובד כאילו הדבר שבו אני עסוק יהיה הדבר האחרון שאעשה", הוא מעיד על עצמו. "זה הרבה יותר טוב מאשר להסתכל כל הזמן סביב בחיפוש אחר הדבר הבא". הוא נולד לפני 55 שנה בהוואנה, למשפחה שכולה ניגונים. בגיל שמונה החל ללמוד פסנתר בהשפעתה של אמו. "היא אמרה שהפסנתר ייתן לי רקע חשוב. שאוכל להשתמש בו להלחין ולהבין הרמוניה, ושהוא ייתן לי משהו אחר. היא צדקה לגמרי".

רובלקבה, שנולד למשפחה מוזיקלית בהוואנה ב -27 במאי 1963, החל לנגן בפסנתר קלאסי בגיל שמונה, תוך שהוא מטפח את הטכניקה שלו בנגינה במועדונים סביב הוואנה. בנעוריו עבד כמתופף וכפסנתרן בבתי מלון, באולמות קונצרטים ובמועדונים של הוואנה. הוא ספג את התרבות והמסורת הקובנית ואליה הוסיף לימודי מוזיקה קלאסית, כולל תואר בהלחנה. "היו לי שני בתי ספר", אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס", "בית הספר שקיבלתי בבית, עם המוזיקה של הרחוב שהגיעה מאבא ומהמשפחה, ובית הספר הקלאסי והשמרני, שבו לא רצו לשמוע על מוזיקה פופולרית". אל המוזיקה הקובנית והמוזיקה הקלאסית הוא צירף את הג'אז, אליו התוודע ונמשך טיפין טיפין ובחלקים. הוא הגיע אליו מתקליטים של קיית ג'ארט, תלוניוס מונק, באד פאול ואוסקר פטרסון. הטכניקה הקלאסית שרכש ואהבה לג'אז הובילו את רובקלבה לשורה הראשונה של פסנתרני הג'אז בעולם. ב -1983 יצא להופעות בצרפת ובאפריקה עם ההרכב הקובני הותיק Orquesta Aragon ארוכת ובהמשך הקים את הלהקה שלו, Grupo Proyecto, ב -1985, זו השנה שבה התגלה על ידי דיזי גילספי. בשנת 1986,רובלקבה כבר ניגןבפסטיבל הג 'אז של הוואנה עם ההרכב של צ' ארלי היידן ופול מוטיאן, ובתמיכה של היידן הצליח להגיע לפסטיבלים הבינלאומיים הגדולים כמו מונטריאול מונטרו.
עד היום הוא זכה בשני פרסי גראמי ובשני פרסי גראמי לטיני, והיה מועמד לגראמי 16 פעם. מאחוריו 46 אלבומים ושיתופי פעולה עם דמויות כמו דיזי גילספי, צ'יק קוריאה, אל די מיולה, הרבי הנקוק, צ'רלי היידן, רישרד גליאנו, טוני מרטינז, דייב הולנד, כריס פוטר, רון קרטר, מייק רודריגז, מרקוס גילמור, ג'ון פטיטיוצ'י, ג'ק דג'ונט, ועוד רבים אחרים. המנצח סיימון ראטל קרא לו "הפסנתרן המוכשר ביותר על כדור הארץ" ובן ראטליף מ"ניו יורק טיימס" הגדיר אותו כ"איש הג'אז האנין של העולם".

מתי 26.8 19:15 פסטיבל הג'אז באילת New Port Arena

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן