עיון ביקורת

יהורם גאון , דרכי נעם (מילים ולחן: עובדיה חממה (מילים נוספות מן המקורות) עיבוד: עודדיה חממה, אודי תורג'מן וליאור שושן, אוגוסט 2017)

מוסיקה ישראלית, סינגלים חדשים, שירים חדשים

עובדיה חממה לקח פסוקים מספר משלי, ושזר מהם שיר לטובת אלבומו החדש של יהורם גאון. שירתו של גאון כתמול שלשום – דרכי נעם. מקפיד על קוצה של הטעמה, רהוט ומצלצל כמו בימיו הטובים. מצד שני, עם כל יופיים של השירה ושל הלחן , השיר הזה נשמע ארכאי. גאון שר דברים כפשוטם, משאיר לפחות אותי החילוני עם פסוקים שמעוררים סימני שאלה כמו “בְּטַח אֶל ה’ בְּכָל לִבֶּךָ, אַל תִּשָּׁעֵן אֶל בִּינָתְךָ”. האם עלי לקחת כפשוטו פסוק שאומר – בינתו של האדם תוליך אותו שולל, ועליו להישען רק על אמונתו באלוהים. לא יודע איזה תהליך עובר גאון, אבל לשיר פסוק כזה בדרכי נעם בלי לשאול שאלות, אפילו בלי להתפלפל – נשמע בעייתי ולא רק לאדם חילוני. אתה לא חייב להישמע “מודרני”, אבל כן לשמור על רלוונטיות ויכולת חשיבה לפני שאתה שר פסוקים, יפים ככל שיהיו, מהמקורות. כאמור המוסיקה – דרכי נועם, הזמר – נעים זמירות, העיבוד פונקציונאלי, מינימליסטי שומר על קווי המתאר של גאון.

מסוף העולם עד סופו, היא תאיר לך את הדרך/ מלבדה אין עוד, תורת חיים וערך/ מהרקיע כפלא הפציעה, כנס תתנוסס בגאון/ מהרקיע אלינו הפליאה, להשביע להרוות צימאון/ דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם/ כְּעַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וּכְעַמּוּד הָאֵשׁ בַּלָּיְלָה/ מורה את דרכינו כאן, עד אין סוף אין די לה/ עד לרקיע, נוכל להגיע, נזריע אורות מילואה/ עד לרקיע נוכל להשפיע על כל עולמות הבריאה/ דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם/ בְּנִי תּוֹרָתִי אַל תִּשְׁכָּח וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ/ כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים

דירוג:
שתף דף זהBookmark and Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


+ 1 = 6