עיון ביקורת

רוזא, רוזא (הפקה עצמאית, אוגוסט 2015)

מוסיקה ישראלית

בקול קטן שואלת ורד דקל את עצמה: “ורד, ורד מה קרה? זו לא אותה האש שבערה בך כשהיית נערה”. דקל בתפקיד ה”קול” בשיר הפותח את האלבום של “רוזא” (7 שירים בלבד) מתייחסת אל עצמה ומנסה לפתור התסכול. אבל מסתבר שיש חיים אחרי ימי הנעורים.  הטקסט אינו צרוף-קוהרנטי. הכותבת מערבת שירה ופרוזה. (“באופן פלאי גיליתי שאני מתקדמת גם כשטוב לי וגם שרע“) המוסיקה המלודית האקוסטית מצליחה להנשים את המלל. בהבעה אין “אש”. היא מעודנת – תואמת את הנרטיב.
ורד דקל, הכותבת והדמות הדומיננטית בגוף החדש שנקרא “רוזא”, המורכב ממנה ומזיו מורן (גיטרה אקוסטית, שותף לעיבודים), הצליחה לכתוב טקסט פואטי מזוקק יותר ב”כל אדם חלום” – על הפער בין הפוטנציאל הגלום באדם  (חלום, אוצר, שיר) למצוי (החיים) הזרימה המלודית של השיר, ההבעה, חלוקת האנרגיות השיריות כמו גם העיבוד לגיטרות חשמליות מעניקים למילים עוצמה ועומק.
האיכויות האלו קיימות גם ב”בוא אתה אלי”, (מילים: מאיר גולדברג, ורד דקל) ניסיון לשכנע בן זוג לחפש את האושר (או: “את שהלב רוצה“) במקום אחר, “בין אור לתעתוע”. הלחן מחבק את המילים,  העיבוד האקוסטי,  השירה הרכה שנוסקת לזעקה בסיום, משדרים את תחושת הלב.
הקצביות של “דקל על המים” (מילים:  מאר גודברג, ורד דקל) מקדמת  את הטון הנחוש של דקל להצביע על המרחק בין מצב אידילי לאפוקליפטי בעולמנו, בין “חלומות מרחק נגיעה” ובין “עולם מתרסק” שבו “רק עוף החול נוסק”.
והיא לוחצת על דוושת הקצב ב”זמן” כדי לבטא בעוצמה תסכול מהכרסום בהגשמה עצמית, חיפוש השלמות, ויתור על מאוויים והשלמה עם התמעטות האהבה. הטון הנחוש של דקל אומר: אינני רוצה להשלים עם התחלואים שהזמן גורם. השיר מחזיר לשיר הפותח, שגם הוא סובב סביב השפעת הזמן על נפש האדם.
ב”אני קטנה מאוד” מגיעים אל פסגת המיני האלבום של “רוזא”. במנגינה המופלאה הזו, בטון הרך-שברירי, בליווי האקוסטי המדויק. ורד דקל משכנעת שהיא “קטנה מאוד” מבחוץ, אבל בפנים מתרחש אצלה משהו גדול מאוד. השיר הוא זרם תודעה הנובע מתעיות ותהיות בדרכי החיים, המייצרים תשוקה לגעת בחלום. ורד דקל שרה בענווה, מספרת את סיפורה בפשטות ובבהירות, תוגתה עוברת ללא דרמה, במינונים מדויקים גם בליווי.
“מה אני עושה כאן?”, שואלת ורד, והאלבום המיוחד הזה, הנע בין רכות ורגישות לעוצמה ונחישות, מקרב אותה לתשובה.

*** על רוזא: ורד דקל, ראש המחלקה הווקאלית הרב-תחומית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים מלחינה לתאטרון ולמחול, זמרת, בעלת תואר שני בקומפוזיציה. מאחוריה דרך ארוכה בסצנת הג’אז. היא הקליטה שלושה אלבומי ג’אז והופיעה  בישראל ובחו”ל . זיו מורן הוא בוגר רימון והאקדמיה למוסיקה בירושלים, שיתף פעולה עם יוצרים ומוסיקאים רבים ביניהם אסי איילון, רננה רז, אלי לולאי.
היוזמה לרוזא החלה מורד דקל, אשר בחרה לזנוח את הג’אז והאנגלית לטובת כתיבה בעברית, במסגרת סדנא לכתיבת טקסטים של מאיר גולדברג ודן תורן. תורן גם ליווה את ורד לאורך הפקת האלבום.

עיבודים: זיו מורן, ורד דקל, רועי רגב

הפקה מוסיקלית: דורון פלסקוב

שיריםקחי נשימה אחת, כל אדם חלום, בוא אתה אלי, דקל על המים, זמן, אני קטנה מאד, חוזר בתשבה

דירוג:
שתף דף זהBookmark and Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


− 2 = 2