ג'ילברטו ג'יל קייטנו ולוסו צילום: מרגלית חרסונסקי

אנחנו מעבדה של אהבה וחיבה

ג'ילברטו ג'יל וקייטנו ולוסו

מסיבת עיתונאים מרכז פרס לשלום
/5

שמעון פרס הציג אותם, החמיא להם, גם ענה על חלק מהשאלות שהם נשאלו. העתונאים השואלים ביקשו להפוך את המוסיקה שחקן משני בסיפור של שני המוסיקאים הגדולים. שאלו אותם על ביקור בסוסיא. קייטנו ולוזו ענה בצורה צנועה, מסודרת, לא מתחמקת. שאלו אותם על פסטיבל שלום בין ערבים יהודים. גם כאן נשארנו באווירה נינוחה. קייטנו עצמו סיפר על לחצים  שה –BDS הפעיל עליו וכמה כל הסיטואציה קשה לו. שאלו אותם אם הם מכירים את רוג'ר ווטרס. קייטנו איכזב את השואל. הוא אינו  מכיר אותו. ג'ילברטו ג'יל פגש פעם, לפני הרבה שנים, את דיוויד גילמור מהפינק פלויד. מה רצו להוציא מהם? הזדהות עם הפלסטינאים? הם ישבו ליד שוחר שלום כמו שמעון פרס. הם באו בשביל Peace, למרות שהם מודעים וכואבים את המצב.
אה, כן: ג'ילברטו ג'יל דווקא מאוהב בישראל. אחר 8 הופעות אצלנו, עדיין נפעם מהעובדה שאנחנו  כל כך אוהבים מוסיקה ברזילאית. קייטנו ולוסו מאוהב בתל-אביב. לפני הרבה שנים, בביקורו הראשון כאן, כתב שיר על תל-אביב. מדליק אותו שהאנשים כאן דומים מאוד לאנשים שהוא פוגש בצפון ברזיל, אנשי הפשטות והחום. מה שנותן תקווה שיש על מה לדבר, כשהעניינים נוגעים בעתיד האזור.
הם מרגישים קרובים כאחים, מאז מפגש הראשון ביניהם בשנת 1963 בעיר סלבדור. מאז נפגשו מעת לעת כדי לכתוב שירים, להפיק אחד את תקליטיו של רעהו. עכשיו הם ממשיכים מערכת יחסים המופלאה במסע הופעות משותף ב – 10 מדינות באירופה מ-25 ביוני עד ה-2 באוגוסט.
קייטנו ולוסו אומר שהוא לא יכול היה להיות מוסיקאי ללא ההשפעה ושיעורי גיטרה  של ג'ילברטו. "ללא ולוסו, אומר ג'יל, "הייתי אמן שונה לחלוטין". "ללא ג'יל" אומר ולוסו, "יתכן ולא הייתי יוצר מוסיקה".
וגם: "אנחנו שני אנשים שעושים שימוש בניסיון שצברנו לשתף פעולה. אנחנו מעבדה של אהבה הבנה חיבה"… אכן, הם נראים נפלא ביחד, ג'ילברטו ג'יל חושב שהוא מסוגל לדבר על התרבות הברזילאית יותר מחברו. אחרי הכל הוא היה שר התרבות של ברזיל. בהמשך התברר שג'ילברטו אמר מעט, וקייטנו לא מעט.
יחד הם חוד החנית של תנועת tropicalia האוונגרדית, מהפכה מוזיקלית שקראה תיגר על הדיקטטורה הצבאית בברזיל בשנים 1964-1985. השירים שלהם מהולים באלמנטים פוליטיים, המוסיקה אלקטרונית, מערבת אלמנטים של מוסיקה ברזילאית מסורתית עם רוק אנד רול. בעקבות הפעילות ההיא, הם ישבו בכלא חודשיים, והיו במעצר בית במשך ארבעה חודשים, ולאחר מכן הוגלו ללונדון לשלוש שנים.
הם חיו יחד בבריטניה, הידקו  קשרים, אבל הקריירות שלהם התפתחו בכיוונים שונים. ג'ילברטו ג'יל כיהן כשר התרבות של ברזיל במשך חמש שנים תחת הנשיא לשעבר לואיס אינסיו לולה דה סילבה. קייטנו ולוסו כיכב בלהיט הקולנועי של הבמאי הספרדי פדרו אלמודובר  "דבר אליה" משנת 2002. "חברות היא בחירה", אומר ג'יל, שזכה בפרס גראמי בקטגוריית מוסיקה העולם ב-2005, "אנחנו בחרנו להיות חברים ואנחנו אוהבים להיות חברים"
במהלך סיבוב ההופעות האירופיות שלהם, הזוג יהיה על במה לבד: רק שני גברים, כל אחד והגיטרה שלו. רשימת השירים בערב המשותף תורכב מרפרטואר רחב.
הם אינם כותבים לפי איזושהי נוסחה. לפעמים ג'יל כותב את המילים, לפעמים ולוסו. בפעמים אחרות הם כותבים ביחד. דבר אחד השתנה עם הגיל: גופם. מעריצים שמקווים לראות אותם קורעים הבמה כמו "זוג ארנבות אנרג'ייזר", כפי שעשו גם בשנות ה -60 שלהם – יהיו מאוכזבים. ולוסו סובל מפריצת דיסק, לג'יל רשתית קרועה כתוצאה מקפיצה שקפץ במהלך פסטיבל הרוק בריו. "הייתי צריך לשים סיליקון בעיניי, אבל רק בעיניים שלי" ג'יל אמר בגיחוך"
אבל כל עוד הם עושים מופעים שקטים יותר, מהורהרים יותר, הם יכולים להמשיך ככה ללא הגבלת זמן. "הנסיעות מעייפות יותר מאשר ההופעות. הבעיה אינה הקונצרט. הבעיה היא שדה התעופה". לשאלה האם הפרישה  נראית באופק?  "אני אף פעם לא חשבתי על זה.", אומר קייטנו ולוסו.

צילום: מרגלית חרסונסקי

וידיאו: קטעים ממסיבת העיתונאים – קייטנו ולוסו וג'ילברטו ג'יל עם הנשיא לשעבר שמעון פרס – במרכז פרס לשלום.

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן