אריק איינשטייין לילדים

אריק איינשטיין ששר לילדים

שלוש שנים למותו

על שירי הילדים של אריק איינשטיין
/5

אריק איינשטיין שר לילדים ולילדים גדולים. נשאר ילד רב גילי. שר לילדי הגן ועד לכיתות הגבוהות של ביה"ס העממי ולכל המבוגרים שנשארו ילדים. זה היה סודו. אתה לא יכול להיות אריק איינשטיין בלי שנשמה של ילד תשכון בתוכך. אין כאן הפרדה.
שלוש שנים למותו, והילד הזה חסר. שלפתי מערימת אלבומי אריק איינשטיין לקט לילדים. לגדולים הוא שר "מה עושות האיילות"  לקטנים הבוגרים הוא שר בחדווה ובעליצות "יש לי אח קטן".
לקטנטנים הוא זימר "במדינת הגמדים" בליווי קולות מצויצים של סרטים מצוירים. הגמדים יחזרו ב"אצו רצו גמדים" למרים ילן שטקליס בלחנו של שמוליק קראוס. איפה אנחנו? בלקט ישראלי קלאסי לילדים של מיטב היוצרים. אריק ידע מה ואיך לבחור.
מאיר אריאל ושלום חנוך כתבו "מכופף הבננות" על גמד קוסם שמופיע פתע בלילה ו"מתעלל" בפירות שעל העצים. אריק שר את השיר במוסיקה שלוקחת אל האיים הקריביים.  ואז באה מחרוזת נחמודת של שירים ישנים מהשירון הארצישראלי. גם ההורים והסבים של יינו ישמיעו ישמיעו לקטנטנים "לרותי יום הולדת" ו"אני עומדת במעגל".
אם הייתי צריך לבחור חמישה שירי ילדים של אריק איינשטיין לא הייתי יכול לוותר על  "מדוע הילד צחק בחלום?" של לאה גולדברג  ושלום חנוך. אחד הנוגים והיפים של איינשטיין. מדוע צחק הילד? איך נדע כאשר החלום נשכח?
מרים ילן-שטקליס? "רוח רוח למה לא תשכב לנוח?" הקצב אכן מפיח את הרוח שלוקחת את השיר למעוף מסחרר.
מגיעים ל"תנין זקן" של אנדה עמיר, תנין שעסוק בחתונה, כלומר – כמה קשה לו להתחתן. זה מגיע בעיבוד ג'אז דיקסילנד. המוסיקה של שם טוב לוי, מי שהלחין  גם את "התאהבתי בילדה יפה נורא", שאריק איינשטיין עצמו כתב בשובבות של נער מאוהב.
תוסיפו כהנה וכהנה שירים שאפשר להכניס למגירת שירי הילדים מתוך האלבום "הייתי פעם ילד" שיצא ב-1989 כמו "אדון שוקו", "גברת עם סלים" של חיה שנהר ויוני רכטר וגם את "שבת בבוקר" של תרצה  אתר ויוני רכטר.
בין אלבומי הילדים שהקליט – "שירי ילדים" עם רוב הקסלי (1971), "ילדים" עם שם טוב לוי (1976), "ילדודס" (1978) , "הייתי פעם ילד" (1989) , "האריה היונה ותרנגולת כחולה" עם יוני רכטר (1992)
אריק איינשטיין לא ממש חשב "שירי ילדים", כשהקליט שירים שפנו גם לילדים. הוא תמיד הסתכל על ילדים בגובה העיניים למרות קומתם הנמוכה מול קומתו הגבוהה. זו הסיבה שרוב "שירי הילדים" שלו מדלגים על הפער שקיים בין שיר ילדים ושירים אחרים. ב"בוקר טוב אמיר" שכתב לבנו שר אריק:  "בוקר טוב אמיר/ עכשיו אתה כל כך צעיר/ אולי אתה עוד לא יודע שיש עצב בעולם/ ויש ילד רעב ומיותם". איינשטיין האב אינו חושש להסתיר מבנו: תדע לך שלא רק טוב יש בעולם.

וידיאו: אדון שוקו

שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן