רוסלן סירוטה

רוסלן סירוטה ו"סליקס"

ג'אז חורף בים האדום

4.5/5

כמה טוב לגלות נגנים מעולים שעדיין לא יצרו לעצמם מעמד של סופרסטארים, למרות שרמת נגינתם מראה שהם בדרך לשם. רוסלן סירוטה, 35, יליד אומן, שבאוקראינה, בן למשפחה יהודית מוזיקלית, בוגר ברקלי שבבוסטון, עתיר שיתופי פעולה, ביניהם עם להקתו של סטנלי קלארק, עימה גם זכה בפרס הגראמי בשנת 2010 על אלבום ג'אז בן זמננו, חבר לשלושה נגנים מצוינים,  גלעד אברו – בס, ניצן בר – גיטרה, אמיר ברסלר – תופים כדי להגיש מפגן נגינה מקורי, צבעוני ומרתק. על נגן כזה אומרים: must to listen. יצירתיות, דמיון. סגנון. הרבה מעבר לטכניקה. אטרקציה בפני עצמה: ניצן בר, רק 17, הוא תגלית הפסטיבל – נגינת גיטרה של ענק. עוד תשמעו ממנו.
מנה שניה בפסטיבל ג'אז החורף: שלישיית הג'אז הרב גונית רנדום/קונטרול בהובלת הפסנתרן והמלחין האוסטרי דויד הלבו היא "תופעת טבע", אולי השלישייה הכי מולטי-אינסטרומנטאלית ששמענו. הטריו מנגן על יותר מעשרים כלי נגינה במעין מרתון של החלפת כלים, תרבויות, סגנונות, אטרקציה, כאוס מוסיקלי מאורגן, כשבמרכז הרפרטואר שלהם המוסיקאי הברזילי הרמטו פסקואל  ותלוניוס מונק. המופע הוא מפגן של הרבה אומץ, חופש והומור לעשות מה בראש שלהם. דויד הלבוק ניגן פסנתר, מיתרי פסנתר, מלודיקה, תוף בס, כלי הקשה, צעצועים, אלקטרוניקה. יוהאנס בר – בחצוצרה, פלוגלהורן, חצוצרת פיקולו, חצוצרת בס, טובה, טובה הליקון, דיג'ירידו, ביטבוקס, אנדראס ברוגר בסקסופון טנור, סקסופון סופרן, קלרינט, בס קלרינט, חליל צד, חצוצרה, תוף בס, כלי הקשה. טריו אחד ויחיד, נפלא לפסטיבלי ג'אז.
מנה שלישית: הכלי הבולט אצל הטריו הסלובקי "פאקורה" PaCoRa הוא הצימבָּלוֹם, מעין הכלאה של פסנתר עם סנטור עליו הקיש מרסל קומנדנט בפטישונים. לצידו סטניסלב פאלוץ כינור ורוברט ראגאן בקונטרבס. השלישייה מנסה נתיב בין ג'אז למוסיקה עממית-צוענית, משהו שנכנס כיום למשבצת "מוסיקת עולם".  מתברר כי גם כלי לא ג'אזי כמו הצימבָּלוֹם משתלב בנתיב הזה ללא רגשי נחיתות. השעטנז המוסיקלי  נשמע אורגני. המוסיקה של השלישייה זורמת בקלות, בדינמיות מופלאה, כל כך מהודקת שהא נשמעת סגנון בפני עצמו.
קינוח: Slixs סליקס הם סוג של מנה מיוחדת בפסטיבל, שישיית א-קפלה, אישה אחת וחמישה גברים, שמנסה להמציא מחדש את השירה הווקאלית ללא ליווי בשילובים מפתיעים של ג'אז, פופ, אר אנ' בי, סול, רוק, פאנק, גוספל ובוגי במגוון טכניקות – סקטינג, ביטבוקס, שירה אתנית-פולקלוריסטית. אכן משהו אטרקטיבי, שמעבר לשירה  קבוצתית, מתרחש כאן באמצעות היכולות האין סופיות בשימוש בקול האנושי, בעיבודים המתוחכמים ובהרמוניות המופלאות. בהומור, תיאטרון ותנועה. יופי.

וידיאו: רוסלן סירוטה, ניצן בר, גלעד אברו, אמיר ברסלר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן