ג'ורג' מרטין

המפיק של הביטלס, מת בגיל 90.

ג'ורג' מרטין

מרץ 2016
/5

רינגו סטאר כתב בטוויטר "אלוהים יברך את ג'ורג' מרטין, באהבה לג'ודי ולמשפחתו, ג'ורג' יחסר לנו".ג'ורג' מרטין, מי שהפיק את מיטב שירי הביטלס, שמת בגיל 90. כונה "הביטל החמישי". מרטין היה האיש שהלך עם ארבעת המופלאים כברת דרך מאז חוזה ההקלטות הראשון שלהם  ב-1962 ולאורך 8 השנים הבאות, מהפופ הפשוט והמקסים של  – "Love Me Do" ועד "אייבי רוד". לנון אמר עליו: "ג'ורג' מרטין הפך אותנו למה שהיינו באולפן. הוא עזר לנו לפתח שפה איך לדבר עם מוסיקאים".
ג'ורג' מרטין נולד ב-1926 בהייברי שבלונדון. למד פסנתר בגיל צעיר, שירת בחיל האוויר הבריטי, ואחרי מלחמת העולם השנייה עבד במחלקת המוסיקה הקלאסית של ה – BBC. משם עבר לחברת EMI, שם עסק תחילה בהפקת תקליטים של קומיקאים בריטים כמו פיטר סלרס, דאגלי מור וברנרד קריבינס.
את הביטלס פגש בתחילת 1962. הלהקה הייתה אז בראשית דרכה, ובחלקים של בריטניה אף נחשבה לתגלית וללהקת קאלט, אבל עדיין לא הצליחה להגיע לחוזה הקלטות משמעותי. בריאן אפשטיין, אמרגנה של הלהקה, פגש את מרטין והצליח לשכנע אותו להאזין לטייפ של הלהקה. מרטין כתב בזיכרונותיו שיצאו ב-1979, כי המוסיקה הייתה מיוחדת. "הייתה בה איכות מיוחדת, חספוס שלא שמעתי מעולם בעבר. התרשמתי גם מהעובדה, ששני זמרים שרו".
מרטין הזמין את הביטלס לאולפני אייבי רוד ביוני 1962 להקלטות מבחן. הם הקליטו אז את "Love Me Do" ואת "P.S. I Love You". הביטלס אולי לא אהבו את המרובעות החיצונית של מרטין, אבל הם הסכימו איתו בכל מה שקשור במוזיקה, כמו למשל, החלפתו של המתופף פיט בסט ברינגו סטאר.
כאשר "Love Me Do" הפך להיט, מרטין הרגיש, כי הוא חייב ללכת על אלבום שלם עם הלהקה. Please Please Me, האלבום הראשון של הביטלס יצא ב-1963. ההמשך – הסטוריה. המוסיקה הלכה וגדלה, נהייתה מורכת ומיוחדת יותר. ל – "Yesterday" של 1965, מרטין החליט להוסיף תזמורת כלי מיתר, צליל שהפך יותר ויותר חלק מההפקות של הביטלס, ובמיוחד ב – "Eleanor Rigby", שהושפע ע"י המוסיקה של ברנרד הרמן בסרט "פסיכו". מרטין גם ניגן פסנתר באחדים מהשירים של הביטלס כמו  ב- "In My Life" _"לא משום שהייתי פסנתרן גדול, אלא שמצאתי דרך לשלב את צלילי הפסנתר באוקטבה הנכונה".
מרטין הוא שגיבש את הקונספט להכניס לשירים הקלטות במהופך ב – Revolver, בשיר "Tomorrow Never Knows" וגם מי שתרם לצליל הפסיכודלי בשירים. הוא כמעט ינתץ את המיתוס של השפעת הסמים על המוסיקה של הביטלס. "נכון שלסמים היתה השפעה, אבל בסופו של דבר, אני הוא שהפקתי את המוסיקה, ורציתי שהיא תישמע כמו הציורים של סלבדור דאלי.  גם חברי הביטלס רצו שהיא תישמע אימפרסיוניסטית".
מרטין הוא שעומד גם מאחורי הצליל הקסום המורכב של "Strawberry Fields Forever", בחיבור של ישן וחדש, של Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band, בשימוש שנון של טייפ ארבעה ערוצים. מרטין חש כי האלבום הזה (סרג'נט פפר) הפך את הביטלס מעוד להקת רוק להרכב אומנותי בעל ערכים נצחיים במוזיקה – "משהו שעומד במבחן הזמן, כמו פסל מוסיקלי אם תרצו".
כאשר החלו החזרות על Let It Be, הביטלס חשו כי הם אינם רוצים עוד מוסיקה מופקת. "הם רצו משהו נטול הפקה ובלי גימיקים", סיפר מרטין. התוצאה הייתה – העברת ההקלטות לידיו של המפיק פיל ספקטור. מרטין היה מזועזע מהדרך בה ספקטור הכפיל צלילים.
להפתעתו קראו לו לשוב כדי להפיק את Abbey Road, והסכימו לחזור לשיטות ההפקה שלו. הבעיה הייתה בחילוקי הדעות בין פול קרטני לג'ון לנון. מקרטני אהב את הצליל הסימפוני. לנון – לא. בסופו של דבר נמצאה פשרה.
כשהופעל לחץ  על הביטלס להתאחד כבר אחרי שהלהקה התפרקה ב-1970, מרטין חשב שזה רעיון גרוע. "הלהקה כביטלס הסתיימה כבר שנים לפני כן, ואם הם היו שבים לאולפן – הם כבר לא היו אותה להקה".
בהמשך, מרטין הפיק את "Live and Let Die" של פול מקרטני, שנכלל בפסקול סרט ג'יימס בונד ועוד שירים אחדים בתחילת השמונים מ –  Tug of War , Tug of War, , Give My Regards to Broad Street וגם את אלבומו של רינגו סטאר Sentimental Journey. הוא פיקח על פס קול הסרט Sgt. Pepper Lonely Heart's Club Band משנת 1978 וגם על האנתולוגיה של הביטלס שיצאה ב-1995.
הגם ששמו של מרטין נקשר בעיקר לביטלס, הוא הפיק אלבומים גם ל"גרי והפוסעים", קני רוג'רס, Cheap Trick ולסלין דיון, וב-1997 הפיק גרסה חדשה של "Candle in the Wind" לאלטון ג'ון לזכרה של הנסיכה דיאנה, שיר שהפך לאחת ההצלחות הגדולות בכל הזמנים.
הוא האט את קצב העבודה בסוף התשעים, לאחר נסיגה בשמיעתו. בנו גילס מרטין החל אז לסייע לו. הם עבדו יחד על פרויקט שנקרא Love , הפקה מיוחדת של שירי הביטלס שהפכה  אף לפרויקט הצדעה לביטלס. ב-2011 הוא אמר בראיון: "הביטלס הם שנכנסו בצדק להסטוריה כמו גרשווין ורוג'רס והמרשטיין. הם יהיו שם בעוד 100 שנה. אני לא אהיה". לא בטוח שהוא לחלוטין צדק.

וידיאו: מרטין – In My Life אלבום משירי הביטלס

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן