עמוס עבר הדני החולמים אחר השמש

החולמים אחר השמש, המוסיקה של סשה ארגוב

עמוס עבר הדני גיא יפה

הפקה עצמאית
4.5/5

המוסיקה של סשה ארגוב  אינה יורדת מסדר היום של מוסיקאים. היא מסעירה מוחות יצירתיים. אפשר לומר: היא "ספר השירים" של המוסיקאים הזמרים כמו ספר השירים האמריקני הגדול, שמכיל את השירים הכי "מכוסים" בעיקר ע"י אמני ג'אז. השירים של ארגוב הם ה"סטנדרס" האלה, שירים שלעולם לא נס ליחם, מכילים אלמנטים המאפשרים פרשנויות ועיבודים חדשים.
האלבום של הגיטריסט עמוס עבר הדני בשיתוף עם  גיא יפה מכיל תשעה שירים של ארגוב שזכו לעיבודים שונים, בסגנונות שונים, חלקם ברוח המוסיקה הלטינית. הדני ויפה לא לגמרי פסחו על הרמוניות הארגוביות, אבל פנו לדרכים חדשות באילתור, בתבניות קצב, בקישוטים האוריינטליים, בחיבור למוסיקה אתנית.
העיבוד משול לעיתים לבריאה חדשה:  מפרקים את השיר ויוצרים אותו מחדש מחומר הגלם הבסיסי. הקו המלודי נשאר הפרמטר היחיד הקובע, כל השאר – קצב, מהלכים הרמוניים, קווים קונטרפונקטיים, מבנה פושטים ולובשים צורה.
כאן נכנס הטעם של המעבד. עמוס עבר הדני. מדובר בשירים ישראלים מוכרים, ובשיר ישראלי אי אפשר לנתק בין המילים והלחן.  האוריינטציה הג'אזית היא אחת האפשרויות של המוסיקאי לטפל בשירים מוכרים.
עמוס עבר הדני מצא בשירים אחדים דרך לשלב מילים לא כמרכיב דומיננטי  אלא כרובד נוסף בצורת שירה הרמונית שמוסיפה לאווירת השיר גם איזשהו משב מן העבר. בעיבוד של "אליפלט" (אלתרמן-ארגוב) לגיטרה מובילה עשה עבר הדני שימוש נפלא במלודיה,  באלתור עשיר, בצליל של כלי קשת ובקולות גבריים נמוכים. גם ל"אם תרצי" (חפר-ארגוב), שיצא לשוטט בארץ הסמבה, השאיר עבר הדני את השורה המושרת "אם תרצי תפוח זהב", וגם כאן היא נשמעת כהד מן העבר, ועדיין האלתור המלודי המצוין בגיטרה הוא שמוביל את התזמור.
"שיר ארץ" (יונתן-ארגוב) עוטר בצליל חליל מדברי עדין (ניצן עין הבר) שחובר לצליל גיטרה חשמלית מאזורי הפיוז'ן. כלי ההקשה (סאלם ואדהאם דרוויש) מעניקים עוד נגיעה מזרחית יפה לשיר, ומצד אחר נגינת הצ'לו של מאיה בלזיצמן שמאירה אותו בקרן שמש מערבית. מישמש סגנוני? – ממש לא. כל הצבעים חיים בשלום, והעיבוד לקח את ארגוב למקומות שהוא לא היה חולם עליהם.
האינטראקציה בין הגיטרה של עבר הדני והפסנתר של עדי רנרט ב"זמר אהבה לים" יצרה סוג אחר של עיבוד – לירי, מינימליסטי מפותל, ולמרות שאין כאן לחלוטין מילים, עדיין האלתור המשותף הפורה מספר סיפור.
המקצב האפרו-לטיני שולט ב"דוד שמש ואנטנה גם" (הלל-ארגוב) בנגינה סולידית על החשמלית המבליטה את המלודיה ובעיבוד אפקטיבי לכלי נשיפה. בסגנון "סנטנה". אפשר להצטרף במחיאות כפיים קצובות.
ל"בשמלה סגולה" (חפר-ארגוב)  התווסף קצב, נגינת הסולו-גיטרה יפה, וזוהי יותר גרסה ג'אזית מעניינת מאשר מוסיקה המעניקה תחושה של חיבור עם המקור, אותה תחושה שמגיעה מהגרסה ל"כשאור דולק בחלונך" (אטינגר-ארגוב) בחיבור של קצב לטיני, מלודיה  אלתור ושירה הרמונית יפה של גיא יפה וצבי בומס, פעם– "שלישיית קצה השדה".
"החולמים אחר השמש" (טהר לב–ארגוב) תוזמר ברוח הקצב אפרו קובני, בנגינת הפסנתר של עדי רנרט, אלתור פריך של עבר הדני על גיטרה ושירה גברית שמשיבה משב יפה מהמקור. מהעיבודים היותר יפים באלבום.
עמוס עבר הדני הוא מוסיקאי מלא מוטיבציה לפרוץ את גבולות מסורת השיר הארגובי בשימוש במקצבים ובכלים לא טיפוסיים,  כדי לייצר גוונים חדשים, ועם זאת ההרגשה היא שהתזמורים והאלתורים נעשו מתוך יראת כבוד לקו המלודי וההרמוני של  שירי סשה.

שירים: אליפלט, אם תרצי, והקיץ עבר, שיר ארץ, זמר אהבה לים, דוד שמש ואנטנה גם, השמלה הסגולה, כשאור דולק בחלונך, החולמים אחר השמש.
צילום: מרגלית חרסונסקי

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן