חוה אלברשטיין צילום מרגלית חרסונסקי

לכל איש יש שם

חוה אלברשטיין

מילים: זלדה, לחן: חנן יובל.
5/5

יום השואה מחזיר אותי לשיר הזה. "לכול איש יש שם" עפ"י נסיבות חייו, שכניו, נופיו, חטאיו, כמיהותיו, אהבתו, תקופות השנה, השיר מתייחס לריבוי המשמעויות של המילה שֵם.  "לכל איש יש שם". שורה חוזרת זו מעלה את השאלה מהן המשמעויות הגלומות בשמו של אדם, שכן השם מלווה את האדם מרגע לידתו ועד מותו ואף לאחריו. השם שרשום בתעודת זהותו והשם שמכיל את מרכיבי זהותו מכל בחינה. השיר בנוי מבתים בעלי מבנה תחבירי דומה מאוד. כל אחד מן הבתים הוא משפט מורכב הבנוי מחלק עיקרי ומפסוקית לוואי, המגדיר את מהות השם –על מרכיביו.
"לפעמים אתה כועס שמתייחסים בארץ שלנו אל איך האיש מת ולא איך האיש חי", אמרה חוה אלברשטיין, "כאילו מגדירים את האדם לפי המוות שלו.. כשזלדה ניסתה להגדיר את האדם בהרבה יותר דברים מתוך החיים שלו… היה משהו בשיר הזה שקלטתי שיש בו הברקה נצחית, כי מה זה אומר לבן-אדם שישה מיליון? אבל כשאתה אומר משה קרקובסקי או יעקב פרידמן אז זה אומר משהו…"
השנה היא שנת תשל"ד 1974. שלהי מלחמת יום הכיפורים. ספר שירה חדש יוצא לאור "אל תרחק" מאת המשוררת זלדה. "זה היה אחרי מלחמת יום הכיפורים. הייתה תקופה מאוד קשה. בלבול. כאילו התייתמנו כולנו והשירים של זלדה וכל האישיות שלה, אז רציתי להתנחם אצלה, למצוא אצלה איזה חיבוק…", סיפרה אלברשטיין. בין שירי הקובץ מצאה אלברשטיין את  "לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם".
חנן יובל הצליח לחוש את המנגינה המפכפכת בין המילים. אלברשטיין הצליחה להעביר את תמצית התחושה של השיר בטון מאופק, בעומק אלמותי קודר, בטון מצמרר. השיר נכלל ב"כמו צמח בר", אולי האלבום הטוב ביותר שאלברשטיין הוציאה מעודה, תקליט שיצא בימים של טראומה, של כאב עמוק, בימים של אחרי מלחמה, שעה שאנשים נזקקו לקול חם ומנחם. לחווה אלברשטיין היה הקול הזה. ואלה לא היו ניחומים של ששון ושמחה. הטון, המנגינות, העיבודים העבירו את עומק היגון והתוגה, ובכול זאת שידרו נוחם.

לכל איש יש שם / שנתן לו אלוהים / ונתנו לו אביו ואימו
לכל איש יש שם / שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו / ונתן לו האריג
לכל איש יש שם / שנתנו לו ההרים / ונתנו לו כתליו
לכל איש יש שם / שנתנו לו המזלות / ונתנו לו שכניו
לכל איש יש שם / לכל איש יש שם
לכל איש יש שם / שנתנו לו חטאיו / ונתנה לו כמיהתו
לכל איש יש שם / שנתנו לו שונאיו / ונתנה לו אהבתו
לכל איש יש שם / שנתנו לו חגיו / ונתנה לו מלאכתו
לכל איש יש שם / שנתנו לו תקופות השנה / ונתן לו עיוורונו
לכל איש יש שם / לכל איש יש שם
לכל איש יש שם / שנתן לו אלוהים / ונתנו לו אביו ואימו
לכל איש יש שם 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן