יונתן רזאל - לא צימוקים לא שקדים

לא צימוקים ולא שקדים

יונתן רזאל

מילים: ישעיהו שפיגל תרגום מיידיש: שלמה אבן שושן לחן: יונתן רזאל עיבוד והפקה מוזיקלית: עמרי אגמון
4.5/5

עד כמה אתה יכול לחוש סיטואצית עבר, שבעטיה נכתב שיר הערש הזה, שמכיל עולם ומלואו של טראומה ותקווה? השיר שהלחין ומבצע יונתן רזאל נכתב על ידי ישעיהו שפיגל ביידיש, בזמן שהותו בגטו לודז' במלחמת העולם השנייה.  הוא הטמין אותו במקום מסתור, במקרה שלא ישוב לאחר המלחמה. כששב אחרי ששרד את אושוויץ, מצא אותו יחד עם הסיפורים שכתב, ולימים הפך אותם לספר. את השיר "לא צמוקים ולא שקדים" כתב לאחר שביתו, חוה, נספתה במהלך המלחמה. האב רואה צימוקים ושקדים לרוב, שאותם היה רוצה להעניק לבנו. היהודים בגטו נהגו לשיר את השיר הזה לילדיהם בסתר. בזכות השיר כזה, הצליחו הורים להרגיע, להפיח מעט תקווה ולעורר אמונה לעתיד טוב יותר בילדיהם בתוך הגטו. יונתן רזאל מצליח בלחן הזה, בטון השירה, בהבעה המתכוונת להעניק לשיר מטען  אישי, כמו הוא חווה את הסיטואציה ושר אותו לילד של עכשיו.
צליל גיטרה אקוסטית מקדם המבע הנוגה הזו שאומר חסד ורחמים, הנוגע בילדות התמימה מול המציאות הנוראה. יונתן רזאל שר את  שיר הערש האל זמני מעומק נשמתו. הפשטות היפה של המנגינה, עוצמת השירה, החזרה הקולית על המילים "לו-לו-לו בני" משדרים את מהות התחושה.

**** השיר לקוח מתוך הפרוייקט המוסיקלי "שם עולם 2019", שמנגיש את השואה לדור העתיד. היצירות שנבחרו נכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה בין הזוועות והתופת,  הפכו לשירים וקיבלו חיים מחדש במוסיקה ובביצועים חדשים.  את הפרויקט מוביל המרכז הבינלאומי "שם עולם", יזם משה קלוגהפט והוא מנוהל מוזיקלית ע"י  אביב גפן. משתתפים בו : נינט, נועה קירל, ישי לוי, גיא ויהל, דיקלה, מוש בן ארי, לי בירן, יונתן רזאל  ואביב גפן. הפקה וקונספט של הפרוייקט: עינת שמיר, והמפיק המוזיקלי של הפרויקט הוא עומרי אגמון.

וידיאו: במאי- עמית דקל, מפיקה – עינת אמה שמיר , עריכה – עידו מחט , צלם – רונן מאיו

לא צמוקים, שקדים, פרי-מגד
נסע אבא לקנות, בן חמד,
לו-לו-לו-לו, בני.
הוא עזבנו וייסוב
אל קצוי תבל אין-סוף.
לו-לו-לו-לו, בני.
ינשוף צוח זאב ילל.
חוס, רחם, הושע נא, אל!
לו-לו-לו-לו, בני.
אי-שם עומד הוא וצופה,
צמוקים, שקדים, מלא-פה.
לו-לו-לו-לו, בני.
בוא יבוא הוא בבטחה,
בן יקיר לי, לראותך,
לו-לו-לו-לו, בני.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן