יונתן רזאל פותח לב עטיפת אלבום

פותח לב

יונתן רזאל

אן.אם.סי
4.5/5

כשיונתן רזאל פותח לב, הוא שר מהלב. אני, החילוני, מרוחק מעולמו הטקסטואלי. אני מעריך, שלא אתחבר אליו  לעולם. מצד שני, אני נפעם כל פעם מחדש מהמוסיקאי שמצליח לתרגם את ליבו המתפעם למנגינות חדשות, להרמוניות יפות, נוגע במקום, שגם אם לא נקרא לו "לב" – הוא-הוא האמת שלו.
אני עוקב אחרי העשייה המוסיקלית של רזאל  מראשית דרכו המוסיקלית. הוא נשאר במקום הזה, נאמן לעצמו, ללא יומרות להמציא עצמו מחדש, ליצור מוסיקה "מתקדמת", אלטרנטיבית. העולם המוסיקלי שלו – שלם ומדויק מבחינתו. אתה יכול לאהוב שיר כזה על פני שיר אחר, אבל בסופו של דבר מורגש גם באלבום החדש, שאין בו שירים שנועדו להיות "פקק" (Filler) כדי לסגור את האלבום. גם כשהוא מלחין טקסט פרוזאי כמו "מי שאמר" (הנקרא גם "הרמוניה") – תשובת הרב קוק לי.ח ברנר כדי להרגיע אותו, שנפש קרועה היא דבר  טבעי ("רק הדומם שלם") – הטון של יונתן רזאל נשמע כן, למרות שהטקסט הזה אינו מבקש להלחינו.
"פותח לב" הוא שיר שפותח את האלבום עפ"י פרקי אבות וירמיהו. רזאל נכנע לתפיסה שהלב לעיתים מטעה, אבל אם מאמינים ומקפידים בכוונה – הלב בסופו של דבר יתרצה, כמו המים שיכולים לאבן. זה מצב שהלב ירגיש את מה שהמוח מכתיב, מה שיאפשר לו להיות אדם חי. המנגינה והקצב חוברים להלך המחשבה והלך הרוח של רזאל. "כל התפילות שהתפללנו לא היו לשווא" שר רזאל ומתכוון לכך. העיבוד – עקב בצד אגודל, בצליל האקוסטי, במעטפת כלי המיתר, בעיטורי החצוצרה.
הלב והמוח: יונתן רזאל הוא אדם מאמין שכותב שירים לא רק מהשלמה אלא מתוך התחבטות בשאלות. ב"נוה תלאות" הוא שר על "תחושות מבלבלות". מסע החיים המתואר כ"נווה תלאות" – מוביל אותו למקומות מהם הוא יצא אבל מחוזק יותר. אחרי הצעקה והבכי, מגיעה שמחת הלב. המנגינה וסולם השירה מכילים את תמצית התחושה.
קיימת בשירתו של רזאל איזוהי תוגה בסיסית, אבל הוא יודע לצאת ממנה בשיר שמחה מרקיד ומלהיב כמו "הטוב" (מתוך תפילת שמונה עשרה ללחן של ר' בן ציון שנקר) ב"הללויה" מתוך תהלים במקצב המזכיר צעד תימני, גם ב"כתר" שיר הלל  (אברהם מימין) בעיבוד אוריינטלי מלהיב המכיל אלתור פסנתר. לקבוצה הזו יצטרף גם "נפשנו חכתה"  לפי תהילים. .
יותר מגיע ונוגע מבחינתי הוא הטון הנוגה שבשיר מינורי כמו "עכשיו אני עף" שעוסק בביטול רעשים בעולמנו. כשאתה עף מעלה – אין שום רעש שיעצור או יגביל אותך. אתה מתנתק גם מהגוף שגרם לך לא לשמוע את הלב. השיר מתפתח אט אט בתזמור עשיר הכולל אלמנט קצבי, שהוא ההיפך מאותו "שקט", אבל מכיל את תחושת העלייה מעלה. כנ"ל – "עולם הפוך" הנשמע  מבלדות הפסנתר לנצח של רזאל. מלודיה והרמוניה שחוברות לטקסט על חשיפת הסדר האמיתי בעולם שמתגלה בחלום, כשהעליון הופך לתחתון והתחתון לעליון.  העיבוד הסימפוני בשיר הזה מחזק את עוצמתו.
העוצמה הפנימית הגדולה מגיעה בסיום ב"עשה למען" – "עשה למען תינוקות של בית רבן שלא חטאו", שיר מתוך הסליחות, שנפתח בשירה רגישה ומאופקת  ומטפס במעלות הרגש כל הדרך מן הלב. אני מצטרף אליו בלי לשאול שאלות. טון הלב קובע.

שירים: פותח לב, נווה תלאות, כתר, עכשיו אני עף, הטוב, הללויה, שובה אלינו, הרמוניה, נפשנו חיכתה, עולם הפוך, עשה למען

עיבודים: יונתן רזאל ואלון יפה פרט ל"עשה למען" – טל פורר.

צילום: מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן