כריסטיאן סקוט

כריסטיאן סקוט עידן חדש בג'אז

ג'אז בים האדום 2017

/5

כריסטיאן סקוט, הידוע גם בשם כריסטיאן אטונדיי אדג'ואה, הוא נצר לאליטה האמנותית והחברתית של ניו אורלינס. חצוצרן, מלחין, מפיק מוזיקלי ומעצב כלים, סקוט הוא בן למשפחה של מוזיקאים ומנהיגים חברתיים, שצמח לתוך עולם של צלילים ומעשים. הוא אחיינו של הסקסופוניסט דונלד האריסון הבן, שניגן עם רוי היינס ועם שליחי הג'אז של ארט בלייקי, ונכדו של דונלד האריסון האב, איש ואגדה, ומי שהיה צ'יף של ארבעה שבטים אינדיאניים שחורים. מגזין "ג'אז טיימס" בחר לתארו כ"אליל הסגנון הצעיר של הג'אז".  השילוב בין השכלה מוזיקלית ותודעה חברתית ופוליטית מעצב את חייו ומוביל את עשייתו האמנותית המקורית בבטחה ובתנופה. אטונדיי אדג'ואה הם שמות של שתי ערים בגאנה שבמערב אפריקה. "כך אני מודיע לעולם שאני מקבל את עברי ואני מוכן לחקור אותו", הוא אומר. "במובן מסוים כלל לא שיניתי את שמי. השלמתי אותו, כדי לשקף חלק נוסף של אילן היוחסין שלי, החלק שלפני סקוט".
הוא התחיל לנגן בגיל 12, לפני 22 שנה.  "הדוד שלי לקח אותי חזרה אל ראשיתה של המוזיקה", תיאר סקוט את החונכות המוזיקלית שקיבל. כנער צעיר השתתף בהקלטות, ואת אלבום הבכורה שלו כמוביל הרכב הוציא בשנת 2002, כשהוא בן 19. האלבום זכה במועמדות לגראמי ובמגזין "בילבורד" תואר במילים: "הפרימיירה הכי יוצאת מן הכלל שהז'אנר ראה בעשור האחרון". עד היום הוציא סקוט עשרה אלבומים כמוביל הרכב, השלים תואר בברקלי וזכה פעמיים בפרס אדיסון. הוא גם חיבר מוזיקה לסרטים ושיתף פעולה עם שלל אמנים, בהם מקוי טיינר, פרינס, מרקוס מילר, אדי פאלמיירי, מוס דף (יאסין ביי), תום יורק וסולנג' נואלס. הוא מסור למטרות חברתיות, פעיל בארגונים חינוכיים, וקטעים רבים באלבומיו מתייחסים לנושאים פוליטיים בוערים, מנישואי הומואים ועד יחס המשטרה בארצות הברית לאזרחים אפרו אמריקאים.
המוזיקה שלו נעה בין בלדות מהורהרות ואווריריות, לקטעים מלאי אנרגיה סוחפת. היא משלבת ג'אז מסורתי עם השפעות של רוק, היפ הופ, ואר אנ' בי.  סקוט מלהטט על פני שלוש וחצי אוקטבות של החצוצרה, המשמיעה קריאות צלולות או יללות מיוסרות. את הסגנון העכשווי והחדשני שלו הוא מכנה בשם סטרץ' מיוזיק, משום שהוא מותח את המוסכמות הקצביות, המלודיות וההרמוניות, כך שיכללו כמה שיותר צורות, שפות ותרבויות מוזיקליות. הוא אמן שמבקש לחדש על כל צעד ושעל. הוא פיתח מוסכמה הרמונית חדשה המכונה "תא חיזוי", ועיקרה הוא להאיר את התוצאה הסופית של המשפט ההרמוני שקדם להחלטה לנגן צליל זה או אחר. השימוש שלו בפיית החצוצרה מדגיש את הנשימה במקום את הוויברציה, במה שקיבל את הכינוי טכניקת הלחישה. את האלבום "סטרץ' מיוזיק" מלווה אפליקציה אינטראקטיבית למאלתרים הצעירים, שמאפשרת לשלוט על ערוצי השמע של כל כלי, על הקצב והלופים ולקרוא תפקידים כתובים.
סקוט גם עיצב כמה חצוצרות מיוחדות, בשיתוף פעולה עם יצרן הכלים ההולנדי אדמס. הוא שלח ציורים שהפכו למציאות, וכך נוצרו כמה דגמים של יצירות אמן חד פעמיות שנבנו למידותיו, בהן חצוצרת סירנה, סירנט ופלוגלהורן הפוכה. המחשבה הראשונה היתה, מה אפשר לעשות כדי לשנות את הצליל. "לא שינו את הצורה של הכלים האלה כבר שבעים או שמונים שנה", מסביר סקוט, "וזאת לא בהכרח הצורה הכי טובה האפשרית. אמנם אנחנו לא יודעים אם הצורה החדשה תתפוס או אם זאת הצורה הטובה ביותר, אבל הרעיון הוא להמשיך לדחוף ולחפש". וזה מה שהוא עושה, דוחף ומחפש בדרכו להגשמת הקביעה של רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית (NPR): "כריסטיאן סקוט מוביל עידן חדש בג'אז".

כריסטיאן סקוט חצוצרה
לורנס פילדס פסנתר, מפתחות
לואקס קרטיס בס
קורי פונוויל תופים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן