לאונרד כהן leonard-cohen-you-want-it-darker

You Want It Darker

לאונרד כהן

אן.אם.סי
5/5

כשבועיים לפני צאת האלבום הארבעה עשר שלו, הודיע לאונרד כהן. כי  הוא מוכן למוות. אחר כך מיתן את ההודעה, במפגש האזנה לאלבום בלוס אנג'לס. "הגזמתי", אמר. "תמיד נטיתי לדרמטיזציה עצמית. אני מתכוון לחיות לנצח"…
האם הייתה לכהן פליטת פה? תקשיבו לאלבום הזה. הוא נשמע כמו צוואת מוסיקלית, במיוחד שירים כמו Leaving the Table או Steer Your Way. מאהב הנשים הוותיק מפנה גב גם לפיתויי האהבה. כהן שר: “I don’t need a lover/ That wretched beast is tamed
זהו לאונרד כהן בן ה-82ששר על מוות, אמונה, אהבה אבודה בהתרגשות מבוקרת, עמוקה, אותנטית, מקשט בצלילים המשמשים תפאורה מוסיקלית מדויקת. לאונרד כהן פונה לאלוהים: "אם אתה רוצה את זה חשוך יותר, אני מוכן. מיליון נרות דולקים למען האהבה שלא תגיע". התובנה מופנית לכל המאמינים: חיפשתם חמלה ואהבה, הצלה וישועה, ולמענם קידשתם השם, הקרבתם קורבנות, אבל מתברר שהאל רוצה שהכל יהיה  חשוך יותר – מבטל את הקדושה שיחסנו לו, לקרבנות. הוא יעדיף את  עולם החשכה, את הצלמוות. והמסקנה היא: כגודל הציפיות גודל האכזבה. תרצו: שיר שאומר לכל מאמין, תהיה דתו אשר תהיה: טעית. A Million Candles Burning For The Help That Never Came/You Want It Darker. . כהן שר-חושף את התבונה הברורה שלו באשר לדת ואמונה.
תערובת של קדרות ותחושת קדושה שורה על שיר הנושא. הקול נמוך, מכונס, אפל. האווירה מהפנטת. ההפתעה היא  קולות מקהלת בית הכנסת "שער השמים" שבמונטריאול והחזן הראשי של העיר,  גדעון זלרמייר, אשר בשירתם מזכירים את הצלילים ששמע כהן בילדותו. בבית הכנסת במונטריאול, בו נהגה משפחתו להתפלל. האל והקדושה קיימים, אלא שהם לא מקיימים. תרצו – תובנה שאומרת תראו את העולם בימינו. אלוהים רוצה  אותו חשוך יותר, ורצונו מתקיים. אתם יכולים להמשיך להדליק נרות ולהתפלל.
בשיר Treaty שר כהן על מצב שכבר אינו ניתן לשינוי: “It’s over now, the water and the wine … I wish there was a treaty between your love and mine”
אבל יש עדיין חוזה חזק בינו ובין המאזינים. אלה לא רק המילים, ההרהורים על מהות החיים והאהבה. זוהי המוסיקה – איכותית מאי פעם. הצלילים הפונקציונליים שעוטפים את קול הבס המלחש הזה בין דיבור לשירה מקנים למילים בהירות וניקיון מופתיים. ההפקה המוסיקלית של בנו, אדם כהן אורגנית בחיבורים בין גיטרות, אורגן, פסנתר מלנכולי, כינור נוגה והרמוניות קוליות נשיות, שהפכו כבר לסמל המסחרי של כהן. כהן דיבר על מוות. האלבום הזה הוא יצירת חיים מלאת פיקחון, ליריות ומוסיקליות של השראה.  יצירה קודרת נפלאה, המעידה כי כהן הוא בשיאי בשלותו. זה אלבום של חיים, למרות המוות שקיים לאורכו, לרוחבו ולעומקו.

  1. You Want It Darker
    02. Treaty
    03. On the Level
    04. Leaving the Table
    05. If I Didn’t Have Your Love
    06. Traveling Light
    07. It Seemed the Better Way
    08. Steer Your Way
    09. String Reprise/Treaty
שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן