נטע ברזילי

עבר זמנם!

סיכומי השנה במוסיקה

/5

מסורת מצעדי הסיכום של שירי השנה העברית המסתיימת מנצחת, אלא שהפורמט הזה, שממשיך לנהל את שגרת תחנות הרדיו –  הוא אחת הרעות החולות של המוסיקה המקומית, ומשנה לשנה הוא הופך פחות אמין בשיקוף נכון של איכויות יוצרי המוסיקה. עומר אדם בגל"צ זכה בתואר "איש השנה". לא זמר השנה, אלא "איש השנה". במה הוא איש השנה? כולה זמר שמסלסל יפה, לא כותב את שיריו, אישיות רזה, לא מתראיין, מנוהל כעסק משגשג, והוא "איש השנה". ב – Ynet כותבים, שלסרטון היוטיוב של "שני משוגעים" יש כ-42 מיליון צפיות. "מספר כזה מעלה חשד לקניית צפיות, אבל במקרה של שיר השנה, רוב הסיכויים שמדובר בנתונים אמיתיים", נכתב בכתבה שעסקה במצעד המסכם. רגע, מה המדד ל"רוב הסיכויים"? ומי יקבע מה הם "הנתונים האמיתיים"? מישהו יכול להגיד ש-  42 מיליון הוא מספר אמין? גם אם נכפיל את מספר כל תושבי המדינה ב-3 לא נגיע לתוצאה הזו, אבל התרנוגלת תמשיך להטיל ביצי זהב, כי יש מי שמאכילים אותה במזון תואם טעם קהל מסויים, שהוא ככל הנראה הצופה והמצביע במצעדי השנה. עדן בן זקן מוכתרת באותם "סיכומים" "אשת השנה", ושוב מורמת הגבה. מילא "זמרת השנה", אבל "אשת" – עם האישיות הכחושה שלה? אם כבר "אשת" אז נטע ברזילי – גם  בזכות אישיותה, גם הזכייה הגדולה, גם המסר שבשיר. היא אינה רק "פריצת הדרך", תואר משני שניתן לה במצעד בגלגל"צ. היא שיחקה אותה בגדול גדול וראוייה ליותר מזה.
אגב, מבחינתי אנשי השנה במוסיקה הם יוצרים כסתיו בגר, דורון מדלי ואבי אוחיון – לא מפני שהם בהכרח מייצגים את פסגת האיכות, אלא משום שהם עומדים מאחורי השינויים הגדולים בפופ המקומי.
אין לי בעיה לחזור על מה שכתבתי בעניין סיכומי השנה שעברה: פני המצעדים המסכמים כפני דור המאזינים. רמי קלינשטיין, עידן עמדי, נתן גושן, אביב גפן, שלומי שבת, לאה שבת, דודו טסה, מוש בן ארי, פורטיס. איפה הם?! מישהו ראה אותם במצעדים המסכמים? לא הגיע הזמן להעיף הפורמט הזה מחיינו? הרי מדובר בשמרנות נוראה. המצעדים המסכמים אינם משקפים את המוסיקה הישראלית העכשווית – לא מבחינת יוצריה הותיקים ולא מבחינת יוצריה החדשים המוכשרים. הרשימות שאני רואה הם מיינסטרים מטריד, משעמם, לא מאתגר, שנקבע להערכתי ע"י קבוצת גיל מסוימת: מה זה אומר  שברשת ג' Toy הוא שיר השנה ואילו בגלגל"צ – "שני משוגעים"?אז זהו, שזה ממש לא מעניין/ חשוב. הבעיה היא שתחנות הרדיו ממשיכות לשתף עם זה פעולה. זה הזמן לקרוא לעורכי המסיקה ברדיו: די עם הסיכומים השנתיים האלה. עבר זמנם! תתחילו לחשוב מחוץ לקופסה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן