צמאה 4 - אמנים שריםפ תפילה

אמנים שרים תפילה

צמאה 4

אוקטובר 2017
4/5

זמרים חילוניים כדתיים שרים תפילה ופיוט מעולמה של המוסיקה החסידית  המזוהה עם חב"ד. אלה מתקבלים בברכה גם אצל מי שהחומרים האלה זרים להם.  נתן גושן שר טקסט מתפילת יום כיפור. הזדהות? טרנד?   או שאתה מחובר לטקסטים האלה, או שאתה מאמץ אותם כי מדובר באופנה או בהצעה שאינך יכול לסרב לה. מצד שני:  מי אמר שאתה חייב להיות דתי? העיקר שלא תשקר את עצמך ולא את הקהל שאוהב אותך, רק מפני שאתה  רוצה להיות חלק מהטרנד.
האלבום יוצא כחלק מאירועי י"ט כסלו, ראש השנה לחסידות, הנקרא "חג הגאולה", המצוין מדי שנה בחסידות חב"ד לזכר שחרור מייסד חסידות זו, רבי שניאור זלמן מלאדי מהכלא הרוסי .
אני לא מצטרף לחגיגה, ואלמלא האלבום הזה כנראה גם לא הייתי שומע עליה. עם ישראל אוהב סיבות למסיבות, והנה עוד אחת. המסורת מנצחת. יש מי שדואג ומפיק הופעות. זמרים מקבלים ניגוני חב"ד. הושט היד וגע בם. מצד שני, כשאתה שומע את אמיר דדון מתלהב ב"אתם שלום" המיוחס ליהודי בוכרה, ברור  שהוא נמצא בתוך השיר, למרות שאת הטקסט הזה כנראה לא היה מכניס לרפרטואר האישי שלו – "שמע בנים, ניני איתנים/ כי נאמנים דרכי שלום/ אתם שלום/ ביתכם שלום/ וכל אשר לכם שלום". אני מעריך שגם קובי אפללו לא היה משלב באלבום שלו פיוט עתיק כמו "האדרת והאמונה", המיוחס לרבי משולם בן קלונימוס (לא מצוין בחוברת האלבום), אבל הוא ניסה כמה שיותר לחדור לשורות הפיוט בקולו התחושתי הייחודי בעיבוד אקוסטי מערבי-מזרחי שמוסיף רובד יפה.
עידן חביב לקח את "עָזְרֵנִי אֵל חַי" פיוט אשר חובר על ידי הרב רפאל ענתבי,  איש יהדות חלב, למגרש שלו בעיבוד אקוסטי צנוע. יש תחושה שהוא נוגע בנימי נפשו הדקים ק בפיוט הזה,
צמאה 4 בהפקה המוסיקלית  של נאור כרמי הוא פרויקט צנוע יותר מאשר צמאה 3 עמוס השירים. הוא מכיל אלמנטים של מוסיקה חסידית שמחה ומרקידה כמו ב"על הסלע הך", תפילת הגשם ששר אברהם פריד, גם דאנס אלקטרוני –  "אשרנו" – ששר  קובי אוז  מתוך תפילת שחרית.  אבתר בנאי יוצא במחול בשיר ב"ניגון שמחה",  שיר המושר ב"היי די די די" ללא מילים, זה קל, מהיר אבל מטשטש זהות אומנותית.
מדהים כיצד שי צברי  שר בכוונה שכזו את "אזמר בשבחין" בשפת הארמית, אחד הפיוטים המרכזיים בשבת שאינו קל להבנה. גם שירת הכוונה שבלב – אינה מקרבת אותי לטקסט.
אם מטרת האלבום היא הנגשת הפיוטים לקהל שאינו בהכרח דתי – אני בוחר בשירת הנשמה של יונתן רזאל ב"יעלה תחנוננו" מהפיוטים היפים ביותר של תפילת יום כיפור, גם בדואט של שלמה גרוניך ועקיבא ל"הגלה נא" – המחוברים למהות האמונה – שווים בפה ובלב.

  1. נתן גושן – כחומר ביד היוצר 2. אריאל זילבר – ופרצת 3. קובי אפללו – האדרת והאמונה 4. אברהם פריד – על הסלע הך 5. עידן חביב – עזרני אל חי 6. אמיר דדון – אתם שלום 7. קובי אוז – אשרנו אשרנו 8. יונתן רזאל – יעלה תחנוננו 9. אביתר בנאי – ניגון שמחה 10. שי צברי – אזמר בשבחין 11. ישי ריבו שיבנה 12. שלמה גרוניך/ עקיבא – הגלה נא

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן