קול הנשמה - שרים עפרה חזה

שרים עפרה חזה

קול הנשמה

הליקון
4/5

18 שנה אחרי מותה, ביום הולדתה ה-61, שרים זמרים את שיריה של עפרה חזה. זהו אלבום קאברים לשירים שמזוהים איתה בפרויקט משותף של כאן גימל וחברת "הליקון מיוזיק".
שני מצבים: או שהגרסה החדשה מעניקה לשיר/ הארה חדשה או שהיא סתמית, ואז עדיף לחזור לביצוע המקורי. יש כאן ביצוע מקורי נפלא של חזה עצמה ל"כל הנשמה" שפותח את האלבום ושיר חדש שכתב בצלאל אלוני, פטרונה של חזה דאז, לירדנה ארזי. שיר אישי שלו אליה – הספד מאוחר שכתוב בקלישאות ללא שאר רוח פואטי. ירדנה ארזי ניסתה להעביר אותו למגרש הרגשי שלה, כלומר לסגנון השירה שלה, שיש בו יותר פתוס מוכר מאשר נימה אישית ייחודית של געגוע וצער אותנטיים. נתמק בגרסאות החדשות לשיריה.

אברהם טל – לאורך הים מילים ולחן: אילה אשרוב עיבוד: אברהם טל וג׳וני גולדשטיין
שיר ספוג כאב לב. אפשר לייחס אותו למי שחווה מות יקיר, ואינו יודע איך ממשיכים. עפרה חזה שרה שבורת לב שרואה "עולם שנשבר לרסיסים על המזח". אברהם טל, בקולו הגבוה המרטיט, נוסך את התחושה מתוך הצער על חזה, אבל עובר ממגרשה למגרש שלו באמצעות המעבד והמפיק ג'וני גולדשטיין. המעבר מדהים. הוא מנתק את קו העצב העצום ומכניס אותנו לתחום EDM מרתק. טל את גולדשטיין העניקו לשיר סווינג עכשווי באמצעות מעבר אלקטרו-אוריינטאלי שחובר לאוריינטציה התימנית של חזה ובתוספת סימפול מרטיט של קולה. רעיון מבריק. (9)

נסרין קדרי – גורל אחד מילים: צפנת ירון-לוי לחן: שם-טוב לוי עיבוד והפקה מוזיקלית: גיל לואיס
שיר פוליטי, שיר חברתי, שיר על אופי האדם באשר הוא. כל משפט בשיר מקבל משמעות אקטואלית  – על הנווד שחוזר הביתה, על עם ישראל, תרצו – על שני עמים שחיים זה לצד זה. מבחינת נסרין קדרי, הקאבר הזה לשיר של עפרה חזה – הולם את יישותה. היא לקחה אותו לחלקה שלו בשירה ספוגת צער, כמו הפנימה אותו, ועכשיו מעניקה לו חיים חדשים. העיבוד החדש הוריד יותר מהילוך קצבי.  במקור, חזה שרה אותו במצברוח שמח, רקיד, מתוזמר פאנקי. בגרסה האיטית רווית האווירה של נסרין קדרי, השיר מקבל משמעות קודרת, אפילו טראגי  באמירה ובתחושה. פתאום, הפרשנות הזו הולמת את המילים יותר מהגרסה הקצבית של חזה, מצליחה למלא אותן בתוכן רוחני של ממש, להעניק להן עומק. (8)

קובי אפללו – תפילה מילים: בצלאל אלוני לחן: הנרי ברטר עיבוד: יוסי מור
עפרה חזה העבירה את התפילה-בקשה לאל  לרחבת הריקודים בטון ובקצב ששידרו שמחה ואופטימיות. קובי אפללו לקח את השיר לסביבה יותר מאופקת, שיש  תחינה אישית  יותר מאשר בביצוע של חזה. העיבוד הוציא את השיר מרחבת הריקודים וקרב אותו לאזורי הרגש האינטימיים. קאבר של פרשנות משדרגת. (8)

מירי מסיקה – בכרמי תימן מילים :נתן אלתרמן לחן: מרדכי זעירא ומשה וילנסקי הפקה מוזיקלית: רוני בראון, איתי צוק
אחרי ששמעתי שוב ושוב את עפרה חזה בשיר הזה, נראה שמסיקה פספסה. אין לה את המבטא והסלסול לשיר שסימן את המפגש המלהיב של המלחינים האשכנזים באמצע המאה הקודמת עם המוסיקה המזרחית בכלל והתימנית בפרט. מהותו – ניסיון למזג בין ההרמוניה המערבית לבין המנגינה המזרחית על סלסוליה. עפרה חזה היתה הזמרת שהצליחה ליישם את המיזוג הזה בצורה האותנטית ביותר. מירי מסיקה אינה זקוקה להבליט את איכויותיה כזמרת דווקא בשיר הזה. היא אינה מעניקה איזשהו ערך מוסף לשיר בביצוע הדרמטי הזה, שצריך להישאר בקווי המתאר העממים הפולקלוריסטיים האותנטיים שלו, שיש בהם קורטוב של הומור. (7)

הראל סקעת – אם ננעלו מילים: רבי שלום שבזי לחן: עממי תימני עיבוד: ינון יהל
בגרסה של הראל סקעת ל"אם ננעלו" של ר' שלום שבזילא ברור לאן הוא הולך. זה רחוק מהגרסה המודרנית של עפרה  חזה, מנותק משורשים.  אין לו גם את סלסולי המאהוול למוסיקה הזו. לכל היותר מחובר למגמת האלקטרוניק דאנס מיוזיק. אם סקעת רצה להוכיח "תימניות"ו"שורשים"  – הרי השיר הזה מגחיך אותו. לא רק שהוא אינו מתכוון לחבור למסורת השירה התימנית ולשירי הדיוואן, הוא גם נכנע לתכתיבי הצעקה האחרונה במוסיקה. רק האקפלה בפתיחה עומדת במבחן. ההמשך הוא תרגיל נחמד של המפיק ינון יהל לעשות מהשיר מוסיקה טכנו אלקטרונית. הקליפ בבימוי תום זואילי הוא חיזיון מגוחך. הראל סקעת על סוס ובנות בלבן מפזזות עם כתרים בנוסח אותנטי… דלתי מרום לא יפתחו לגרסה הזו. (6)

עברי לידר ונינט טייב – הכאב הזה מילים: עפרה חזה לחן: יזהר אשדות ועפרה חזה עיבוד: עברי לידר, עילי בוטנר, יונתן פריג', אייל "פרסון" שחר, עמיר "ג'נגו" רוסיאנו וגלעד שמואלי
צערה העמוק של עופרה חזה  מתורגם כאן לדואט רגיש ורגשני של עברי לידר ונינט. לא יודע אם מתאים כאן דואט. זה שיר של קול אחד, וככזה כאב זעקתה של עפרה חזה ממשיך להיות ייחלודו של השיר.  מצד שני, הדואט והעיבוד טענו את השיר במטען תחושתי על גבול בלדת רוק,  שמוסיף עוצמה מיוחדת למילים. (8)

אביגייל רוז עוד מחכה לאחד מילים: אהוד מנור לחן: סשה ארגוב עיבוד והפקה מוזיקלית: דודו טסה וניר מימון
קצב בס אפקטיבי מלווה את אביגייל רוז לעומק הטקסט. בקאבר מעולה אתה מקשיב לא רק לטקסט ולנגינה אלא לסאבטקסט. כלומר כשאביגייל רוז שרה "אם יש אהבה, אם יש אהבה, אחכה לה עד יכלו ימי ולילם", אתה יורד לתהומות העצב שלה. השירה המהורהרת הזו היא מלנכוליה של מיתרי הרגש העדינים, מגיעה מהאמת הפנימית שלה.
אם חיכינו לביצוע חדש לשיר המלודי נפלא הזה של סאשה ארגוב – אביגיל רוז מספקת אותו, לא רק משום יופיו הטהור, אלא משום שהוא מבטא את מהות נפשה. זה המון. אם יש מחסור אהבה בעולם – הוא מגיעה מתוגתה, וזאת מבלי לערער על יופיה של גרסת חזה. (9)

לירון עמרם – גלבי מילים ולחן: אהרן עמרם  עיבוד והפקה מוזיקלית: לירון עמרם
עופרה חזה נשמעת המודרנית ביותר בגרסה הותיקה לשיר. היא מי שקרבה אותו לרחובות בעיבוד EDM, שממשיך להיות רלוונטי מאוד. דווקא לירון עמרם, בנו של הזמר אהרן עמרם, בעל אוריינטציה לשלב מוסיקה אלקטרונית ופופ, בשירה תימנית מסורתית. לוקח צעד אחד אחורה, בגרסה שקרובה יותר לצורה האותנטית של השיר. (8)

ספיר סבן – גבריאל מילים: שמואל קרול לחן: צביקה פיק עיבוד והפקה מוזיקלית: אסף צרויה
ספיר סבן האטה את את הגרסה של עופרה חזה בסלסול נוגה. זה שיר שאינו "מתחנן" לקאבר, ומכל מקום סבן לא מעניקה לו פרשנות כזו, שהוא יקבל חיים חדשים ומיוחדים. סגנון שירה (ים-תיכוני) כמו גם שירה מהוקצעת עדין אינם מבטיחים איכות שעומדת בפני  עצמה. (6)

זהבה בן – יד ביד מילים: בצלאל אלוני לחן: צביקה פיק עיבוד והפקה מוזיקלית: אלירן אביטל
גם השיר הזה אינו מהווה פוטנציאל לקאבר שיגלה אותו מחדש. יש בו מסר כללי-סתמי, והוא נשמע יותר המנון לכל מאשר שיר אישי. האם זהבה בן הצליחה להפוך אותו לאישי יותר, מיוחד יותר מהגרסה של עפרה חזה?  – ממש לא. (6)

יסמין לוי – מישהו הולך תמיד איתי מילים:  רמי קידר לחן: אפי נצר עיבוד והפקה מוזיקלית: ישי אמיר
הפרשנות היפה ביותר באלבום הקאברים לשירי חזה. מעין שיר תפילה של מי שבמצוקתה (צער, בדידות) התמידית רואה בכ"ז אור בקצה המנהרה. גרסת המקור מצוינת. גרסת הכיסוי – מופלאה. יסמין לוי הצליחה לשמור על איזון בין איפוק לדראמטיות בסגנון המוכר שלה ולהעניק לשיר את העומק האמוציונאלי שלה בעיבוד שמשרת אותה בו בולט צליל החצוצרה. (9)

  1. עפרה חזה – כל הנשמה 2. אברהם טל – לאורך הים 3. נסרין קדרי – גורל אחד 4. קובי אפללו – תפילה 5. מירי מסיקה- בכרם תימן 6. הראל סקעת – אם ננעלו 7. עברי לידר ונינט טייב – הכאב הזה 8. אביגייל רוז – עוד מחכה לאחד 9. לירון עמרם – גלבי 10. ספיר סבן – גבריאל 11. זהבה בן – יד ביד 12. יסמין לוי – מישהו הולך תמיד איתי 13. ירדנה ארזי – געגוע של מנגינה
שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן