שולי רנד צילום מרגלית חרסונסקי

רצוא ושוב השקת האלבום

שולי רנד

4/5

את "אייכה" שולי רנד השאיר להדרן בסיום הופעת ההשקה ל"רצוא ושוב". הקהל דרש את השיר בצעקות, והוא קיבל אותו כאילו זה ה"להיט" הגדול שהמתינו לו. אולי שכחו, כי מדובר בקונפליקט קשה. בשיר רנד נחשף בגילוי נפש אמיתי, בטון של צער עמוק, כשהוא שר – "אנה מפניך אסתתר".  למרות התהליך שעבר, עדיין מכרסמים דברים בנפש.
שולי רנד מעולם לא היה זמר הלהיטים של המגזר הדתי, או מייצג זרם כלשהו, אבל "המגזר" הזה אימץ אותו, ומילא את המשכן ושר "אייכה" בהתרוממות רוח. אייה הקהל החילוני? רנד הרי אינו זמר ששר רק לדתיים למרות השטריימל והקפוטה. הוא יצא תמיד מן האמונה אל שאלות ותובנות שטורדות בן אנוש באשר הוא. מה שחיבר אותי אליו – היכולת הזו ליצור, כאדם דתי בתוך עולם חילוני המוכר לו, מה שהוליד הומור לעיתים סרקסטי. הוא מן האמנים הדתיים הבודדים שאינו מתבסס על פיוטים ומסורת, אלא מספר ושר את עצמו במוסיקה עכשווית העוסקת בקונפליקטים אמוניים. רנד יגיע במהלך הערב לשירים של מאיר אריאל ("טרמינל לומינל", "אהובתי") ויקדיש שיר לחנוך לוין ("המשורר"), איתו עבד בתיאטרון.
כמספר סיפורים מובהק ובעל אוריינטציה תיאטרלית, רנד יוצא למסע בתוך עצמו וסביבתו נכון לעכשיו. "רצוא ושוב" (על בסיס חזון יחזקאל) משמעותו – יש לקבל, אך גם לתת, לעזור לאחרים, ולא לשכוח את השלימות האישית. זה אינו אלבום שיש בו רק נחמה, אלא רצון לשאול ולהבין את מהות העולם בו הא חי.
אני עומד על שפת נהר / גֵווי כפוף, ליבי נשבר, / וכל ימיי רצוא ושוב / בין שמיים וארץ / אם אמגר את הטינה / אאלף את תשוקתי בינה / הלא לנצח אתקוטט / בין שמיים וארץ / אז פקחתי את עיניי / ודרשתי תשובה / מתי ינוסו הצללים /ותתגלה האהבה"
האיזון הוא המושג המקופל במלים 'רצוא ושוב'. 'רצוא ושוב' – מחזוריות שקיימת בבריאה כולה. בכל רובד של המציאות יש מעבר ממצב של 'רצוא' למצב של 'שוב', וחוזר חלילה. מצד אחד: לנשמה שאיפה אחת עצומה – להתנער מהגבלות העולם הגשמי,ומצד שני: להגיע למירב הדבקות בקב"ה.
השירים והסיפורים שביניהם נגעו במכלול ההיבטים והלבטים בעולמו של שולי רנד. הם מציגים אדם  בחיפוש מתמיד, מאבק פנימי וחיצוני, נופל וקם, ושואל שאלות, כמו בשיר שפתח את הערב – "הילד המשיח" . הבנאדם מאמין גדול, אבל לא רגוע. בחיפוש אחר הגאולה ראה את מלך המשיח בדמותו של ילד. רנד אינו עיוור באמונתו. הוא רואה דברים נכוחה, בוחן לב וכליות של עצמו, ותשובת הילד המשיח שהוא רואה בחלומו – לך תבדוק את עצמך – "רק בפיך ובלבבך חסרונך תמלא"...
ה"צדיק" אצלו הוא דמות בעייתית – "איך תזכור מאין באת / כשאתה לא זוכר לאן אתה הולך", ובניסוח סרקסטי: "צדיק במותו עוד חי, אני בחיי כבר מת".
הסיפור האישי הפרובלמטי שלו מגיע בשיר "הספינה" – למרות השמועות הרעות, החלום הרע ואדי התרעלה מעל הבית, הספינה ממשיכה באורח פלא לשוט כנגד נסיקתו של גל אדיר מעליהם. האמונה בשם מנצחת. המוסיקה – פופ פאנקי קליל, כאילו אין עננת קדרות מעל. הסיפור לפרטי פרטיו מגיע בבהירות.
הזמר מפעיל היטב את השחקן שבו. ב"דע בני אהובי" פונה רנד לבן ובטון רך ומפוייס סולח על הליכתו בדרכו שלו על רקע מי שמבקרים אותו קשות. בפזמון החוזר שר רנד בטון רגוע ומשלים – "דע בני אהובי, כי מליבי לא נעקרת, לעולם אתה לי ילד חן בן שעשועים". שיר של מלודיה מרטיטה, שכמוה הייתי רוצה לשמוע עוד כמה שירים. רנד אינו להיטן פופ. הוא כאמור מספר סיפורים נפלא, שנון ומצחיק. מהבחינה הזו, ההפקה המוסיקלית עשירת הצבעים סגרה פערים והעניקה לשולי רנד רוח גבית חזקה שנשבה מחבורת הנגנים המצוינת בראשות אסף תלמודי, משב פופ  חסידי-צועני עשיר ומלא חיים.

שירים: הילד המשיח, צדיק, מה התכלית, טרמינל (מאיר אריאל), מוחין דקטנות, הספינה, מים מתוקים, אהובתי (מאיר אריאל), המשורר, דע בני אהובי, אדי, ערפל, בן מלך, עבדים, אייכה, עוד טיפה

נגנים: אמיר זאבי גיטרה אקוסטית, גדי פוגט'ש כינור, בנו הנדלר בס, ניר מנצור תופים, עמית הראל קלידים, עמית יצחק גיטרות, אסף תלמודי פסנתר קלידים אקורדיון והפקה מוסיקלית

צילומים: מרגלית חרסונסקי

הספינה

אייכה

עוד טיפה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן