שלמה גרוניך והפילהרמונית

והתזמורת הפילהרמונית הישראלית

שלמה גרוניך

הליקון
4.5/5

הפתיחה הקונצרטנטית המרשימה מקדימה את "אל נא תלך" ע"פ רבינדרנאט טאגור והפרליוד מס 1 של י.ס באך, שיר שמלווה את הקריירה של שלמה גרוניך. גרוניך חשב מחוץ לקופסא והוסיף בית: "את המנגינה הזאת כתבתי כשהייתי ילד/ רגליי היו משתלשלות באוויר, אצבעותיי מגלגלות את באך/ כלל חיי בלופ הזה/ תמיד מרגיש לי כמו בפעם הראשונה/ עד יום מותי תלך איתי/ תחזיר אותי הביתה". התזמור של הפילהרמונית בקטע הזה נשמע כמו סיומה של סימפוניה דרמטית, והקהל מגיב במחיאות כפיים.
שלמה גרוניך מנגן ושר עם הפילהרמונית. זה קרה בנובמבר 2016 בהיכל התרבות בת"א. לא יודע מה עבר לו בראש. האם חלם אי פעם לשבת על הכיסא הזה במעמד של פסנתרן קלאסי מליגת העל? מצד שני – סוף סוף הצדעה של ממש לשיריו באוריינטציה קלאסית. הכל עניין של תדמית וציפיות. אילו פיתח קריירה של מוסיקאי קלאסי, ספק אם היה זוכה לפופולריות שהביאה אותו למעמד הזה, לעיבודים האלה, שחלקם העצימו את שיריו. מצד שני, כשהוא מנגן את "רוזה מרציפן", מבינים את הערך המוסף הקברטי התיאטרלי הנהדר, שלא היה מצליח להגשים בשום מסגרת "קלאסית" – גם בנגינת הפסנתר.
דפדוף בדפי הקריירה: שם טוב לוי ושלמה יידוב מצטרפים להזכיר ימי "קצת אחרת" בשני שירי בני אלמוות – "הנסיך הקטן" ו"שיר בין ערביים". מתי כספי – "ואותך" ו"ציור"  קלאסיקה ישראלית שנוצרה ב"מאחורי הצלילים" – דואטים שממשיכים לצמרר ולחלחל.
עיבודים: מה אפשר להוסיף לשירים שגרוניך ביצע מאות ואולי אלפי פעמים מעבר לקישוטים סימפוניים משדרגים בדרך כלל? רשמתי: מעבר רומבה פלמנקו מלהיב בשילוב התזמורת ומחיאות כפיים קצובות ב"עכשיו זה שנינו".  "הזמן עובר" – עיבוד  עשיר משדרג באוריינטציה קלאסית שהוסיף ממד דרמטי לשיר. "בוחר בחיים" –כניסה אפקטיבית של גיטרה חשמלית. "שירים פשוטים" – שילוב קלאסיקה (בטהובן סימפונית מס. 5)  וקברט בסגנון רגטיים ב"שירים פשוטים".
ביצועים קוליים: גרוניך במיטבו – כל הצבעים היפים של קולו נשזרו להופעה עם הפילהרמונית, ובמיוחד השיר שביצע סולו פסנתר – המסע לארץ שיראל".

שירים: פתיחה, אל נא תלך, באי ילדה (שיר אהבה טרי), בשעת התבהרות, רוזה מרציפן, הנסיך הקטן עם שם טוב לוי ושלמה יידוב (קצת אחרת), שיר בין ערביים עם שלמה יידוב ושם טוב לוי (קצת אחרת), עכשיו זה שנינו, ואותך (אחרי שנסעת) עם מתי כספי (מאחורי הצלילים), ציור עם מתי כספי (מאחורי הצלילים), הזמן עובר, בוחר בחיים, שיים פשוטים, שומקום, נואיבה, המסע לארץ ישראל.
עיבודים וניצוח: אילן מוכיח
אורחים: מתי כספי, שם טוב לוי, שלמה יידוב
נגנים אורחים: עומרי אגמון – גיטרה, אייל מזיג – גיטרה בס, דקל דביר – תופים גיל פלדמן – קלידים.

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן