קובי לוריא ודורי בן זאב צילום מרגלית חרסונסקי

שמאל טוק

הלובי של קובי

צוותא 2 ת"א
4/5

השעה אחת. צהרי שישי. צוותא 2. קירות שחורים. הרחק מאור הזרקורים מהמולת התרבות או חוסר התרבות, קורה משהו ראוי להארה. הקהל והאמנים במקום נראים כמו מפגש מחתרת בארץ חשוכת דמוקרטיה. הקהל שמגיע בשעה זו ללובי של קובי יכול למלא סלון ישראלי ממוצע. נראה שהוא לא יוותר על השנ"צ. מישהו בודד מאחורי מתלהב בקצב מחיאות כף במהלך השירים. בטח מכיר את החומר.
תנו כפיים לחבורה, שעל בהונות אצבעותיה עושה את מה שאנחנו  מחפשים בלפידים בעיר הגדולה: קברט סטירי. היום, נדמה לי, זה לא קורה. סיבות? – תוכיח שסטירה מביאה 500 איש למופע, ויצוצו לך קברטים כמו פטריות ביער גשום. ואולי משום  שהשינוי הסוציו-מנטאלי באזורנו הוא כה גדול – שאין דרישה לסוג זה של בידור מוסיקלי. הס כמובן, מלהזכיר את המילה "שמאלני" בפלקט, כי אז אתה מחוסל טוטאל, ועוד  דורכים לך על הגוויה.
ההיכרות שלי עם הסטירה של קובי לוריא החלה מווטסאפים ששלח לי דורי בן זאב, ידיד וידיד המשפחה (השמ…) עם הברקות מצחיקות מפרי עטו של הנ"ל, מהסוג שבפייסבוק אתה יכול לקבל עליו לא מעט לייקים.  דורי הצטרף כאורח ללובי של קובי לשירים אחדים העוסקים בראש הממשלה ובהטרדות מיניות אקטואליות. יתברר שהוא אורח רצוי מאוד, למעשה חיוני מאוד לשדרוג הבידור בלובי. (יש מצב שהוא מצטרף לסיבוב ההופעות?)
הפתיחה, כמו הסיום, היו דווקא ברוח לגמרי חיובית – מנגינה והרמוניה נוגים בשיר "מסרב לשנוא" – על ואהבת לרעך כמוך. אמונה שלטוב יש סיכוי לנצח את הרע. כנציג הטוב, לוריא מסרב לשנוא – מוכן רק לאהוב. אהבה כנראה לא תכסה על תופעות שלשמן התכנסנו. גם כך, קובי לוריא אינו יורה חיצים נוטפי רעל. הוא מהפזמונאים והמוסיקאים הסטיריים שמפזר סרקזם מוסיקלי מחויך על סיפורי הכותרות ועניינים שמעסיקים את הבריות ביום יום. יש לו הומור מהסוג שמוציא ממני אנחות רווחה: ואלה, יש עוד מי שחושב כמוני, או במילים פשוטות: מוציא לי את המילים מהפה. הרי אנחנו טוחנים את אותם הנושאים ערב ערב בארוחת הערב.
קובי לוריא הקיף עצמו בחבורה של זמרים ומוסיקאים ראש-אחד, מהסוג שיתייצבו לדגל גם אם לא יראו את פרי עמלם בחשבון הבנק. גילה חסיד שליד הקלידים היא המנהלת המוסיקלית הורסטילית, שאף נותנת קולה בשירה. מאיר בארבי,זמר עיוור בעל מנעד מדהים, יגיע עד אייל גולן בשיר מהכותרות העכשוויות. שרית שחף – חיונית כזמרת קברטים, יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם, שהפעם תפס את עמדת נגן הבס, חבר קבוע בלובי. אלון הילל, מתופף עתיר שעות תופים ומוניטין ברוק הישראלי, גם הוא תורם מנוכחותו הנונשלנטית, וכמובן קובי, מנהל הפרויקט, שפורט פריטה מעין ג'אזית על החשמלית, מספר ומקשר כדי לתת גם תחושה שאנחנו אצלו בבית, צוחקים משיחות סלון שישארו במסגרת הסגורה של המשפחה.
לאור המצב, דו"ח מבקר המדינה וההמלצות של היועץ המשפטי, הגיע הזמן שהם יעזבו המסגרת האינטימית ויעשו כמה סולדאאוטים. אחרי "הקוסם" ששר דורי ו"ראש הממשלה ובעלה", הלובי יואשם ככל הנראה כ"סמול" עוכר ישראל. כותב שורות אלה לא יצטרף כעד מטעם הקטגוריה, ויקרא לכל שוחרי  קובי והלובי – תנהרו לקלפיות באוטובוסים.
בשיר "הקוסם" המוגש כשיר ילדים מככב קוסם, כינוי שכזכור הודבק לנתניהו בתקשורת ובציבור. לדמות הקוסם יכולת דיבור מרשימה והוא בקיא בתורת הנאום. "ביבי" מופיע ב"יא חביבי, איזה כוח דברא!"  וגם: "הוא חי כמו מלך, ואשתו כמו מלכה". ו"מגיעה לה תודה, אבל גם לו מגיע – כעזר כנגדה" בשיר "ראש הממשלה ובעלה".
קובי לוריא הוסיף לקברט שירים מהשירון הישראלי, שידו היוצרת היתה בהם ("בוא שיר עברי", "יא ליל", "הם בזמר הזה") כדי להתחשב בשרים בציבור מימין ומשמאל. לא משהו שחידד את התוכנית.
סטירה: שפת מדינת ההלכה, התמחות בקברי צדיקים לפי סוג הבעיות (הנסיעה של נופר לעמוקה), נהירת הישראלים הצעירים לברלין, מרוץ אחרי הדרכון השני, שיר המתייחס למצב הדיור ולקשיים של אנשים צעירים בישראל, שיר פרידה מהדמוקרטיה הישראלית השברירית, הלגליזציה של הקנביס (או של המסטוליזציה), השחיתות ברשויות המקומיות.
נכנסים גם לעניינים ספציפיים שבחדשות – אייל גולן ופרשת הנערות ("פנקי לי את החבר"). בצלאל סמוטריץ' (במנגינת בסמה מוצ'ו בשירת דורי) , חוככים בין השד לכרס בביצוע דורי בן זאב בעקבות הדברים שסיפר ירון לונדון בתוכניתו  במוסיקה מתוך "אהבה ונישואין" המוכר מפרנק סינטרה.
בהמשך יגיעו "12 המושחתים" על פי "שנים עשר הירחים" של נעמי שמר, המטפל בשחיתות ברשויות המקומיות. הטקסטים חוברים למוסיקה הקלילה מאזורי הסמבה, הבוסה, המוסיקה הלטינית והאפרו קאריבי.
שורה תחתונה: שמאל טוק. "הלובי של קובי" אינו נובח ואינו נושך, אלא בעיקר מחייך בסרקזם מתבקש על תופעות פוליטיות וחברתיות. משב רוח מוסיקלי סטירי בעל מוֹלִיכוֹת טובה. מורידים מטענים רציניים כבדים מהחדשות, וממירים ברוח הומוריסטית עוקצת מחויכת. המוסיקה חוברת עקב בצד אגודל לסיפורים. פופ קברטי בטעם של פעם.

שירים: בשמורת הטבע צוותא, בוא שיר עברי, רוך השם, נופר נסעה לעמוקה, ביי ביי דמוקרטיה, הקוסם – דורי בן זאב, 12 ירחים – דורי בן זאב, שד או כרס – דורי בן זאב, תפנקי לי ת'חבר  קנאביס, אני, חזרתי לאמא ואבא, דרכון שני, גרה בברלין, נומי ארץ, על חבל דק, היה היתה מלודיה, כולה רציתי קפה שחור, הם בזמר הזה, ראש הממשלה ובעלה, יא ליל, ממשלות נופלות, מסרב לשנוא
משתתפים: קובי לוריא, מאיר בארבי, גילה חסיד, שרית שחף, יוריק בן דוד, אלון הילל. אורח: דורי בן זאב.

צילום: מרגלית חרסונסקי

ראש הממשלה ובעלה

נופר נסעה לעמוקה

הקוסם עם דורי בן זאב

שד או כרס עם דורי בן זאב

תפנקי לי את החבר

חזרתי לאמא ואבא

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן