Wish You Were There

פינק פלויד

הליקון , Original recording remastered
5/5

בטח שאני מכניס את האלבום הזה למאה הגדולים ברוק. אולי אף – אחד מהעשרה שיסעו איתי לאי בודד.  Wish You Were Here שיצא ב-1975 הוא התשיעי של פינק פלויד, הרכב הפרוגרסיב רוק הבריטי.  האלבום התמקד בנושאים של ניכור, תעשיית המוסיקה והתמוטטותו הנפשית של חבר הלהקה סייד בארט שפרש. האלבום הוקלט בסאשנים אחדים באולפני אייבי רוד בלונדון. העבודה על היצירה הייתה מורכבת. רוג'ר ווטרס, הכותב הראשי הוא שהגה את רעיון לפצל את השיר המרכזי Shine On You Crazy Diamond לשני חלקים. חברי הלהקה הקדישו אותו במחווה לבארט. גם באלבום הזה כמו ב – The Dark Side of the Moon, עשו הפינק פלויד שימוש באפקטים ובסניטיסייזר. רוי הארפר סיפק את הביצוע הקולי ל – "Have a Cigar". האלבום נחטף כל כך מהר, שחברת אי.אם.איי התקשתה לעמוד בביקוש.
הקטע הפותח Shine On You Crazy Diamond נמשך כמעט 14 דקות. שיר של 14 דקות? אבל איזה קטע! אחת ה"בעיות" של פינק פלויד הייתה שהלהקה לא הייתה ידידותית לשדרי הרדיו. מי משמיע קטעים ארוכים כל כך? אלא מה – רוב הקטעים הארוכים של הפינק פלויד גם ב"הצד האפל של הירח" גם ב"החומה" הם הם המוסיקה היותר טובה של ההרכב המיתולוגי.

"Wish You Were Here" הוא יצירת מופת-חיים, שיוצאת אחרי הצלחת הענק של "הצד האפל". תמצית ההרכב הזה שנקרא פינק פלויד, שנולד בתחילת השישים, כשחבורת נערים מקמברידג' החלה לג'מג'ם במפגשים שהתגלגלו ליצירות מופלאות. ארבעים שנה אחרי, 150 מיליוני אלבומים שנמכרו, ומוציאים מחדש ברימסטרינג את חבילת היצירות. ללא ספק – אירוע.
פינק פלויד, בל נשכח, החלה את דרכה בהשראת סייד בארט Syd Barrett. לרוע המזל, מיד אחרי יציאת האלבום הראשון של הלהקה Piper at the Gates of Dawn, בארט הפך לאיש הלא יציב בלהקה בגלל אי שפיות-התמכרות. את הפיקוד תפס רוג'ר ווטרס, איש הבס של הלהקה. הוא כתב את Wish You Were Here (שיר מספר 4) כשיר הודייה לסיייד בארט, קודמו בהובלה.
אני מקשיב לאלבום ב-2011. שלושים ושש שנים אחרי, ויש תחושה שזה האלבום הכי פינק פלוידי שהיתי בוחר לשמוע. Welcome to the Machine – השיר השני באלבום עוסק בציניות בתעשיית המוסיקה. Have a Cigar הוא שיר על מנהל בחברת מוסיקה המנסה להחניף לחברי להקה במטרה לעשות עליה מיליונים, כשלמעשה מעבר לכסף – אין לו שום עניין בהם. Wish You Were Here מציג סולואים של גילמור על אקוסטית – ללא ספק אחד השירים היותר עמוקים של פינק פלויד (המופנה כאמור לסייד בארט) Shine On – היצירה המסיימת (12 וחצי דקות) על דרכם העקשנית של אנשי הלהקה בימי מצוקה.
מוסיקלית – יש כאן אינטגרציה מופתית עם הטקסטים, קומפוזיציה לסינתיסייזרים ל – Shine On, ריפים מצוינים לבס ב – Have a Cigar וגם המיתרים האקוסטים התחושתיים ב- Wish You Were Here. ובמילים פשוטות: אי אפשר להגיד ששמעת פינק פלויד בלי לשמוע את האלבום הזה.

1. Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V) 
2. Welcome To The Machine
3. Have A Cigar
4. Wish You Were Here
5. "Shine On You Crazy Diamond (Parts VI-IX)

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן