קורין אלאל גלי עטרי אין לי ארץ אחרת

אין לי ארץ אחרת

למרות שהשיר פורש לא אחת כשיר מחאה הוא הפך לשיר קונצנזוס פטריוטי,  בעל משמעות פוליטית הן עבור מחנה הימין והן עבור מחנה השמאל במיוחד בימים אלה של מלחמה

מילים: אהוד מנור לחן: קורין אלאל
5/5

אהוד מנור כתב את השיר בתקופת מלחמת לבנון הראשונה כמחאה מאוחרת על מותו של אחיו הצעיר יהודה במלחמת ההתשה. מנור טען כי השיר נכתב על מה שנחשב בעיניו הפקרת החיילים שלנו על קו התעלה מול הפגזות בלתי פוסקות של המצרים. מנור אמר בריאיון שהשיר הוא בעצם ביקורת על אוזלת היד והיעדר ההתייחסות למותם המיותר, לדעתו, של חיילים רבים בזמן המלחמה. אין לי ארץ אחרת' מוצג כשיח המפרט את ה'אני מאמין' של דובר השיר, הצהרה הנוגעת בשורשי הקיום הישראלי ומנסה לענות על השאלה הקצת משונה – למה לחיות במקום הזה? – "אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת"  מצב של חוסר ברירה. מנור בחר בדבר ייחודי הנוגע גם למהותו ככותב שירים כדי לתאר את הקשר לארצו – השפה העברית, "רק מילה בעברית חודרת".
 בעוד שבבית הראשון שררה נימה של חוסר ברירה ופסיביות ביחס למצב, הבית השני מתייחס לעצם הקיום:  "ארצי" אומר הדובר "שינתה פניה". כתוצאה, הוא אינו מוכן לשתוק יותר, מהאיום החיצוני ('אדמה בוערת', 'גוף כואב' – דימויים שנקשרים לקרב ומלחמה) עובר מנור למלחמה פנימית – בין הארץ של פעם לארץ החדשה, הארץ "שינתה את פניה" – היא הולכת בעיניים עצומות לכיוון  שלילי, ועל כך הוא נחוש לומר: "לא אוותר לה/ להזכיר לה, / ואשיר כאן באוזניה / עד שתפקח את עיניה". הוא מתנה  את תחושת השייכות שלו לארץ בחזרתה להיות כפי שהייתה נכונה להבנתו, ועד שתחדש ימיה כקדם.
את השיר העביר מנור ב-1982 לקורין אלאל להלחנה. קורין מסרה אותו תחילה לגלי עטרי שהקליטה אותו לראשונה ב-1986. קורין עצמה הקליטה את השיר בגרסתה האישית מאוחר יותר והעניקה לו פרשנות עומק משלה. בדרסת כמעט אקפלה, פרשנות אינטימית מאוד, משדרת יותר את הכאב, האהבה, החרדה שהיא ביקשה להעביר במוסיקה שלה מאשר הביקורת.  גם אהוד מנור שר גרסה משלו לשיר, מתוך הפרספקטיבה המאוד אישית שלו.
למרות שהשיר פורש לא אחת כשיר מחאה ("לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, לא אוותר לה אזכיר לה ואשיר כאן באוזניה על ששינתה את פניה"הוא הפך לשיר קונצנזוס פטריוטי,  בעל משמעות פוליטית הן עבור מחנה הימין והן עבור מחנה השמאל, ונבחר במשאלים שונים כשיר האהוב ביותר של אהוד מנור.

 אין לי ארץ אחרת  גלי עטרי בהופעה בקיסריה  2015

;

גלי עטרי קורין אלאל – "אין לי ארץ אחרת" בהופעה בבארבי ת"א 2016

 בכנס המחאה 28.4.23 18 שנים למותו של אהוד מנור

אין לי ארץ אחרת/ גם אם אדמתי בוערת/ רק מילה בעברית חודרת
אל עורקיי, אל נשמתי/ בגוף כואב, בלב רעב/ כאן הוא ביתי
לא אשתוק, כי ארצי/ שינתה את פניה/ לא אוותר לה/ אזכיר לה,
ואשיר כאן באוזניה/ עד שתפקח את עיניה

אין לי ארץ אחרת/ גם אם אדמתי בוערת/רק מילה בעברית חודרת
אל עורקיי, אל נשמתי/ בגוף כואב, בלב רעב/ כאן הוא ביתי
לא אשתוק, כי ארצי/ שינתה את פניה לא אוותר לה
אזכיר לה/ ואשיר כאן באוזניה/ עד שתפקח את עיניה

אין לי ארץ אחרת/ עד שתחדש ימיה/ עד שתפקח את עיניה
אין לי ארץ אחרת/ גם אם אדמתי בוערת/ רק מילה בעברית חודרת
אל עורקיי, אל נשמתי/ בגוף כואב, בלב רעב/ כאן הוא ביתי
בגוף כואב, בלב רעב/ כאן הוא ביתי

אין לי ארץ אחרת, ארץ פלאים, ארץ מרדף או ארץ אוכלת יושביה

 

אין לי ארץ אחרת של אהוד מנור בבית הנבחרים בארה"ב

שיתוף ב facebook
share

3 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

3 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן