בומבינו

בומבינו, ווירטואוז הגיטרה של טוארג, יליד ניג'ר, מגיע להופעה

/5

הוא נחשב לגיבור תרבות בניז'ר ומייצג דור חדש של טוארגים. אומרה "בומבינו" מוקטר (Omara "Bombino" Moctar) בן שבטי הטוארג, הזמר-יוצר והגיטריסט  מאגאדז שבניז'ר יופיע החודש (21.5) בבארבי. Deran, אלבומו האחרון מציג את ווירטואוז הגיטרה של טוארג, יליד ניג'ר. "דראן" – בתרגום חופשי – ה"משאלות הטובות ביותר"- היא ההצהרה הממוקדת המשכנעת ביותר של בומבינו עד כה. משגר מסר של תקווה ורצון טוב לעולם בזמן של כאוס וכאב. המוזיקה שהוא יוצר מתכתבת ל עם הבעיות הגאופוליטיות של שבטי הטוארג. האלבום הכתוב ומושר בשפה הטמשקית, הוקלט בקזבלנקה – באולפן בבעלות המלך המרוקאי הנוכחי מוחמד השישי, במשך עשרה ימים. בומבינו מסביר שהשליחות שלו היתה תמיד להתקרב לאפריקה לעולם לא לשכוח את הבית המדברי.
האלבום מציג את שליטתו של בומבינו במגוון סגנונות – מפולק, רוק, בלוז, פאנק, ותת הז'אנר Tuareggae טוארגאיי, שבו הוא נחשב חלוץ.
בומבינו נולד ב-1980 בטידנה, ניז'ר, מחנה מקומי של שבט הטוארג כ-80 קילומטר צפון-מזרחית לאגאדז. בעקבות פריצת מרד שבטי הטוארג ב-1990 בממשל הניז'רי, על רקע פגיעת הממשל הניז'רי בעצמאות השבטים, בומבינו, ביחד עם אביו ואימו, נאלצו להמלט לאלג'יריה השכנה. במהלך תקופתו בגלות, קיבל גיטרה מקרובי משפחה, לימד את עצמו נגינה והצטרף ללהקה של בן שבטו חג'ה ביבי, שם, כצעיר בחבורה זכה לכינוי הדבק בו עד היום "בומבינו", שמשמעותו ילד קטן, הנגזר מהשפה האיטלקית השגורה באלג'יריה ולוב. במקביל לעבודתו כמוזיקאי, אומרה עבד כרועה צאן במדבר ליד לוב. בשנת 1997 חזר למולדתו.  הבמאי הישאם מאייט (Hisham Mayet) הקליט את בומבינו ואת להקתו  ב-2007 בעת הופעתם בחתונה. ההקלטות האלו, יחד עם הקלטות של הופעות אקוסטיות יצאו ב-2009 באלבום "גרןפ בומבינו – גיטרות מאגדז 2"  בשנת 2007 המתיחות בניז'ר שוב עלתה והתפרץ מרד נוסף של שבטי טוארג. בתקופה זו, כחלק מניסיון לעצור את המרד, הממשל הניז'רי החרים את כל הגיטריסטים של בני השבט טוארג. כלי הגיטרה נראה בעיני הממשל כסמל המרד, בגלל שירים שנכתבו על מנת ללמד את הקהילה על מטרות המרד. בומבינו ציין באחד מראיונותיו: "אני לא רואה את הגיטרה שלי ככלי נשק, אלא כפטיש שבעזרתו ניתן לעזור לבנות בית לבני שבט הטוארג". כתוצאה מהמרד שניים מחברי להקתו של בומבינו הוצאו להורג, והוא מצא עצמו שוב גולה.
התסריטאי רון ווימן שמע הקלטה של יצירותיו והחליט לאתר אותו. ווימן עודד את בומבינו להקליט כראוי את המוזיקה שלו. , האלבום נולד  באגדאז, בעזרתו של כריס דקטו, מלחין מוזיקה לסרטים ידוע.  הצלחת "אגדאז", שיצא באפריל 2011, משכה אל בומבינו מוזיקאים מובילים, ביניהם דן אורבך מ- The Black Keys.  אורבך  הפיק את אלבום הסולו הבינלאומי השני של בומבינו Nomad הגיע למקום הראשון במצעדי מוסיקת העולם של iTunes ובדירוג העולמי של הבילבורד.  בומבינו יצא לסבב הופעות בארה"ב ובפסטיבלי ג'אז ומוסיקת עולם ב-2013. הוא חימם את  ההופעות של רוברט פלאנט, אמאדו ומרים וגוגול בורדל.
אלבומו הבינלאומי השלישי "Azel" שיצא ב-2016 את בומבינו כגיטריס, נאמן לשורשיו הבלוזיים המדבריים  בשפת מולדתו הטמאשאק. מבקרי מוזיקה ציינו אותו בנשימה אחת עם ג'ימי הנדריקס וקרלוס סנטנה. במגזין המוזיקה ה"רולינג סטון" נכתב על אלבומו Nomad "התאמה מושלמת בין סאונד ונשמה שמציגה גיבור גיטרה חדש".

Bombino – Azamane Tiliade

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן