vampire_weekend

"ירושלים, ניו-יורק ברלין" של ה – Vampire Weekend

/5

כמו שירים רבים של ואמפייר וויקנד, Vampire Weekend, הרכב האינדי רוק האמריקני, השיר הזה גדוש סמליות כבדה. עזרא קניג, שכתב, מבקש לחלוק ידע עם מי שיכול להבין את המשמעות של קטעים מסוימים.  זהו שיר המבוסס על נקודת המבט היהודית האישית של קניג על אירועים גלובליים עמוקים באמצעות מטאפורות. "ירושלים, ניו יורק, ברלין" מתייחס לשלוש ערים החשובות להיסטוריה של העולם, חשובות במיוחד לזהות היהודית. ירושלים כעיר הקדושה ביותר ביהדות, ניו יורק היא הבירה דה פקטו ליהודי התפוצות, וברלין משמשת תזכורת לזוועות השואה.
קניג מזכיר את שלוש הערים כדי להרהר במשמעות של "מה זה אומר להתחבר למשהו גדול יותר מאשר עצמך",  עזרא אמר בראיון כי הוא בחר את שלוש הערים הללו משום שהן מייצגות את הדת (ירושלים), את הכסף ( ניו יורק) ואת התרבות (ברלין). הערים הנ"ל מוזכרות בפזמון בהקשר של תיקון "עולם מרושע",  במיוחד ברלין וירושלים, שיש להם מקום משמעותי בהיסטוריה היהודית.
ברמה האישית, קניג, יהודי, שר על מדינת ישראל. ליתר דיוק, הוא מציג את ישראל כ"חלום גדול", שלא הפף מציאות.  הוא מגיע עד שנת 1917, השנה שבה נחתמה ך "הצהרת בלפור", שהובילה למעשה להקמתה של ישראל.  הוא עדיין מזדהה עם אמונתו/ זהותו היהודית, אם כי הוא נאבק בשיח העכשווי סביב הציונות והסכסוך הישראלי-פלסטיני המתמשך. לאחר האירועים הטראומטיים של המאה העשרים, התפישה הדתית של חזרה לארץ הקודש ("הנבואה שלנו") יצרה לגיטימציה מרכזית לאלימות מילטיריסטית ("לבוש להרוג")
You've given me the big dream/ But you can't make it real אומר קניג. בפניה אל אלוהים ואל הנביאים הקדומים, קניג נזכר ב"חלום הגדול "של ארץ הקודש וחזרה לציון, אבל טוען שהחלום עדיין לא התגשם. למרות שבעלי חזון גדולים יכולים לדבר על עתיד מזהיר יותר, עדיין הוא (החלום) צריך להיות מוגשם על ידי העם הנוכחי ומנהיגיו. הנבואה התנ"כית של חזרת הארץ הקדושה ושלום עולמי לא התגשמה כפי שהובטח. שלוש הערים בשיר מייצגות את גורלם של התפוצות האשכנזיות: ניו יורק (חיים בגולה), ירושלים (חזרה לציון), ברלין (השמדה טוטאלית).
“All I do is lose”, מתייחס לנרטיב הזה של הסבל היהודי. "אבל בייבי / כל מה שאני רוצה לנצח" מתקשרעם  הקמת "בית לאומי לעם היהודי" (כפי שצוין בהצהרת בלפור משנת 1917) ישראל המודרנית על רקע עוולות העבר ומניעת רדיפות עתידיות.
חלק מההגשמה: So let them win the battle/ But don't let them restart/ That genocidal feeling. הוא מעודד את אחיו היהודים לתת לפלשתינאים אדמות, "לנצח את הקרב", לא לגרום לכך שירגישו תחושות של ג'נוסייד.

בתוכניתו של ג'ימי פאלון – מארחים את דניאלה חיים מלהקת Haim

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן