olivier-franc-quartet

ג'אז: ניו-אורלינס מגיעה לתל-אביב ביוני

/5

בשוך חגיגות האיירוויזיון, חוזרת תל-אביב לשגרה תרבותית, שאינה מלווה בקמפיינים לאומיים, אבל רוויה מוסיקה טובה. פעם הבטיח לנו ראש העיר, כי תל-אביב תהיה עיר הג'אז של ישראל. היומרה היתה לעיתים גדולה על ההבטחה, ואילת המשיכה לשחק אותה בגדול בפסטיבלה הקיצי והחורפי. בהמשך היתה פריחה מחודשת של הג'אז בתל-אביב, פסטיבל הג'אז של עירית ת"א חזר, הפסטיבל של יפו קיבל מימדים.
ביוני חוזר פסטיבל ניו-אורלינס למתחם מוזיאון תל-אביב. לפי התוכניה, יש מצב לפתוח יומנים (האולמות במתחם מוזיאון תל-אביב 20-21-22 ביוני)/ התמהיל מבשר שלושה ימים של מוסיקה המחזירה למקורות הג'אז.
הג'אז הניו-אורלינס צמח מתוך כור ההיתוך  של תרבויות – השחורה, הצרפתית והספרדית. הוא  הוליד מסורת של חדוות נגינה, שירה ומחול.  ניו-אורלינס היא עיר נמל שבה עברו חיילים (במלחמה הספרדית-אמריקנית) ותזמורות צבא בדרכם חזרה אל ביתם. בעיר הזו התמזגו המארשים, השירים הקריאוליים, הבלוז, שירי העבודה לאותה מוסיקה ספונטאנית  קולנית שנודעה ברבות השנים כסגנון ניו-אורלינס, שפרח במיוחד באווירה המוסיקלית הקוסמופוליטית של העיר, שאתו הובילו נגנים ויומרים כלואי ארמסטרונג, סידני בשה, קיד אורי, רול מורטון, קינג אוליבר. הג'אז היווה חלק מהותי של חיי השחורים בניו-אורלינס, והוא שימש את התושבים במצעדים, בהלוויות, בפרסומת לנשפי ריקודים. להקת נגנים הייתה עולה על עגלה וחוצה את העיר בנגינה.  ההיתוך התאפשר מתוך הריכוז העירוני הגדול ומתוך היחס הסובלני של הכנסיה הקתולית – אליה השתייכו רוב תושבי ניו-אורלינס למוסיקה. אין ספק כי האלמנט של המוסיקה השחורה היווה את עיקר ההתפתחות של הסגנון הג'אזי הזה. הגל החשוב הראשון של השפעה מוסיקלית שחורה העלה את הראגטיים (Ragtime), סגנון שהתפתח בסוף המאה ה-19 והגיע לשיאו בעשור הראשון של המאה ה-20.
Jazz Steps Band ג'אז סטפס בנד (הונגריה) שתעמוד במרכז הפסטיבל מייצגת את הג'אז הישיר, הקונבנציונאלי במיטבו, תערובת של בלוז+ג'אז+סווינג, המופע הוא סוג מחווה ל – לתזמורת האוריג'ינאל דיקסילנד ג'אס בנד  ה-Original Dixieland Jass Band, שהיתה ההרכב הראשון שהקליט מוסיקת ג'אז  אינסטרומנטלית.
לפסטיבל ניו אורלינס בת"א מגיע הרכב שנקרא "אוליביה פרנק במחווה לסידני בשה". אוליבייה פרנק יליד 1953 נגן סקסופון הסופרן, הוא בנו של רנה פרנק, קלרינט של הלהקה של פייר ברסלבסקי ותזמורת אנדרה רוליטי, שניגנו עם סידני בשה. בשה הקליט עם לואי ארמסטרונג קטע ששימש תזמורות לאורך שנים – Cake Walking Babies From Home. תקופה ארוכה ניגן באירופה, במיוחד במועדוני פריז (שם הסתבך עם החוק וישב בכלא), מה שמן הסתם מחבר אותו ה"אול סטאר בנד" הצרפתית בהנהגת אוליביה פרנק.  ההרכב כולל בנו ז'אן-בפטיסט פרנק (פסנתר), בנואה דה פלמנסיל (טרומבון), ז'יל שבושירי (קונטרבס)  דניאל סידני בשה (תופים). הרפרטואר של הלהקה מורכב מיצירותיו של סידני בשה, נוסף על סטנדרטי ג'אז וקטעים מקוריים כמו "ברחובות אנטיב" והבלוז Blue Horizon שהקליט ב-1944.

ביקורת מהפסטיבל: מצדיעים לסידני בשה וללואי ארמסטרונג
ביקורת מהפסטיבל : משנות העשרים של ד"ר וייט ועד בילי הולידיי של הסושיאל קלאב

אוליביה פרנק סקסופון סופרן במחווה לסידני בשה

בין המשתתפים הנוספים בפסטיבל

נגן הקלרניט ד"ר מייקל וויט והניו אורלינס בנד (ארה"ב) ברפרטואר של שנות העשרים הכולל בלוז, המנונים, רגטיים, קייוואק.
"לילות הוואנה וניו אורלינס" עם חמישיית ארי ערב (ישראל) בפסנתר,  הזמרת אנה שפיץ, נגן כלי ההקשה גלעד דוברצקי, קובי סלומון בקלרינט וסקסופון, טל פדר בבס.

פפוטה חימנז ולהקת Los Hacheros (קובה/ ארה"ב) משחזרים את תור הזהב של המוסיקה הקובנית ופורטוריקנית על המקצבים  של הסלסה, הגוארצ’ה והסון.

סווינג ובוגי בשניים עם Ron Wilkins רונלד וילקינס טרומבון ושירה (ארה"ב) / Silvan Zingg סילבן זינג פסנתר (שוויץ) סילבן הוא אחד מנגני הבוגי ווגי המבוקשים והמפורסמים בעולם, רון וילקינס מניו יורק  מוביל הרכבים למעלה מ-40 שנה וחבר ב"בירדלנד ביג בנד", "דיזי גילספי אול-סטארס".

"אירופה סושיאל קלאב" עם Denise Gordon דניס גורדון שירה (בריטניה) – בלוז לבילי הולידיי. שילוב של שתי זמרות , טידי בוטה (ניו אורלינס) ודניס גורדון (בריטניה), יחד עם גיטריסט הבלוז  דני איילט (בריטניה) וחמישה מנגני הסצנה הניו אורלינסית הבולטים באירופה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן