system-ali-b.jpg

סיסטם עאלי

סיסטם עאלי

עצמאי
4.5/5

"סיסטם עאלי" הוא מסוג הפרויקטים שמזמין קלישאות. המוסיקה מפילה חומות. מוסיקה – אינה מבחינה בין גזע, דת, לאום דת. אם מדינות היו נשלטות ע"י מוסיקאים – רוב הבעיות היו נפתרות.
מצד שני מה היו עושים מוסיקאים – במצב של אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ ישב. השלום בין העמים, כמה אירוני, יביא ככל הנראה לשעמום יצירתי.
בינתיים, משתמשים יהודים וערבים, ישראלים ורוסים לשעבר, בהיפ הופ האמריקני לומר כמה מילים על כמה לא טוב עכשיו וכמה יכול להיות טוב. כמו ההיפ הופ שהתפתח ממופעי ספוקן וורד של אפרו-אמריקאים ברחובות ברונקס שבניו-יורק במהלך שנות ה-70, כאן אלה רחובות יפו, שמשמשים השראה ליצירה.
בישראל עדיין נשמר ההקשר המחאתי של סגנון הראפ וההיפ-הופ, גם בקרב מיעוטים (בני העדה האתיופית למשל), כאשר גם במיינסטרים קיימת מחאה אנטי ממסדית (הדג נחש)
חברי סיסטם עאלי (ראשיתה במקלט ציבורי בשכונת עג'מי ביפו לפני שהפכה ל"בית סיסטם עאלי, מרכז מוסיקה לצעירים על גבול יפו בת-ים) אינם ממציאים הגלגל החדש, אבל הם משדרגים אותו. יש כאן רוח מוסיקת עולם חדשה הנושבת במפרשים של קבוצה מעורבת שמנסה לדבר בשמם של "אנשים ששותקים", כך לפי דברי הראפר מוחמד אגואני, חבר הלהקה, המונה עשרה מוזיקאים היוצרים בעברית, ערבית, רוסית ואנגלית ניסו לאחד כוחות להפקה רב לשונית אקלקטית הניזונה מהשפעות שונות. (מזרחית, פאנקי, רוק, צועני) ומנסה להגיד דברים כאבים.
חיפשתי מילים – אין. חבל כי דווקא פרויקט כזה ממש מתחנן לטקסטים – אפילו בתרגום אחיד לעברית, שהרי היפ הופ במהותו הוא מוסיקה של מילים, ובליל שפות יוצר לעיתים בלגן לא קטן, למרות הרצון ליצור דבק בין המונולוגים.
האידיאל הזה לאחד דיאלקטים מוסיקליים נתן רישיון לזמרים בעלי קולות עילגים (רוסי, ערבי) להיכנס לשירים. זה נשמע אותנטי ומעניק אמינות לפרויקט. העיבודים לעיתים מפתיעים למרות מגבלות הז'אנר כמו ב"ויינה" המצוין. הקול הנשי (ברוסית) בפתח "אידיאלאם" הוא פתיח יפהפה בטרם פורץ המבטא הרוסי המספר על חינוך קשה ואחריו הקול הערבי לצלילי אקורדיון ושירה נשית. קולית. קטע מורכב, מפתיע מהטובים ששמעתי בהיפ הופ המקומי.
ב"ג'ווארה מאת" מוותרים על עברית בעיבוד חפלאי ובהורדת הילוך לשירה נשית. "בונים את הבית מחדש" – מפיץ מסרים על רקע קולות בניה קצביים – "מהפכה תבוא בגלל האהבה שלי לקהילה שלי, לא בגלל אנשים שממשיכים לדרוך עלי ועל חברים שלי ולסרס כל ביקורת, לסתום את הפה שלי". סיסטם עאלי בונה את הבית מחדש, כדי לנסות להוציא את הקלישאה מהנדוש ולהעניק משמעות לה משמעות מחודשת.
בניית הבית מחדש תישאר כנראה בתחום האוטופיה, אבל סיסטם עאלי בונים מאחז היפ הופ עכשווי רב תרבותי, שמביא איתו משב חזק של אופטימיות, שמסמן תקווה לאור בקצה המנהרה.

מילים ולחנים – סיסטם עאלי, עיבוד והפקה מוזיקלית: עמית כרמלי
תופים – מוטי בן ברוך, בס – יהונתן דיין, שירות – אנבר סייטיברגימוב, שירות – מחמד אגואני, שירות – מחמד מוגרבי, שירות – אמנה ג'רושי, גיטרה חשמלית ושירות – יונתן קונדה, גיטרה חשמלית ושירות – לונא אבו נסאר, אקורדיון ושירות – נטע וינר, כינור ושירות – ליבה נאמן
נגנים נוספים: חצוצרה – גרשון וייסרפירר, בס וגיטרות – עמית כרמלי, כלי הקשה – עידן קופפרברג, קלידים – מורן לוי

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן